Gå til innhold

Hjælp Powershot S1 eller Dimage Z3

Anbefalte innlegg

Står over for at skulle købe digita kamera for første gang????

Skal hovedsagelig bruge kameraet til fornøjelse og til at

ekspermenter med forskellige indstilningsmuligeheder så som

hvidbalnce etc...

prismæsigt bevæger jeg mig inden for en pris på ca. 3000 - 6000 dkr.

har kigget på Canon Powershot S1 is og Konia Minolta DIMAGE Z3 hvilket

er bedst gerneralt til mit formål. :roll::roll:

Har kigget lidt på Canon EOS 300D også som en muligehed inde for digital

spejlrefleks.

Med venlig hilsen

nsewerin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dimage Z3 har mottatt blandede kritikker. Som regel får den mye skryt, men gjerne pepper for autofokusen i dårlig lys. Nå har jeg brukt dette kameraet i en mnd. Jeg vurderte også S1 før jeg kjøpte Z3. Jeg er veldig fornøyd med bildekvaliteten og usedvanlig fornøyd med hastigheten. Z3 har en stygg tendens til å overeksponere, men når jeg har satt EV til -1 går det greit. Kontrasten er ofte litt hard og. Derimot har jeg blitt ganske fortrolig med manuelle innstillinger og jeg synes egentlig ikke det er mye bry å styre kameraet manuelt. Skal heller ikke klage på P-modusen på kameraet. Synes den håndterer store lyse flater mye bedre enn Auto.

Etter firmware oppdateringen har jeg ikke hatt et eneste teknisk problem med kameraet. Horisontale streker i bildene er helt borte og kameraet har ikke låst seg siden.

I tillegg har Z3 kameraet fantastiske muligheter. 35-420 mm er vel det største området noe kompakt digitalkamera kan tilby. Kameraet har en veldig bra detaljgjengivelse. Makrofotografering er blitt fryktelig gøy med en nærgrense på 1 cm. Krever riktignok at man er obs på skygge fra kameraet. Nattbildene som vises her på akam sitt galleri er fryktelig brusete/stygge i forhold til hva mitt kamera tar. Vær forsiktig med de høye iso-verdiene.

Jeg er av den oppfatning at S1 tar flottere bilder, til tross for 3,14 mp. Hastigheten, derimot, på dette kameraet skremte meg når jeg testet det i butikken. Den kan jeg ikke skryte av. Det har vel helt sikkert de samme mulighetene for manuell innstilling.

Og til sist, Z3 har finesser som inget annet kamera i den prisklassen kan levere. Bildestabilisatoren er utmerket. Jeg kan få stødige håndholdte bilder med lukkertid opp mot et sekund. Prøv det med et annet kamera. Den kontinuerlige autofokusen kan kun beskrives som rå i dagslys.

Tenk også på at skjermen på Z3 er liten, har man dårlig syn kan det være meget vanskelig å se om bildene er i fokus. For meg var z3 et fint valg. Det gir meg flust av muligheter for en rimelig penge. Og bildekvaliteten er god, men inget mer.

Håper dette hjalp litt med hensyn til z3. Det er et kamera man lett blir forelsket i og gjerne forkynner litt :love:

Z3 tilbyr ikke de beste bildene, men mulighetene er så mange og kameraet veldig intuitivt. Jeg angrer definitivt ikke på kjøpet. Bruker man 3700 på et kamera kan man ikke forvente å få alt. Det er mitt første digitalkamera, har brukt et filmbasert canon speilrefleks før. Synes prisene er litt for rå for å anskaffe meg et digitalt speilrefleks.

Lenke til kommentar

Tak for svaret og ja det er et svar

jeg godt kan bruge til noget.

Har forelsket mig meget :love: i Z3s 12 x Z og stabilsator

men er blevet meget skebtisk :roll: efter den dårlige kritik

som dette kamara har fået.

Har fået det indtryk af s1 har flere muligheder manuelt ???

Med venlig hilsen

nsewerin

Endret av nsewerin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...