Gå til innhold

For svak PSU? Eller?

Anbefalte innlegg

Heisann. Har et Audigy 2-kort som ble kjøpt som bulk, så det fulgte ikke med MIDI/gameport med da jeg kjøpte det, så jeg kjøpte istedet et lydkort her om dagen til 100,- for å bare bruke MIDI-porten på det. Satt kortet i - og maskinen forble avslått. Blinket såvidt i et lys foran på maskinen, men ingenting startet opp. Lyset på hovedkortet inne i maskinen lyste.
Tok ut skruen som holdt fast det nye lydkortet, og da startet maskinen opp, men ikke harddiskene.
Tok ut det nye lydkortet, og da var maskinen som før.

Jeg regner med at dette er symptomer på for lite watt? Eller?

Bytta ut grafikkortet fra Nvidia 4 Ti4200 til Nvidia 6800 LE her om dagen, og det har gått bra (har testa i flere dager med intet annet nytt i maskinen). Men om det er watt som er problemet, så er det vel bare såvidt det holder for grafikkortet også, kanskje?

PSUen er en Chieftek 360W.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han mente kansje at lydkort trekker generelt lite strøm, men at dette spesifikke kortet er det noe bug med som gjør at maskinen ikke starter.

Og det er jeg jo enig i at hvis maskinen funker fint uten kortet og nekter å starte med kortet (ingen andre endringer i oppsett) så er det et tegn på at det er lydkortet det er noe galt med, ikke skjermkort eller noe annet.

Lydkortet burde ikke trekke mer en et par watt, et par watt får ikke maskinen til å gå fra å funke helt fint til ikke å funke i det heletatt.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testa litt mer, og jeg skjønner bare enda mindre. :dontgetit:

Jeg bytta PCI-spor. Samme som før. Maskinen starta ikke opp.

Så satte jeg i et annet, gammelt lydkort som jeg ikke har funnet XP-drivere til - og maskinen startet så fint som bare det.

Så testet jeg satte i "problem"-kortet i den andre maskinen min - og da startet maskinen som normalt. :ohmy:

I alle...?

Det gamle kortet jeg testa med, er et S3 Sonic Vibes. Det nye som ikke funker i min hovedmaskin, er "Sound Impact ST Lab, C-Media 8738, 4 channel sound card"

Noen ideer, noen?

Lenke til kommentar

Har du dobbeltsjekket at lydkortet sitter skikkelig i PCI-slotten? Se nøye om det kan være skjevt i slotten, altså at mer av kortet stikker opp av PCI slotten i den ene enden enn den andre.

Du kan også sjekke om det er strømforsyningen. Trekk ut strømmen til alt av harddisker, floppies, cd- og dvd-stasjoner og sett i lydkortet. Hvis den kommer opp med BIOS-startup så har du for liten strømforsyning. Plugg i ting en etter en og se når det blir for mye.

Jeg gjetter at det er 90% sjanse for at lydkortet er defekt og 5% for at strømforsyningen er for liten.

De siste 5%? De tilhører tings iboende faenskap. ;) Det kan alltids være noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...