maze123 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hej! Takker for en rigtigt god hjemmeside med brugbar information! Håber, at jeg kan gøre mig forståelig på norsk ! Jeg vil snart købe mig et digitalkamera, jeg har efter længe gennemgang af priser og diverse hjemmesider, anmeldelser osv. fundet frem til, at mit valg står mellem to Canon-kameraer: PowerShot A95 og IXUS 40. Jeg vil i begge tilfælde investere i et 1 GB memorykort, så jeg kan tage mange billedere! Jeg vil gerne høre jeres meninger, erfaringer etc. om disse kameraer. Det jeg ved om kameraer er i korte træk følgende: IXUS 40: Det, jeg synes taler for meget for IXUS 40 er, at det er meget lille (kan nemt være i bukselommen), samt at det har et lækkert design og tager forhåbentligt rigtig gode billeder. Samt "ubegrænset" længde på videoklip. Det mindre gode er, at det "kun" har 4 megapixels og at der er andre købere af dette kamera, der har oplevet problemer med lilla (purple) farve på nogle billeder. Er meget kvalitetsbevidst - jeg vil have nogle billeder, der er rigtig gode, da jeg godt kan lide at eksperimentere med forskellige motiver etc. --A95: PowerShot A95 tager super billeder og med hele 5 megapixels. Har mange indstillingsmuligheder og flip-skærm. Samt at det bruger almindelige AA-batterier. Det mindre gode er, at det fylder meget i forhold til IXUS 40. Ved ikke, om man vil tage det med så ofte pga. kameraets fysiske størrelse. Kom med jeres meninger, jeg vil være meget glad for at høre dem! Med venlig hilsen Maze, Danmark Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Mht de to kameraer du står og skal vælge imellem, så er det jo et eller andet sted kameraer, der har to forskellige brugsområder. A95 har stort set alt i manuelle indstillinger, så hvis du gerne vil udvikle dig som fotograf med tiden er det det helt rigtige valg. Ixus 40 er et lille kompaktkamera, der bedst er egnet som point-and-shoot, dvs ikke har det samme udvalg af manuelle indstillinger. Derfor: Gør op med dig selv hvad det er dit nye kamera skal bruges til, så vil dit valg blive noget nemmere. Uanset så er begge dine alternativer gode kameraer i hver deres kategori. PS: At ixus 40 "kun" har 4 megapixel betyder ikke det helt store i praksis, da optikken er det vigtigste på et kamera. At den samme billedsensor sættes i et kamera med 5 megapixel i stedet for et med 4 øger ofte bare støjniveauet i billederne. Det bør derfor ikke være afgørende for dit valg af kamera. Håber dette kan være til lidt hjælp (fra en anden dansker... ) Lenke til kommentar
maze123 Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Mange tak dit svar. Tror jeg vil tage dit synspunkt kraftigt med i mine overvejelser om køb af kamera. Da jeg er et legebarn, med hensyn til elektroniske apperater, vil jeg nok i det lange løb få mest glæde af A95. Er bare en del i tvivl, da jeg snart rejser til Asien med rygsæk - om man vil få A95-kameraet med rundt til diverse steder, som man besøger, da det ikke passer så godt i en bukselomme. Findes der andre kameraer, der er på A95-nvieau med billedkvalitet etc. men i en lille kameramodel a la IXUs 40? Jeg har mest set på Canon-kameraer indtil videre. Kender ikke ret meget til andre producenters kameraer. Nogen forslag? Vil gerne have et kamera, som jeg kan være glad for i "mange år". Mvh. Mads Endret 27. oktober 2004 av maze123 Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Det er svært at finde et kamera der har de samme muligheder og billedkvalitet som Canon A95 i samme prisleje. Der er flere kameraer i Ixus-størrelse der leverer næsten lige så god billedkvalitet, kig evt på Panasonics nye DMC FX7 (eller de lidt større Ixus 430/500). Kig også lidt i erfaringerne her på siden. Men hvis du vil have manuelle indstillingsmuligheder, så findes der få i lommestørrelse, men så stor er A95 nu heller ikke - det "værste" er det store håndgreb, der dog giver et godt greb om kameraet og har plads til 4 batterier, hvilket giver meget bedre batterilevetid end hos kompaktkameraerne. Gå ind i en fotobutik og prøv at se kameraerne fysisk, så kan du måske bedre bedømme hvor store du kan acceptere de er... På baggrund af det du skriver er jeg dog ikke i tvivl om at du vil blive mest glad for A95. Det er svært at tage billederne om når man er på tur...!!! (bruger desuden alm AA-batterier, som du kan købe overalt hvis du skulle få brug for det, men køb alligevel genopladelige - det er klart det mest økonomiske i længden). Som en lille notits, så er det ikke klogt at lægge sit kamera i lommen uden nogen form for beskyttelse. Køb en lille kamerataske, der kan tåle en byge og som holder støv ude og sørger for at skærmen ikke bliver ridset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå