Gå til innhold

Forskjell på XP pro og home, og OEM

Anbefalte innlegg

Feil. OEM-lisenser er ment for levering sammen med nye PC-er. Microsoft definerer en PC som "ny" hvis du kjøper enten nytt hovedkort, ny CPU eller ny HD. Altså: en gyldig OEM-lisens selges sammen med en av disse tingene. Men det er sikkert butikker som tar rennefart og driter i dette...

Microsoft har riktignok en annen oppfatning når det gjelder Office pakkene (har hatt en diskusjon med netshop.no på dette)

Microsoft mener her _ny pc_, og da mener de så godt som ny pc. Ikke HK, CPU eller HD. Men _minst_ hele pakka.

Endret av am3k
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Feil. OEM-lisenser er ment for levering sammen med nye PC-er. Microsoft definerer en PC som "ny" hvis du kjøper enten nytt hovedkort, ny CPU eller ny HD. Altså: en gyldig OEM-lisens selges sammen med en av disse tingene. Men det er sikkert butikker som tar rennefart og driter i dette...

Microsoft har riktignok en annen oppfatning når det gjelder Office pakkene (har hatt en diskusjon med netshop.no på dette)

Microsoft mener her _ny pc_, og da mener de så godt som ny pc. Ikke HK, CPU eller HD. Men _minst_ hele pakka.

Dette stemmer ikke. - Det var faktisk veldig fritt en stund, så du kunne selge med nesten hva som halst av hardware, men etter Februar 2002 har det vært presisert fra Microsoft at OEM kan selges sammen med ny PC, hovedkort, CPU eller harddisk. - Og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg finner fortsatt ikke noe som tyder på at de nye reglene gjelder for Windows, bare for Office pakkene. Derimot er jeg enig med deg i at det var "fritt" før denne endringen.

Jeg presiserer nok en gang at om en vil kjøpe Office som OEM må en kjøpe en hel pc ikke bare noen få/en del. Windows kan derimot fortsatt kjøpes etter de "gamle" reglene.

Produktet kan kun kjøpes sammen med et tredjeparts retail hardware produkt (ikke software og bulk produkt) som er en del av en PC slikt som f.eks kabinett, mus, harddisk, minnebrikke, skjerm, tastatur o.l

Nei dessverre, her har Microsoft strammet inn betydelig fra tidligere praksis, så jeg tør rett og slett ikke selge deg denne uten sammen med en hel PC (eller i hvertfall deler nok til omtrent en PC). Straffen for oss ved å bryte reglene fra Microsoft er formidabel, så vi tør rett og slett ikke.

Dette gjelder dog kun office-produkter, operativsystem og lignende omfattes fremdeles av reglene om harddisk osv.

Beklager dette, er utenfor våre hender dessverre.

Nei det vil nok ikke holde, jeg mener omtrent en hel PC, altså noe sånt som kabinett, hovedkort, minne, prosessor og harddisk. Nok en gang beklager, men vi har fått henvendelser fra Microsoft på dette så vi må rette oss etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...