Gå til innhold

GeForce 6800 onboard video processor functionality

flydman

Anbefalte innlegg

Litt mere nytt kansje...

We're a little slow on the uptake around here when it comes to some news stories. For instance, various pockets of the web have been abuzz about some video acceleration deficiencies of the NV40 GPU powering all GeForce 6800-series graphics cards for a few weeks now. This morning, we received mail for TR reader Henrik S. asking this:

It seems that the current revision af AGP-GF6800 cards may have had almost all video acceleration in hardware disabled by an internal flaw. This means that in will _not_ be fixable by a driver update :-( Would you look into it?

To answer Henrik's question, we were actually aware of this problem shortly before we published our GeForce 6200 review, but it simply got lost in the mix. NVIDIA dropped 6200 cards on reviewers a few days before the card's official launch date, and it took a lot of long hours just to get that card's basic 3D capabilities reviewed properly. Originally, NVIDIA had planned to bust out the hoopla about the onboard video acceleration built into the NV43 GPU that powers the GeForce 6200/6600 cards, and they briefed us pretty extensively on those capabilities. However, they decided to delay that aspect of the product launch, in part because the drivers weren't ready.

One of the things we learned during that briefing was that the video processing unit in the original NV40 chip, from which the NV43 is derived, didn't quite live up to its billing. The NV40's programmable video processor, you may recall, was supposed to be a dedicated section of the GPU, distinct from the pixel shaders, capable of accelerating both encoding and decoding of advanced video formats like MPEG4 and WMV. NVIDIA told us at the time of NV40's launch that the video processing unit was unique in the GPU world, and that dedicating transistors on the chip to accelerating video processing was more elegant and efficient than using pixel shaders to handle such tasks. However, NVIDIA wasn't able to get everything working as planned in NV40 silicon, so the NV40 video processor cannot fully accelerate WMV, just MPEG2. Instead, it has to farm out encoding/decoding work to the CPU, as GeForce FX cards did.

NVIDIA also confirmed to us that NV40-based cards do "load balancing" between the video processor and pixel shaders for some video processing tasks, although we didn't get into the nuts and bolts of which computations were handled by the CPU, the video processor, and the pixel shaders. That's just for decoding, as far as I know. Anand did a nice write-up about this problem, and he said that NVIDIA wouldn't answer his questions about whether the NV40 will do any hardware encoding.

NVIDIA won't be able to fix this problem with a driver update, obviously, since the problem is in NV40 silicon. All current GeForce 6800 cards, both AGP and bridged PCI Express (NV45), are affected, and NVIDIA gave us no indication that they plan to fix the video processor silicon in a newer revision of NV40. I expect they will simply replace NV40 with a newer high-end NV4x GPU and incorporate the fixes at that time, as they've done with the lower-end NV43.

At present, even NV43-based cards can't make use of the advanced encode/decode capabilities of the video processor, because NVIDIA hasn't supplied the world with a working driver for it yet. NVIDIA has promised an updated driver and codec software layer to make this work in the relatively near future. When we get our hands on it, we plan to test CPU utilization and the like with an NV43, NV40, and competing ATI products, so we can see the real-world impact of these problems.

http://www.techreport.com/onearticle.x/7535

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er en av de som eier et 6800 AGP kort og lurer på om din video prosessor virker som den skal /var tiltenkt kan du jo starte med å laste ned "Step Into Liquid 1080" traileren HERFRA

Spill av video`n og kjør taskmanager og se på prosessorbruken dersom gpuèn virker skulle CPU loaden ligge på 40-50% .P4 sin hyperthreading forandrer bildet noe så der er jeg ikke sikker på hva cpu load ligger på. (edit) tempen på GPU vil også stige noe hvis den blir belastet.

Og for de som har fått tak i den siste driveren og den nye DVD Decodern så hadde det vært interesant og hørt om forskjellene i CPU bruken.

Endret av flydman
Lenke til kommentar

Min CPU bruker mellom 90-100% av CPU load. Dette er på 61.77 Forceware drivere.

Edit: Får samme reslutat med bruk av 66.77 Forceware drivere, lastet ned fra www.guru3d.com

Kortet er et POV GeForce 6800 GT 256mb

Endret av Odland81
Lenke til kommentar
Og for de som har fått tak i den siste driveren og den nye DVD Decodern så hadde det vært interesant og hørt om forskjellene i CPU bruken.

66.81 WHQL er visstnok den nyeste mhp datostempling av innholdet. Den gjør null og niks for WMV9-avspilling. Ei heller gjør den noe for MPEG-2/4, kun nVidia DVD-dekoderen hjelper på, se testrapporten min.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på. Stemmer ryktet, er det en feil i selve hardwaren på 6800 AGP-kortene (og da burde PCI-Express-kortene også være gnøkka, siden det kun er grensesnittbroen som er forskjellen mellom de to?), stemmer det nVidia påstår, blir det 'fikset' i en fremtidig driveroppdatering.

Hvis man ikke har den fjerneste anelse om hva denne feilen består i, ser jeg ikke hvorfor man burde la det avgjøre skjermkortkvalene man måtte ha. I det minste kan man vente litt og se hvordan ting utvikler seg.

Sånn helt apropos, kan noen med et annet kort enn 6800/6600 teste nVidia-dekodersaken og si meg om den funker på samme måte som den gjorde på mitt system?

Lenke til kommentar

Sendte en mail til POV (produsentene av mitt skjermkort) og lurte på om de hadde noe mer info om det var en eventuell hardware feil eller om det var noe som kunne fikses med software. Her er svaret jeg fikk:

Dear sir

Thank you for having our product

The videoprocessor is a feature what you never use with any game or other

application you want to use.

Have a look on the following URL

http://www.theinquirer.net/?article=19314

When you want to use Nvidia DVD Decoder, this program enable the feature and

is on the moment the only application what used the feature.

The card is not defective, only the website who publice this, didn't have

the Nvidia dvd decoder yet, and was not ready to use this feature

You don't have to bring the card back to the reseller, and can have a lot of

fun with it.

You can be trusted on a high quality card, with all the power you need for

any game.

With kind regards

Pointofview / Technical Department

Albert Offerein

Tja, kan jo virke som de vet noe da... men hva vet jeg...

Lenke til kommentar

Jeg skrev en ny mail til POV med de og gav dem den nye URL'en du viser til LarsC. Her er hva jeg fikk i svar:

Dear sir

It is no hardware problem in the card, but till now not the right

initialization of the video processor. The DVD decoder is the WDM for the

processor, but it is not finalized yet. Nvidia is hard working right now to

make it ready.

As soon as i have the information and drivers, i will send it to you

Regards

Pointofview / Technical Department

Albert Offerein

Men om dette er realiteter eller at de, på godt norsk, "blowing steam up my ass" er ikke lett å si... men tiden vil vise...

Lenke til kommentar
Nei, Kevlar har rett.

VPU = Visual Processing Unit.

Jeg mente ikke at VPU var noe som er kun spesifikt for nVidia-kort, jeg vet at ATi kaller kjernen på deres kort VPU (Visual) vs. nVidias GPU (Graphics). Men jeg tok uansett feil, videoprosesseringstingen kalles bare videoprosesseringstingen (on-chip video processor). :)

Enkelte nettsider kaller den VPU, men de har nok i likhet med meg sovnet i uttrykkstimen.

Odland81: Jepp, det er jo egentlig det nVidia sier. At det er manglende programvarestøtte som er feilen. De lager ting verre for seg selv hvis det viser seg at det er en fysisk feil med kortene, dog.

Lenke til kommentar
Odland81: Jepp, det er jo egentlig det nVidia sier. At det er manglende programvarestøtte som er feilen. De lager ting verre for seg selv hvis det viser seg at det er en fysisk feil med kortene, dog.

Skal bli spennende å se hvordan dette utarter seg. Jeg er iallefall sikret å få retunert kortet mitt, hvis det er hardware feil, med tanke på at jeg sitter på 2 mailer fra kortprodusent...

Lenke til kommentar

In answer to your story on 6800 having no video.

The GeForce 6800 models featured the 1st generation of our programmable video technology which includes support for high-definition MPEG2 video decode and standard definition MPEG2 encode, as well as advanced post processing features such as motion adaptive deinterlacing, and inverse 3:2 pulldown.

The GeForce 6600 models have the same 1st generation programmable video technology support as the GeForce 6800 models. However, the GeForce 6600 models also include hardware acceleration for high-definition Windows Media Video (WMV) decode.

In order to utilize the programmable decode and advanced post processing features of the GeForce 6800 and 6600, end users need to download an updated ForceWare driver as well as the NVIDIA DVD decoder.

The ForceWare driver will be available shortly on the NVIDIA.com and the NVIDIA's DVD decoder is already available for download from NVIDIA.com. For Windows Media Video decode on the GeForce 6600 models, end users will also need to download an update to Windows Media Player from Microsoft.

NVIDIA is also working with application vendors to take advantage of the programmable encode features of the GeForce 6800 and 6600. This feature just like programmable pixel shaders when they were first introduced, requires additional collaboration with application vendors. The first application that NVIDIA is targeting to support it's GPU encode capabilities is Windows Media Center Edition 2005.” Adam

Nvidia PR manager Europe

Kilde:

http://www.theinquirer.net/?article=19314

Lenke til kommentar

Synes NVIDIA begynner og miste inntresse får side kunder.dette er jo en av mange grunner får at man tenker seg om mere neste gang man kjøper kort fra dem.

Da jeg kjøpte mitt msi 6800 GT tenkte jeg aldri mere driverproblemer,men gud hva feil jeg tok.de siste offisielle driverene støtter ikke de spillene jeg spiller mest.og da må jeg bruker patch for og ikke få masse grafikkfeil.

så nå bruker jeg beta-drivere siden nvidia ikke har klart og kjøre ut godkjente drivere ut siden juli

Disse kortene sluker strøm,ja dette er ikke bare noen overdrivelse fra min side.men sannheten er at jeg måtte bytte ut min 360w til 500w psu får at det skulle bli bra.

Hører også mange som sliter med kortene,blir bare annbefalt og bytte bios.kortet skal vel virke når man setter det i pc.

ps:og dette kommer fra meg som elsker nvidia :love:

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...