Gå til innhold

Hva syns du om dødsstraff?

Anbefalte innlegg

1. Er man fundamentalist av den grunn? Forresten, når ble "God bless America" et kristent slagord?

2. Jeg lyver da slettes ikke, jeg har aldri sagt at fanger skal mishandles. Innse det, er du grei, eller kom opp med eksempler der hvor jeg skal ha sagt dette.

3. Nei, slike hotell bor ikke jeg på. Men når Johnny og Ronny fra Stovner sperres inne vet ikke jeg hvor mange hotell han har bodd på. Vet heller ingneting om Achmed fra et fremmed land har av hotellerfaring. Dette gjelder jo ikke alle, men likevel. Forresten, visste du at fangene får såkalte matmerker slik at de får "kjøpe" seg det pålegget de vil? I Norge altså.

2. Lyset skal stå på døgnet rundt, 1 kvm, innsyn fra alle vinkler, ingen goder. Noe mer? Dette er mishandling. Dette er psykisk mishandling.

3. Hva har hotellerfaringen med noe som helst å gjøre? Poenget er at det er frihetsberøvelsen som er værst. At fangene har TV, datamaskiner, bøker og får velge pålegg på skiva selv ser jeg virkelig ikke problemet med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abort : Det burde jo være lovlig, fostere kjenner ikke noe til seg selv, så kommer heller ikke til og gjøre noe skade. De som blir påført skade er de som skal avgjøre saken. Det kan også hende at skaden hadde blitt være vis de hadde født barne.

Spørsmålet som går igjen er "når blir de mennesker, og ikke foster?" Er det først når man er født at man er selvbevisst?

Eller når man har en hjerne som klarer å reflektere over fortid/fremtid og kan registrere og evaluere smerte?

Har ingenting imot dødsstraff. Den dømte har forbrutt seg på loven, visste konsekvensen og ga faen. Likevel burde det finnes alternativ til den elektriske stolen som f.eks "firing squad" og giftsprøyte, noe som er tilfellet i de fleste stater i USA (USA er vel det eneste landet som bruker stolen?)

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Spørsmålet som går igjen er "når blir de mennesker, og ikke foster?" Er det først når man er født at man er selvbevisst?

Man vet med sikkerhet når i svangerskapet nervesystemet blir godt nok utviklet til at fosteret kan føle. Så vidt jeg vet er det dette som fastsetter når en kan ta abort. Etter en viss tids svangerskap er det ikke lov med abort med mindre det står om liv og helse.

Lenke til kommentar
1. Er man fundamentalist av den grunn? Forresten, når ble "God bless America" et kristent slagord?

2. Jeg lyver da slettes ikke, jeg har aldri sagt at fanger skal mishandles. Innse det, er du grei, eller kom opp med eksempler der hvor jeg skal ha sagt dette.

3. Nei, slike hotell bor ikke jeg på. Men når Johnny og Ronny fra Stovner sperres inne vet ikke jeg hvor mange hotell han har bodd på. Vet heller ingneting om Achmed fra et fremmed land har av hotellerfaring. Dette gjelder jo ikke alle, men likevel. Forresten, visste du at fangene får såkalte matmerker slik at de får "kjøpe" seg det pålegget de vil? I Norge altså.

2. Lyset skal stå på døgnet rundt, 1 kvm, innsyn fra alle vinkler, ingen goder. Noe mer? Dette er mishandling. Dette er psykisk mishandling.

3. Hva har hotellerfaringen med noe som helst å gjøre? Poenget er at det er frihetsberøvelsen som er værst. At fangene har TV, datamaskiner, bøker og får velge pålegg på skiva selv ser jeg virkelig ikke problemet med.

2. Mnage watts lys skal stå på for å hindre rømming. Jeg har vært på omvisning i Florida State Prison, og det er det jeg bruker som eksempel. Cellene må nødvendigvis ha vært noe større en 1 kvm, slik at fangene kunne ligge utstrakt på en slags madrass. Si 2 kvm :) Det er ikke mishandling. Det er ingen som dør av litt lys eller av å sitte inni i en gittercelle!

3. Enorm frihetsberøvelse når en fange kan søke om å ha internett på cellen. Jeg ser problemet med at de får alle disse godene. Det skal ta på å sitte i fengsel. Det skal ikke være et opphold for kos. :)

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet i mot dødsstraff. Men Saddam, Bush, Bin lade og tilsvarende fortjener dødsstraff, og tortur. Før Ceusescu ble henrettet, var Romania et U-land. I dag, etter at Ceusescu har blitt henrettet, er Romania et veldig fint land.

Mordere som Viggo Kristiansen fortjener å bli låst inne i en liten Celle for resten av livet, med minimalt med mat, og besøksforbud.

Lenke til kommentar
Jeg er i utgangspunktet i mot dødsstraff. Men Saddam, Bush, Bin lade og tilsvarende fortjener dødsstraff, og tortur. Før Ceusescu ble henrettet, var Romania et U-land. I dag, etter at Ceusescu har blitt henrettet, er Romania et veldig fint land.

Mordere som Viggo Kristiansen fortjener å bli låst inne i en liten Celle for resten av livet, med minimalt med mat, og besøksforbud.

Jepp, en politiker som Bush skal bli torturert og drept, mens mordere får fengselsopphold. Neida, her er vi ikke hjernevasket.

Lenke til kommentar

Har skum-lest gjennom tråden, og tenkt litt.

Henrettelse og fengsling:

Det å sitte innelukket i et gitter er tortur, er umenneskelig. Amnesty International vet dere. Mennesker har rettigheter. Døden er kanskje en. Så jeg er imot innlukking i et bur. Men fanger bør heller ikke få alt for mange goder. Mener at tv ikke er den største goden, men at arbeid og utdanning (opplæring) er en gode. Det er noe man vil ha stor glede av. Mener at om man ser på tv 7-10 timer hver dag så er det noe særlig morsomt. Det med at fengsling i flere år er luksus ved jeg ikke helt. Kanskje for noen få enkelt-individer men ikke mange.

Men døden. Skal liksom mennesker bestemme hvem som skal dø? Skal mennesker avgjøre om drapsmenn skal dø? Drapsmenn. De har jo drept et menneske. De har jo selv tatt kontroll over et liv. De har selv avgjort om de ville at mennesket som de drepte skulle dø eller leve. Men skal vi fortsette? Skal vi liksom bare gjøre det samme som drapsmannen?

Eller skal vi vise drapsmannen den rette vei (bwahaha). At han får tenkt over hva han har gjort. Tatt et liv. Men at det er feil. At å ta liv ikke er greit. Eller skal retten vise at det å henrette noen for noe de har gjort er feil? Hvor mange uskyldige blir drept ved henrettelse? Da er det nok mer enn bare staten som henretter. Mennesker kan jo bli påvirket av at staten gjengjelder forbrytelser og overgrep og mord med mord. Det vil jo ha en negativ innvirkning på befolkiningen. Men hva er liksom rett? Er det å drepe for å straffe, eller er det å fengsle for å straffe?.

Personlig mener jeg at drap som er gjort av sinnssvake eller sinnsyke burde ikke bli henrettet. De burde bli buret inne noen år, for så å få en sosial opplæring. Mens kalde drap, voldtekt av større grad, misshandling av større grad bør (min menging) bli henrettet. Eller livstid. Men ikke sluppet ut etter 30 års tid eller noe slikt. For da er jo livet ødelagt. Man vil ikke bli akseptert i samfunnet. Man vil bli sett på som en fyr som er i stand til å lage bråk igjenn. En person som kanskje har tenkt til å drepe igjenn. Og drapsmannen, eller hva han nå er, vil bli lei seg. Depremert. Så vil han kanskje hevne seg på samfunnet. Og da var det vist en tabbe å slippe han fri...

Abort:

Vet ikke helt... er liksom ikke så ille å ta livet av en sak som aldri har følt kjærlighet (eller.. hva vet jeg). Det er vel ikke noe med livet fosteret (det er vel et foster så lenge den er inne i morens mage?) som fosteret vil savne. Det å kalle abort å ta livet av et menneske er rett, men de to tingene kan ikke sammenlignes i hva som er verst. Da er det galt å ta livet av mygg.

Oppsumering: For dødstraff, men også livstid, og for abort.

Vet ihvertfall at når man drukner så er det skikkelig deilig for den det skjer med.

Dette er det mest idiotiske jeg har hørt. Hvordan vet du det? Er det fordi forskere har forsket på det ( :ohmy: ) eller er det for at du av personlige erfaringer vet det?

Lenke til kommentar

Jepp, en krigsforbryter som Bush skal bli torturert og drept, mens mordere får fengselsopphold. Neida, her er vi ikke hjernevasket.

Jeg får vel korrigere dette med en kreativ sitering...

Man har ikke rett til å drepe et annet menneske som ikke er farlig. I en polstret celle, isolert fra omverdenen er ikke avskum som Viggo Kristiansen og Varg Vikernes farlige. Bush har såpass med kontakter at han er farlig uansett hvor han oppholder seg.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Mener at tv ikke er den største goden, men at arbeid og utdanning (opplæring) er en gode. Det er noe man vil ha stor glede av. Mener at om man ser på tv 7-10 timer hver dag så er det noe særlig morsomt.

Her bommer du totalt!

La oss si at 2 fanger slipper ut samme dag, den ene har brukt de siste 5 årene på utdanning og den andre har sett på Glamour. Hvem tror lettest vil få seg jobb/knytte kontakter utenfor det kriminelle miljøet?

Lenke til kommentar
La oss si at 2 fanger slipper ut samme dag, den ene har brukt de siste 5 årene på utdanning og den andre har sett på Glamour. Hvem tror lettest vil få seg jobb/knytte kontakter utenfor det kriminelle miljøet?

Bravo. Det du sier her er veldig veldig riktig.

Mener at tv ikke er den største goden, men at arbeid og utdanning (opplæring) er en gode. Det er noe man vil ha stor glede av. Mener at om man ser på tv 7-10 timer hver dag så er det noe særlig morsomt.

Jeg ser ikke noen grunn til å slippe ut kriminelle i ny, fordummet versjon. Jeg har lest om folk som har gjort noe med situasjonen sin i fengsel, og det er utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

Angående abort (off topic):

Når blir et menneske et menneske? Meninger går fra "all sperm er hellig" til "sånn i fem års alderen" ;)

Har hørt at i Amerika er (varr?) det lov i noen stater å ta abort helt opp til fødselen, noe som virker helt sykt. "fort fort, drep han før han kommer ut.."

Er uansett en utrolig egoistisk handlign .. (vel, i 98% av tilfellene i alle fall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...