Gå til innhold

ping og tracert i Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du definere 'funker ikke'? ;) Får du en feilmelding? Skjer det ikke noe som helst? dersom du skrev som Harkonnen sa, skulle det gå bra, men det kan jo være et eller et annet nettverksproblem.

Prøv også å pinge ip-addressen:

ping 193.69.165.21

dersom det funker, men ikke

ping www.vg.no

, har du et dns-problem... Dersom ingen av dem funker, må du fortelle oss hva slags melding du får om vi skal kunne hjelpe noe mer.

Dersom du har prøvd å pinge en eller annen annen server, skal du vite at noen maskiner er satt opp til å ikke svare på ping, evt står bak en firewall som ikke slipper pingen igjennom. (www.vg.no svarer meg, ihvertfall)

M.

Edit: ombrekking

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Nice, jeg har en boks jeg skal skreddersy til router for lan-parties.

Skal ordne meg et eget administrasjonspanel til den, der jeg skal ha noe ala samme greia.

Altså mulighet til å stenge av/redirecte usere, eller bare shape trafikken deres.

Kjekt med en feature som redirecter en (l)user til en side; "Don't piss of your network admin".

Ontopic: hvis du ikke finner traceroute, prøv tracepath, det er omtrent samme greia.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Zyp: *interessert*

Boksene er btw. i ferd med å bli byttet ut med "et nytt system som skal være så mye bedre". Også dette er Linux-basert (i alle fall har de en "root" bruker og webmin...)

Skal prøve å finne ut hva det heter, men tror egentlig ikke de har peiling. De viste faktisk ikke at det var en linux boks før jeg fortalte dem det...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale MTR (matt's traceroute) som er en mye bedre versjon av *nix sin integrerte traceroute. Den oppdaterer seg i realtime, og fortsetter å pinge alle hops til du selv slår den av. Den har statistikker og annet snacks også:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...