Gå til innhold

ASUS P5GD2 problem?

ThomasWH

Anbefalte innlegg

Har bygget ny PC (til 20 lapper!) og har følgende problemstilling:

Vet ikke hvor problemet ligger, eller hva det er, men dette skjedde ved aller første (og de 20 neste) bootup(s):

Etter 5 minutter med formatering av harddisk sier den kvinnelige stemmen i høyttalerene (hovedkort VOICE greier) at maskinen skrur seg av pga overklokking av CPU.

- Det er bare det at jeg ikke har overklokket noe som helst! Har jo nettop slått på maskinen for første gang etter å ha satt den sammen! :)

Så, jeg lurer veldig på hva som kan være galt. Maskinen nekter å være stabil. Den skrur seg av etter alt fra 0 sekunder til 5 minutter. Har sjekket om noen av instillingene i BIOS er feil, men alt ser bra ut.

Komplett fortalte meg at det kanskje en enkel reset av CMOS eller evt. en BIOS oppgradering ville fungere. Har ikke rukket å teste dette enda, men.... Hva tror dere er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentium 4 3.0GHz Socket 775 - Og den blir ikke for varm. Den ligger på nuder 30 C i bios hardware monitor. Jeg kan være i biosen lenge, men når jeg prøver å installere windows eller hva som helst, henger pc'en seg/resetter seg selv KONSTANT (sykt) - og den sier alltid "... due to CPU overclocking" ELLER "CPU test failure" - Jeg har koblet alt riktig, men kan jo godt gjøre alt på nytt! :\

HATER å ta CPU ut og inn, feste kjøler/vifte - Redd for å skade CPU...

Da får jeg vel fjerne heatpad'en (som blir ødelagt uansett når jeg tar vekk kjøler/cifte) og slenge på litt ArcticSilver3 da....

Lenke til kommentar

Sier ikke at jeg klarer å ødelegge den, men jeg syntes denne prosessen er kritisk! :) Det er jo kjent at det er den mest kritiske fasen ved å sette sammen en PC - å slenge inn CPU & kjøler/vifte... Går nok greit! Skal prøve å kjøre inn den nyeste biosen til hovedkortet.. Håper alt funker da!

Feilmelding når jeg skrur på maskinen:

---

Wrong CMOS settings (dette kommer på linjen under MHZ'en på prosessoren står ved boot!)

Press F1 to enter setup

Press F2 to continue with current settings

---

Har prøvd alt. Maskinen er ustabil som fy, og jeg tror ny bios blir siste utvei. Men jeg har aldri vært borti en maskin som skrur seg av og på hele tiden. Jeg må skru PSU av bak selve PSU'en for at maskinen ikke skal skru seg på automatisk!!!

Lenke til kommentar

Bygde en PC for en stund siden med samme hovedkort, og med en 3.2 GHz prossessor, og hadde ingen problemer. Har du prøvd å underklokke CPU?

Ett litt off topic spørsmål, med det relativt billige HK, og CPU, hvordan havnet PCen på 20 lapper?

Vurderer ny PC selv, med dyrere HK, CPU og meget dyrt kabinett og skjermkort, og fortsatt kun 19 lapper

Lenke til kommentar

Hovedkortet er ikke billig. 1800 spenn hos Komplett. Et av de dyreste. Det nest dyreste i verden faktisk! :) Av Asus sine modeller for vanlige brukere. Med en god skjerm, det sykeste keyboardet man får, syk kasse osv kom det lett opp i 20.000 kroner! :)

Hvordan går det an å underklokke? Komplett sa til meg at de tror hovedkortet er fucked, så jeg sender det tilbake... Fabrikkfeil! :\

Lenke til kommentar

Tok feil av HK, kompisen min har P5DG1, som er litt billigere.

Du burte forhøre deg med Komlett om du kan bytte HK, og legge til 200,- å bytte til P5AD2 som er størrelsen over, som har gått ned i pris, slik som ditt også har gjort.

Du skal kunne få igjen den prisen du ga for det.

Ja det er mulig å underklokke, bare skriv mindre verdier en standard verdi, de navnte i testen på anadtech av Pentium 4, 3,46 GHz EE CPUen at de klokket den ned til 3.2 for å sammenligne med de andre CPU ene.

Lenke til kommentar

Man skal ikke bli TVUNGET til å klokke NED - CPU og hovedkort skal fungere sammen. Common knowledge. Det er noe galt med hovedkortet, og det tror både jeg og Komplett. Sender det tilbake til bytte, evt. mot en oppgradering til toppmodellen! :) Asus sine kort er sykt fine egentlig!

Factory-error, ganske sikkert, i dette tilfellet!

Nå skal jeg overklokke min P4 1.6GHz Northwood CPU fra 2.3GHz til 2.6GHz eller mer! ;) *glede seg*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...