Gå til innhold

MSI K7N420 Pro (MS-6373) med Duron og DDR RAM??

j_j

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe MSI K7N420 Pro (MS-6373) og vil kjøre duron 1.2 Ghz på den, men det står at kortet støtter kun DDR RAM? hvordan kan den støtte Duron da? trodde at Duron kunne kjøres bare med SDRAM ?? noen som vet?

hilsen

jj

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: j_j på 2002-05-22 01:07 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: j_j på 2002-05-22 01:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Duron har 200MHz BUS, PC2100 DDR Ram er beregna for 266MHz. Minne vil i denne kombinasjonen "overklokke" CPU FSB Clock med 33MHz (fra 100 til 133). Det er vel neppe optimalt, men vel så godt som PC100SD Ram som er beregnet på 100MHz Bus.

Men hvorfor satse på Duron, har du fra før? XP er satt kraftig ned i øyeblikket - venter på 13 micron generasjonen? PS Data har XP1800+ under 1100,- OK det er 450,- over Duron MEN det er 2 ulike divisjoner.. Har og sett noe om at "arkitekturen" til Nvida chipen på dette kortet utnytter 2 like rambrikker mer effektivt (bedre ytelse) enn 1 med mengden til de 2 (2x128 bedre enn en 256)..

Lenke til kommentar

Hag skrev:

Duron har 200MHz BUS, PC2100 DDR Ram er beregna for 266MHz. Minne vil i denne kombinasjonen "overklokke" CPU FSB Clock med 33MHz (fra 100 til 133). Det er vel neppe optimalt, men vel så godt som PC100SD Ram som er beregnet på 100MHz Bus.

--------------------------------------------------

Må jeg overklokke minne selv eller blir dette gjort automatisk av hovedkortet?

Men hvorfor satse på Duron, har du fra før? XP er satt kraftig ned i øyeblikket - venter på 13 micron generasjonen? PS Data har XP1800+ under 1100,- OK det er 450,- over Duron MEN det er 2 ulike divisjoner..

-------------------------------------------------

Jeg er på et veldig straaaaaamt budsjett :grin: og kortet gjør ikke det så dårlig i tester :cool:

Har og sett noe om at "arkitekturen" til Nvida chipen på dette kortet utnytter 2 like rambrikker mer effektivt (bedre ytelse) enn 1 med mengden til de 2 (2x128 bedre enn en 256)..

----------------------------------------------

hmmmmmm? det er litt rart satt opp, to av slottene er nær hverandre mens den tredje er litt lenger fra, har det noe med det du sier å gjøre?

hilsen

jj

[ Denne Melding var redigert av: j_j på 2002-05-22 02:15 ]

Lenke til kommentar

Duron virker greit sett hovedkortet til og opperere på 200/266/66 i bios. Da får du utnyttet mer av miine båndbredden til integrerte skjermkortet. Mener og huske at 200/200/66 avr default i BIOS`en. Du stiller inn dette under "voltage and clockfrecuncsettings" (ser frecuncy er feil skrevet men husker ikke hvordan jeg skri er det)

Lenke til kommentar

Virker bedre med to like minebrikker i dette kortet spesielt når du skal benytte den integrerte grafikken. Minnebrikkene må stå i slot 1 og 3 slot nummer 2 kan ikke være i bruk. På denne måten får du en total minnebåndbredde på 4,2GB per sekund. En duron bruker 1,6GB persekund du sitter da igjen med 2,6GB per sekund til grafikkdelen.

Dette oppnår du fordi minnekanal 1 og 3 jobber sammen. (Dual DDR minnekanal)

Lenke til kommentar

Det bør funke fint som bare f det. Jeg har selv satt opp en maskin med det hovedkortet og en T-bird 1.4Ghz. Vel og merke kjører den på 133Fsb. Men det er som tidligere nevnt bare å stille det inn i bios. "Fordelen" er at prosessoren ikke har mulighet til å "stjele" all minnebåndbredden slik at det innebygde grafikkortet alltid har litt å gå på.

Det som blir sagt tidligere om minnespor osv er feil. Det er riktig at du trenger 2 minnebrikker for å få optimal ytelse. Men du SKAL ha en minnebrikke i spor 1. Den andre brikken kan være i spor 2 eller 3. Før måtte du bruke 1 og 3. Men det har MSi fikset i de siste biosene.

Skal du bruke mer minne så er det viktig at spor 1 = spor 2+3 i størrelse. (Skal du ha 1Gb minne, så bruker du enten 2x512Mb (i spor 1 og 2 eller 3) eller 1x512 (spor 1) og 2x256 (spor 2 og 3). Men siden 1x512Mb er billigere enn 2x256 så er det heller lite aktuelt allikevel. Det er også en begrensning i brikkesettet og det er at du ikke kan ha mer enn 5 sider totalt på minnebrikkene, så 3 2-siders minnebrikker vil ikke funke.

Ellers så er det innebygde lydkort helt utmerket, det grisebanket mitt gamle SBLive 5.1. Og med de siste driverne så har du full EAX 1 og 2 støtte. Så du taper ingenting ved å kaste ut et evt SBLive kort.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, skal ikke kjøre så mye RAM på det foreløbig ( har ikke råd :cry: ) , tenkte på 128 DDR 2100, er det lite med tanke på at den intigrerte skjermkortet vi stjelle litt av det? eller greier jeg meg? tenkte å kjøre WIN XP.

men prisen var slett ikke 200 kr.! søkte på prisguiden og det sto "MSI MS-CNR 6ch Audio Card for K7N420 PRO" Audio Card! :sad: nå må jeg droppe andre komp. :cry:

hilsen

jj

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt ha gått for minimum 256Mb ram da det innebygde grafikkortet bør få 32Mb.

Den audio card saken du fant prisen på er et ekstra kort til det hovedkortet som gir deg 6 kanalers analoge utganger (Orginalt er det kun front/rear hvis jeg husker riktig). Det er vel noen ekstra innganger også vil jeg anta. Hvis du ser på MSi sin webside bør det stå der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...