Gå til innhold

Problemer med SATA og A7N8X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De jumperne bak på SATA diskene , skal jeg gjøre noe med dem ??

Nei, det trenger du ikke.

Sata diskene skulle ha virket sånn uten videre trodde jeg.

Hvilket OS har du?

Se om du finner dem i disk management.

My Computer -> Høyreklikk -> Manage -> Disk management

Dersom de er der må du opprette partisjoner.

Regner med du har prøvd dette, men kommer ikke på mer.

Lenke til kommentar
Må man ikke installere Silicon Image Serial ATA driver. ligger på asus sine sider og på cd.

Starte opp med XP install cd. velge F6 under oppstart.

legge inn driver og avslutte med F3

Dette trenger du kun å gjøre dersom du skal bruke en av de som system disk (dvs boote fra den).

Lenke til kommentar

Hei !

Ser ut til at du får det til ?. Jeg fant forresten denne på side 7 i SATA guiden. Det er ikke helt det samme hovedkortet, men lurte på om problemstillingen rundt det med SATA-1 og IDE-1 kunne være aktuelt på ditt kort også.

Koker altså ned til å flytte IDE disken til den andre kontakten.

Du kan jo ha dette i bakhånd dersom du fortsatt ikke får det til :)

Jeg kjører en AMD 3200+ på ASUS K8V SE De Luxe. Min problemstilling var å kjøre 2x36GB Raptor i RAID 1 (speil) sammen med en 160 GB IDE disk.

Håndboken sier at IDE-disken ikke skal monteres som Master men jeg klarte likevel ikke å få PC'en til å finne IDE-disken. Etter mye testing og leting på nettet kunne en vennlig datatekniker på Norek fortelle følgende:

Når du bruker SATA-1 så bruker du også IDE-1 Master. Når du bruker SATA-1 og SATA-2 så bruker du IDE-1 Master og Slave. Tilleggs IDE-disker (samt CD-brenner m.v.) må derfor monteres på IDE-2 som master og slave.

Edit: quoting

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Jeg kjører en AMD 3200+ på ASUS K8V SE De Luxe. Min problemstilling var å kjøre 2x36GB Raptor i RAID 1 (speil) sammen med en 160 GB IDE disk.

Håndboken sier at IDE-disken ikke skal monteres som Master men jeg klarte likevel ikke å få PC'en til å finne IDE-disken. Etter mye testing og leting på nettet kunne en vennlig datatekniker på Norek fortelle følgende:

Når du bruker SATA-1 så bruker du også IDE-1 Master. Når du bruker SATA-1 og SATA-2 så bruker du IDE-1 Master og Slave. Tilleggs IDE-disker (samt CD-brenner m.v.) må derfor monteres på IDE-2 som master og slave.

Hvorfor er det ingen som har sagt dette til meg før! ANGST!

Da jeg har brukt opp alle IDE plassene på HK'et mitt bestemte jeg meg for å bruke SATA kontrolleren MEN har aldrig klart å finne den disken som er tilkoblet SATA kontrolleren. Dette forklarer jo enklet hvorfor det ikke funka!

:thumbup: Takk for klokskapen :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det. Har samme hovedkort (Asus A7N8X). Har alle Ide plasser og SATA plasser aktivert (4HHD + 2 DVD) Ikke noe problem.

Kommer opp i Datamaskinbehandling som Disk0, Disk1, Disk2, Disk3.

Hdène er på Ide 1.

Arne M

Endret av Arne M
Lenke til kommentar
Tror ikke det. Har samme hovedkort (Asus A7N8X). Har alle Ide plasser og SATA plasser aktivert (4HHD + 2 DVD) Ikke noe problem.

Kommer opp i Datamaskinbehandling som Disk0, Disk1, Disk2, Disk3.

Hdène er på Ide 1.

Arne M

Hmmmmmmm....... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...