Gå til innhold

Gitar: Raske soloer

sparks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haha... det var ment som en spøk.

Men jeg synes det er veldig ofte at folk kommer med den der

"nei, de som spiller fort, de er bare teite"

Mange som hører noen spille fort som bare avfeier det med

"å, gitarronk, bare harmonic minor opp og ned hele tiden"

tror nok at noen av disse sier det fordi de er litt misunnelige...

å spille fort er et virkemiddel på lik linje som alt annet, av og til passer det veldig bra.

Lenke til kommentar

Tja, raske gitarriff/lick/soloer kan godt være på sin plass, og et virkemiddel for å få sangen dit man vil. F.eks. AC/DCs Angus Young bruker en del raske licks i soloene hans, og det er et veldig viktig virkemiddel for at soloene passer så utrolig godt over hovedriffene som de faktisk gjør.

Symphony X bruker jo en veldig sammensatt og kompleks form for utrolig kjapt spill fra diverse instrumenter, bl.a. gitar. Michael Romeo er en vanvittig flink gitarist, og jeg synes faktisk at ganske mye fra Symphony X er bra, der såkalt gitarrunking og uendelig kjappe skalaer med et par-tre variasjoner mellom tonene er en viktig faktor.

Men så var det da de som bruker kjappe soloer så vanvittig malplassert at det rett og slett er for galt. Kommer ikke på noen band i skrivende stund, ettersom de fleste upassende soloer vil bli redigert/lagd på nytt i studio. Men veldig mange lokale band herfra uten platekontrakt eller særlig erfaring spiller ALT for raske soloer, som rett og slett bare er brutal gitarrunking mot gitarens vilje. Eller som HalTan ville sagt det - gitarvoldtekt på den negative måten.

Lenke til kommentar
Men jeg synes det er veldig ofte at folk kommer med den der

"nei, de som spiller fort, de er bare teite"

Mange som hører noen spille fort som bare avfeier det med

"å, gitarronk, bare harmonic minor opp og ned hele tiden"

Nei, jeg er av den oppfatning at det er stikk motsatt. ...Vel, ihvertfall i min omgangskrets. De fleste gutta på min alder jeg kjenner til (jeg er 15) er bare opptatt av at musikken de hører på er det raskeste, hardeste og tøffeste som finnes. Det er vel på en eller annen måte sånn at de blir gira av det, og that's it for deres del. Musikk handler jo naturligvis om mer enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...