Gå til innhold

GeForce 6800 onboard video processor functionality

flydman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til alle dere som leser denne tråden og lurer på om kortet kan spille divx etc. alikevell:

VPN=Video Prosessing Unit, Nvidia har dette på sine 6xxx serier for og avlaste cpu i avspilling/komprimering av film, alle andre skjermkort som selges i dag(såvidt jeg vet) har ikke dette, de kortene vpn ikke funker på er derfor ca like i ytelse som alle andre kort der ute når det gjelder ytelse i videoavspilling/komprimering.

Problemet her er vist nok at nvidia har lovet noe de ikke holder.

Men siden det står at mange av funksjonene ikke fungerer men vil bli aktivert i senere drivere så ser jeg ikke problemet enda(Nvidia har ikke kommet med en ofisiell uttalelse som sier at det er defekt hw?).

Lenke til kommentar
En liten ting jeg lurer på.... Hvem kjøper et RÅTT skjermkort spesielt til gaming og så skal klage over dette? noe som ikke er relevant for gaming i det heletatt..

Du antar at alle som har kjøpt et 6800-kort, kjøpte det kun til å spille med. Det er en feilaktig antagelse, jeg valgte et 6800-kort nettopp pga integrert MPEG-2/4-støtte i hardware.

Lenke til kommentar
En liten ting jeg lurer på.... Hvem kjøper et RÅTT skjermkort spesielt til gaming og så skal klage over dette? noe som ikke er relevant for gaming i det heletatt..

Du antar at alle som har kjøpt et 6800-kort, kjøpte det kun til å spille med. Det er en feilaktig antagelse, jeg valgte et 6800-kort nettopp pga integrert MPEG-2/4-støtte i hardware.

Ikke for å disse, men burde du ikke undersøkt saken litt nærmere før du kjøpte ett så dyrt kort? Jeg prøver ikke å unnskylde nvidia her, men at det var problemer av en eller annen sort med denne funskjonaliteten har jo vært kjent i flere måneder.

AtW

Lenke til kommentar

Gjør denne feilen noe med spilling? Jeg bruker bare PC'en min til spilling og kjøpte et POV 6800 GT AGP for 4 dager siden. Er det bare et problem med å se DVD, evt divX filmer? Prøvde å få med meg dett i løpet av tråden, men det er tidlig, og jeg er ikke videre datakynding :blush:

Lenke til kommentar

Jeg har et LE-kort, det kostet meg 2k. Ikke så veldig dyrt.

Og jeg har hele tiden visst at jeg må vente på drivere og programvare som tar funksjonaliteten i bruk, så det der 'kjent i flere måneder'-argumentet preller av som vann på gåsa. Det er først nå at rykter om at det er en hardwarefeil med AGP-kortene har blitt publisert på nett.

Jeg venter fortsatt på en offisiell uttalelse om hvorvidt VPUen er borken eller ikke, folk på verdensveven sier så mye rart.

Edit: Odland81, VPUen har null og niks å gjøre med spilling. Vanlige DivX-filmer og DVD tar ikke mye CPU uansett, så du trenger ikke bekymre deg om dette hvis du ikke vet hva vi snakker om. :)

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
Gjør denne feilen noe med spilling? Jeg bruker bare PC'en min til spilling og kjøpte et POV 6800 GT AGP for 4 dager siden. Er det bare et problem med å se DVD, evt divX filmer? Prøvde å få med meg dett i løpet av tråden, men det er tidlig, og jeg er ikke videre datakynding :blush:

Featuren gjør bare at CPUen belastets mindre, om den ikke virker, så blir alt som vanlig, dvs som med hvilket som helst annet kort, så det komemr til å funke fint ja.

AtW

Lenke til kommentar
Gjør denne feilen noe med spilling? Jeg bruker bare PC'en min til spilling og kjøpte et POV 6800 GT AGP for 4 dager siden. Er det bare et problem med å se DVD, evt divX filmer? Prøvde å få med meg dett i løpet av tråden, men det er tidlig, og jeg er ikke videre datakynding  :blush:

Featuren gjør bare at CPUen belastets mindre, om den ikke virker, så blir alt som vanlig, dvs som med hvilket som helst annet kort, så det komemr til å funke fint ja.

AtW

Hadde CPU'en blitt belastet mindre under spilling hvis denne featuren ikke hadde vært defekt?

EDIT: You see, min CPU er rævva!!

Endret av Odland81
Lenke til kommentar
Gjør denne feilen noe med spilling? Jeg bruker bare PC'en min til spilling og kjøpte et POV 6800 GT AGP for 4 dager siden. Er det bare et problem med å se DVD, evt divX filmer? Prøvde å få med meg dett i løpet av tråden, men det er tidlig, og jeg er ikke videre datakynding  :blush:

AtW

Hadde CPU'en blitt belastet mindre under spilling hvis denne featuren ikke hadde vært defekt?

Ikke hvis du ikke har for vana å spille samtidig som du ser på divx. Denne featuren har bare med avpilling av media å gjøre. Så når du spiller har det ingenting å si.

AtW

Lenke til kommentar

Nei, dette gjelder kun videoprosessering. Spill har ingenting med dette å gjøre.

Ad notam:

http://www.theinquirer.net/?article=19314

Jeg skrev en epost til journalisten angående dette, og fortalte i detalj at svaret fra PR-personen ikke stemmer med virkeligheten (MPEG-4 og WMV9 akselerasjon funker ikke). Jeg fikk svar nå nettopp, de skal forfølge saken videre.

Lenke til kommentar

Mer ting fra WWW:

"You only need NVIDIA's DVD decoder if you want the advanced post processing features (i.e. motion adaptive deinterlacing and inverse 3:2 pulldown), in addition to h/w MPEG2 decode.

For MPEG2 decode ONLY, any application built on DirectShow can take advantage of the h/w decode in the 6800 and 6600 as long as they access the hardware through DirectX Video Acceleration. WinDVD for example can take advantage of NVIDIA's h/w decode."

http://www.atifapproved.com/ (klikk linken for å lese mer)

Lenke til kommentar
Mer ting fra WWW:

"You only need NVIDIA's DVD decoder if you want the advanced post processing features (i.e. motion adaptive deinterlacing and inverse 3:2 pulldown), in addition to h/w MPEG2 decode.

For MPEG2 decode ONLY, any application built on DirectShow can take advantage of the h/w decode in the 6800 and 6600 as long as they access the hardware through DirectX Video Acceleration. WinDVD for example can take advantage of NVIDIA's h/w decode."

http://www.atifapproved.com/ (klikk linken for å lese mer)

Fortsatt litt jall, personlig bruker jeg ffdshow for slikt (postp), og det hadde vært gunstig om det gikk an å tappe skjermkortet også med andre program.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis de som mener at det er et hardwareproblem har rett (dette ryktet stammer fra en kort-produsent svjv), så kan det ikke fikses i programvare. nVidia sier at det er noe som skal bli fikset eventuelt. De har litt press på seg nå, iom at flere nettsteder har plukket opp dette.

Lenke til kommentar

Du vil sende kortet ditt i retur fordi ubekreftede rykter sier at noe du likevel ikke kommer til å bruke muligens ikke funker? Nettbutikken kommer sikkert ikke til å smile av den søknaden. Angrefristen gjelder kun i 14 dager, ikke 30.

Jeg synes folk stort sett overreagerer sålenge det ikke foreligger bevis eller noe offisielt om dette. Deg inkludert.

Lenke til kommentar

herregud mann,kjøpte du kortet ditt p.g.a dvd støtten,sitter du forann pc og ser filmer hele tiden.da må det vel være bedre en en dvd-spiller under tv din.har ingen pro og se filmer/dvd på min pc,og da shiter jeg i hvilken video processor/cpu som brukes bare det er bra kvalitet.

Lenke til kommentar

True true... maby I jumped the gun a little :blush: . Filmer ser jeg i stua på min fine H/K, men filmsnutter o.l. brukes maskinen for...men liker ikke å bli holdt for narr... men dog hvis nVidia sier de kan fikse det, kan de vel kanskje det. Men det er jo mange som sier at det er en hardware-feil (har fått lest litt nå)

Ang. 14 dagers retturett er denne ubegrenset hvis produktet/produsent har feil mangler som ikke er gjort rede for... Kanskje jeg skal vente litt...

Endret av Odland81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...