Gå til innhold

Siviløkonom VS industriell øk. og tekn. ledelse?

Zattaxu

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen har lyst til å hjelpe meg?

Er inne til førstegangstjeneste nå, men lurer på om jeg skal begynne på master i økonomi og administrasjon (siviløkonom) ved NHH i Bergen, eller om jeg skal begynne på master i industriell økonomi og teknologiledelse (ind-øk) ved NTNU i Trondheim?

Kunne tenke meg å jobbe som konsulent i et firma. Er ikke så glad i å sjefe over mange ansatte. Er klar over at mange av ind'økerne ender opp som konsulenter, men det gjør jo siviløkonomene også.

I tillegg er jeg usikker på hva jeg skulle valgt å fordype meg i innenfor ind-øk. datateknikk og kommunikasjonsteknologi eller produkt og produktutvikling?

I det hele tatt lurer jeg på hvilken av de to studiene jeg skal velge? :ermm:

Noen som har tips/råd/erfaringer?

Takker... :thumbup:

Endret av Zattaxu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå finnes det veldig mange siviløkonomer uten jobb. Arbeidsmarkedet er ikke spesielt bra for siviløkonomer nå, men det kan fort forandre seg.

Etter det du skriver synes jeg det ser ut som du bør velge NTNU. Velger du å gå master i økonomi skal du være glad i å jobbe med tall i alle mulige former.

Lenke til kommentar

Hehe...

Er nok mer glad i økonomi enn tall, men vet fortsatt ikke om produkt og produktutvikling eller datateknikk og kommunikasjontekonologi er mer interessant enn tallene... Det er jo mange som mener at ind'økerne faller mellom to stoler og ikke blir hverken skikkelige økonomer eller teknologer...

Noen andre som har noen kloke innspill?

Kanskje er det noen sivøk eller indøk studenter på forumet? :hmm:

Lenke til kommentar
Etter det du skriver synes jeg det ser ut som du bør velge NTNU. Velger du å gå master i økonomi skal du være glad i å jobbe med tall i alle mulige former.

Sant. Det kan være lettere å få jobb med en mer praktisk utdannelse. Samtidig har siv.øk veldig få begrensninger.

Lenke til kommentar

Skal du utdanne deg innen økonomi er NHH det beste. Styr unna f.eks. 3-årig BI-utdannelse, fins nok av slike folk. Ellers kan du jo ta en siv. ing. utdannelse på NTNU, det vil gi langt bedre jobbmuligheter og det er langt fra sikkert at du trenger å jobbe "med bare tall".

Lenke til kommentar

Så det er enstemmig ind-øk er tingen...?

(dere har mulighet til å påvirke en hel yrkeskarriere her...) :blush:

Vil det si at IndØk er en dårlig linje? Hva synes næringslivet? Fugl, fisk eller flyvende fisk?

Ingen linjer kan vel kalles dårlige, men IndØk kanskje litt potet, verken eller? Var selv innom.

Ligger det noe i dette utsagnet jeg fant på en annen nettside?

Lenke til kommentar
Skal du utdanne deg innen økonomi er NHH det beste. Styr unna f.eks. 3-årig BI-utdannelse, fins nok av slike folk. Ellers kan du jo ta en siv. ing. utdannelse på NTNU, det vil gi langt bedre jobbmuligheter og det er langt fra sikkert at du trenger å jobbe "med bare tall".

Nå er utdanningen ved NHH reformert, og man utdanner seg til 3-åring bachelor i økonomi. Skal man ta 5-årig master, må man konkurrere om å komme inn. Dette kan studenter med utdannelse fra BI og høyskole også. Jeg tror ikke det faglige tilbudet er særlig bedre ved NHH. Det er i hvertfall mye mer populært. BI har de siste årene slitt med å få nok studenter inn på studiene, og har følgelig ingen opptakskrav.

Selv går jeg ikke på BI.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å jobbe med noe økonomi, (les: konsulent f.eks), men spørsmålet er i hvilken grad, og vil jeg får bruk for den tekniske delen som NTNU og ind-øk legger opp til?

BTW: Enten 5 år ved NHH eller 5 år ved NTNU... ikke noe annet(!)

Endret av Zattaxu
Lenke til kommentar
Så det er enstemmig ind-øk er tingen...?

Det er en svært viktig avgjørelse du bør ta selv. Les om studiene og fagene. Tenk på det, og gjør deg opp en egen mening.

Hehe...

Saken er den at jeg har tenkt. Alt for lenge. Bestemte meg vel mer eller mindre for ind-øk rundt sommeren 2003. Jobbet hardt på skolen, og kom inn på ind-øk som jeg hadde bestemt meg for, men fikk innkallelse til forsvaret, og har nå begynt å tenke litt på om jeg skal bli siv-øk i stedet.

(Tror det er svært få som har lest så mye om, og undersøkt de to utdanningsveiene like mye som meg - brukt mange, mange timer på å lese om de to stuidene (særlig ind-øk))

Grunnen til at jeg spør her, er rett og slett for å få enda flere opplysninger/synspunkter om de to studiene. :D

Endret av Zattaxu
Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å jobbe med noe økonomi, (les: konsulent f.eks), men spørsmålet er i hvilken grad, og vil jeg får bruk for den tekniske delen som NTNU og ind-øk legger opp til?

BTW: Enten 5 år ved NHH eller 5 år ved NTNU... ikke noe annet(!)

Som konsulent er sikkert NHH smartest. Skal man jobbe i en teknologibedrift er det viktigere å ha tekniske kunnskaper, kombinert med et minimum av økonomi. Men jeg vil fremdeles råde deg til å tenke litt mer på valgmulighetene: Jeg har møtt menger av folk som vil "studere noe økonomi", og felles for de fleste er at de ikke har snøring på hva de vil gjøre i livet.

Lenke til kommentar
Som konsulent er sikkert NHH smartest. Skal man jobbe i en teknologibedrift er det viktigere å ha tekniske kunnskaper, kombinert med et minimum av økonomi. Men jeg vil fremdeles råde deg til å tenke litt mer på valgmulighetene: Jeg har møtt menger av folk som vil "studere noe økonomi", og felles for de fleste er at de ikke har snøring på hva de vil gjøre i livet.

Da er det vel bare opp til meg selv da, å finne ut om jeg vil satse alt på konsulent, eller en teknolog med økonomikunnskaper (eller kanskje aller helst omvendt?)...

Lenke til kommentar
Nå er utdanningen ved NHH reformert, og man utdanner seg til 3-åring bachelor i økonomi. Skal man ta 5-årig master, må man konkurrere om å komme inn.

Dette er feil. Man blir tatt direkte opp til det 5-årige masterstudiet. Etter fullført bachelorgrad har man rett, men ikke plikt, til å fortsette i to år til.

Lenke til kommentar
Vil det si at IndØk er en dårlig linje? Hva synes næringslivet? Fugl, fisk eller flyvende fisk?

Ingen linjer kan vel kalles dårlige, men IndØk kanskje litt potet, verken eller? Var selv innom.

Ligger det noe i dette utsagnet jeg fant på en annen nettside?

Har hørt noe lignende. Personen som skrev dette kunne uansett hatt godt av omgang på slipesteinen.

Lenke til kommentar
Dette er feil. Man blir tatt direkte opp til det 5-årige masterstudiet. Etter fullført bachelorgrad har man rett, men ikke plikt, til å fortsette i to år til.

Takk for korreksjon. Jeg forstod det slik at NHH-studenter konkurrerer om opptak til 2 nye år for mastergrad, på lik linje med studenter fra andre høyskoler/universitet med bachelor i øk.adm. Men dette er altså feil.

Lenke til kommentar
Takk for korreksjon.

Ingen årsak. ;)

Jeg forstod det slik at NHH-studenter konkurrerer om opptak til 2 nye år for mastergrad, på lik linje med studenter fra andre høyskoler/universitet med bachelor i øk.adm. Men dette er altså feil.

Så vidt jeg vet, var det i fjor første gangen med den nye ordningen (3+2 istedenfor 4 år), og da hadde man ennå ikke fått på plass direkte opptak til 5-årig masterstudium. De som begynte på bachelorstudiet i fjor må følgelig søke seg videre etter tre år.

Lenke til kommentar

Indøk er jo konsulentlinja fremfor noen, men det er nok vel så mye fordi den tiltrekker seg de beste studentene som for det faglige innholdet.

Konsulenter blir ofte satt til å utrede forskjellige løsninger med hensyn på både tekniske og kostnadsmessige spørsmål, så en viss teknisk bakgrunn er svært viktig. Du kan godt si at indøk'erne ikke er "fullgode" sivilingeniører, men det trenger de ikke være, de utdanner seg ikke for å forske eller å jobbe med svært tekniske løsninger.

Men dette er selvfølgelig ikke noen fasit. Hvis du begynner på NTNU merker du selv hvor fri du er til å styre din egen utdannelse, enten du går maskin eller indøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...