Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ytelsesforskjell på 64bits og 32bits Gigabit-kort?

Anbefalte innlegg

Har anskaffet en ny switch (gigabit) og er nå ute etter å finne egnede nettverkskort. Har 3 maskiner som har 64/66 PCI og lurer da på om det i gir en reell ytelsesforbedring sammenlignet med ordinære 32bits PCI kort. Den ene serveren har et raid5 med 6 SATA disker plassert i det ene 64/66 sporet og har dermed en respektabel lesehastighet, og det vil være aktuelt at mer enn en maskin henter data fra denne på samme tid.

Siden jeg altså har 3 servere som kan benytte 64/66, er det da like greit å skaffe slike kort eller er forskjellen så liten at det er bortkastet?

Linker, referanser, erfaringer, tester mottas med takk.

Edit: Switchen støtter ikke jumbo-frames.

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel mer an på hva slags tjenest som kjører på serverne. Båndbredde krevende ting som www, ftp o.l som ikke generer så mye harddisk aktivitet, vil best kunne ytnytte dette. Rene filservere tror jeg ikke har får så stor økning i ytelse, litt avhengig av hvor belastet den er. Databaseservere kan tjene på det, avhengig av konfigurasjon, design, bruk og størrelse.

Men du kan jo ta noen tester i dag for å finne ut hva som er flaskehalsen, disker, cpu, minne eller nettverk?

Lenke til kommentar

Takker for svar, men spørsmålet var om 64bits/66MHz gigabitkort i praksis har høyere overføringshastighet kontra sine 32bits/33MHz brødre. Den teoretiske ytelsen på PCI bussen øker jo til det dobbelte (eller er det 4-dobbelte). Hvilken trafikk som kan nyttiggjøre seg denne hastigheten er ikke av betydning for spørsmålet IMO. ;)

Edit: Når det er sagt, så nevnte jeg innledningsvis at jeg har et raid5 som teoretisk kan levere mer enn Gigabit hastighet under de rette forhold (5(6) striper). Forøvrig er 3 av maskinene SMP maskiner så CPU og minne er heller ikke et problem på disse.

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar

Du vil nok merke til at det går endel kjappere om du har et 64bit/66mhz gbit kort kontra et 32bit/33mhz gbit kort. Har du i tillegg et gbit kort av kvalitet så skal du se du går så det suser :)

Mitt oppsett er :

Dual AMD MP2400

2 gig ram

4x74 gig raptor i raid0

Intel fiber gbit server nic

raid kontroller og fiber gbit kortet står begge i 64bit pci slot.

over lokalnettet klarer jeg max å dra ut 95 mb/s av servern.

raskeste singel xfer jeg har fått er rundt 75 mb/s.

Det er sikkert mulig å fra litt mer ut av den også med litt grundigere tweaking,men

jeg er fornøyd med slik den er nå.

Lenke til kommentar

Det er mer enn nok hvis nettverkskortet støtter 32bit/66Mhz, men du må fortsatt bruke kortet i en 64bit slot. Har ikke sett noen 32bit pci slotter som har støttet mer enn 33Mhz.

Hvis det ikke er stor prisforskjell så er det sikkert like greit å kjøpe 64bit kort, da du uansett må bruke en 64bit pci slot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...