Gå til innhold

GeForce 6800 onboard video processor functionality

flydman

Anbefalte innlegg

Fant dette på nvnews forum , muligens temaet er tatt opp tidligere men finner ikke noe om det ved å søke i forumet.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread...3&page=13&pp=15

Denne linken forteller litt om at video proseseringen ikke vil fungere på kortene i 6800 serien.

for å gjøre det litt enklere her er quoten til en av medlemene i eVGA forumet (ykirsanov on 10/26/2004 )

oh well it's a sad sad day.... I just got off the phone to nvidia UK, i'm really suprised she phoned me back as from past experience the customer service has been really bad with nvidia. She found out some information from the engineers.

Anyway... this is what she said: The video processing functions will never work on the 6800, this is due to a hardware failure within the processing unit. The later cards will work fine, e.g. 6600 series, 6200 series and soon to come 6700 series.

I asked if an updated driver would enable the video processing and she explained that the fault is hardware so even a driver update would not fix the problem.

I did not ask if this affected the PCI-E versions so this is only relevant to AGP version of the 6800.... maybe it affects the PCI-E too?

Anyway does anyone else feel they have been conned not just by nvidia but by it's reseller partners? It clearly says on my box about the video capabilities.

I'll be doing an RMA on this card and swapping it for something that is usefull to me.

Kind of ironic that the lower end cards have more "working" capabilities than the king of the hill 6800

shame on you nvidia and all it's partners that couldnt be bothered testing the cards before selling it. Hoping we wouldnt notice????

Endret av flydman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bra for eierene av et 6800agp kort. Ser også ut som nvidia ikke har muligheter for å fikse dette.

*Enda en minus karakter til nvidia.

Nå bør Nvidia seriøst ta seg sammen og prøve å konsentrere seg på å lage produkter som har den funksjonaliteten de anonserer sammt glemme alt av benchmarks og heller konsentrere seg på kvalitet.

Lenke til kommentar

Dette her er jo helt sykt.. Hva f* er det Q&A dep. hos nvidia har drevi med da? slengt beina på bordet og spist donuts??? Dette skulle jo ikke ha vært noe problem å funnet ut _litt_ før!!!!!!!

Jeg har bestilt et 6800U agp kort fra nettshop som jeg skal hente i morra.. Når jeg bestilte så hadde de 100+ på lager. (ca. 5 dager siden) Nå har de ingen igjen. Betyr vel at de har slutta å selge den eller?

Nei nvidia, dette var dårlig arbeid. Ender nok med at jeg returnerer dette kortet og kjøper et X800XT isteden.

Lenke til kommentar

Dette skriver Nvidia om sin video prosessing unit . (det viktigste mulig helt i bunn av utdraget. :hmm: Det er blitt hevdet at dette ikke lar seg endre.

Next-generation PC games are not the only applications demanding more from today’s graphics cards. Consumers are demanding top notch DVD playback, television encoding and decoding, and support for high-definition television formats from their PC. The CPU can’t handle it alone. However, the latest NVIDIA® graphics processing units (GPUs) are set up to carry the intensive video-processing load.

NVIDIA GeForce™ 6 Series GPUs contain a revolutionary programmable video processor that delivers state-of-the-art, high-quality video features. They provide on-chip acceleration for many functions previously relegated to the CPU or a second chip. A GeForce 6 Series GPU essentially serves as two chips in one: a GPU and a video processor.

Video processing on the GPU deals with two major uses of video: playback (decoding), and recording analog video and converting it into a defined digital format (encoding). The most common format for encoding or decoding is MPEG-2. Other popular formats, such as Windows Media Video9 (WMV9), are also supported in the GeForce 6 Series GPUs.

Video Decoding

A key element of modern-day video processing, MPEG-2 is the basis for such functions as DVD playback. Through advanced technology functions such as motion compensation and inverse discrete cosine transformation (IDCT), the GeForce 6 Series GPUs handle MPEG-2 decoding very efficiently, offloading the CPU of the heavy lifting involved in video playback. The result is smooth, high-quality video and reduced power usage.

Another important factor is that the GeForce 6 Series GPUs are completely programmable and can handle formats such as WMV9 and MPEG-4. The NVIDIA motion compensation engine can provide decompression acceleration for a variety of video formats including WMV9, MPEG-4, H.264, and DiVX. As with motion compensation for MPEG-2, the NVIDIA video engine can perform most of the computation-intensive work, leaving the easiest work to the CPU.

Video Encoding

The GeForce 6 Series GPUs are also capable of hardware video encode acceleration. Traditionally, video encoding is a difficult and time consuming process. The GeForce 6 Series GPUs include a motion estimation engine. Using state-of-the-art technologies, the motion estimation engine delivers higher-quality video at the same or lower bit rate, as well as lower CPU utilization for improved system performance.

Designed for the Future

Video processing on the GeForce 6 Series of GPUs has been designed with future formats in mind. The flexibility of the GPU video processor design easily accommodates new and improved video algorithms as they emerge. In addition, functions including de-interlacing, gamma correction, and noise reduction are programmed into the GPU’s video processor. With all of these features and full video processor programmability, the NVIDIA GeForce 6 Series GPUs create a foundation for current and future video device support and flexible viewing options, and have the ability to host a wide variety of sophisticated video applications to suit every consumers needs.

Note: Certain features of the on-chip video processor will be implemented in a future NVIDIA driver release

Endret av flydman
Lenke til kommentar
er dette en seriøs tråd,eller er det bare noen ati-fan som klarer og finne noe feil ved nvidia kort...

ingen problem og spille av dvd/video med 6800 kort.

Hvis du gidder å lese så skjønner du vel at det er mange som tar dette meget seriøst

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest alle tekstutdragene som det er linket til, men hva vil dette kort og godt si? At en video-prosesseringsfunksjon ikke fungerer med nVidia 6800? Film og DVD fungerer jo helt fint for meg, men dette gjelder kanskje videoredigering? Eller?

Jeg for min del var spent hva GPU'en kunne brukes til innen Videoredigering , men jeg ser for meg at en slik fungerende funksjon også hadde kommet folk som skal bruke f.eks prosjektor , der de skal skalere bildet noe voldsomt.

Noe som fører til stor CPU belastning ved full kvalitet.

Mulig jeg tar feil , men isåfall rett meg! ;)

Lenke til kommentar

yes, der var det noe feil ja. Men jeg som har ATI, syns heller ikke ATI er så veldig pes heller. X800pro som har 12pipelines, og PS2.0 er heller ikke så VELDIG fristende. Eneste forskjell er jo at ATi opplyser om det da.

Som sagt tidligere, det kommer alltid til å bli veldig close i løpet ATI vs nVidia. Begge parter har sine ulemper, men det med å velge riktig produkt i forhold til personlige krav ser veldig vanskelig ut for de fleste, siden folk kjøper X800Pro og "whiner" over at det har kun 12pipelines osv. Mitt råd: kjøp etter behov :)

Men det at nVidia løy om specs og features er litt scetchy. :yes:

Lenke til kommentar

Den er ikke ødelagt, men den fungerer ikke slik som Nvidia ønsket i følge Brent på Hardocp. Uansett så fortalte han at vi skulle få høre mere om dette innen en måned.

its not "broken"

the video processor just isn't as complete and as fast as NVIDIA hoped with the NV40 in some areas

but I wouldn't call it "broken"

it still has features that are untapped, you'll be hearing more about it in a month

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=818856

Lenke til kommentar

Semi broken kanskje.

Another feature of the 6600 will be the video encoder functionality, much talked about at the NV40 launch. NVIDIA are suggesting that NV40’s video encoder was for decode only, however NV43’s will benefit both encoding and decoding functionality.
Lenke til kommentar
yes, der var det noe feil ja. Men jeg som har ATI, syns heller ikke ATI er så veldig pes heller. X800pro som har 12pipelines, og PS2.0 er heller ikke så VELDIG fristende. Eneste forskjell er jo at ATi opplyser om det da.

X700 og X800 er ikke begrenset til PS2.0, dem støtter også PS2_b som øker antall maks instruksjoner ganske betydelig.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke uvanlig at noen ny features ikke funker i første iterasjon. Etter hva jeg husker gjalt dette blant annet for HT på P4-en og nå muligens EMT64. Problemet er at nVidia marketing har solgt skinnet før bjørnen er skutt.

Decoding funker som alltid ellers, men uten den nye hw-akslereringen nVidia hadde lovet. Om noen har kjøpt 68 for å kunne kjøre realtime encoding så er det jo bare å sende kortet tilbake og skaffe seg et 66 istedet.

I NV41 som visst skal bli ny 68, ikke 67, funker visst VPUen.

Endret av hanigjen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...