acon Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hei! Ser etter et digitalt kamera. Kamaraet skal primært brukes til vanlige stillbilder, men det er kjekt med mulighet for filmfunksjon. Jeg skal ha det med meg på turer og ferie. Hadde vært kjekt med 5megapixler...intet krav Kriteriene er: *Oppløsning *Størrelse; ikke det at det trenger å være et mini nøkkelring størrele, men at jeg slipper å dra med meg en ekstra sekk, når jeg drar på tur. (har tatt en del bilder med et analogt speilrefleks kamerarer). *Optisk zoom, mulighet for å koble til ekstra linser. God innebygd linse!? *Skjerm, god...? Mulighet til å slå denne av for å spare batteriene *Videofunkjon... kjekt når man kommer oppi situasjonen. *Pris, rundt 3, til 4500... skal ikke ha high end utstyr, men et bra kompakt kamera for tur bilder o.l. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) IXUS 40 burde være midt i blinken for deg! Lite kamera med 4 mpix, stor god skjerm, bra videofunksjon og ligger midt i prisklassen din. Alternativt, om du har lyst på noe enda mindre og lekrere, Panasonic DMC-FX2! Endret 26. oktober 2004 av Alastor Lenke til kommentar
acon Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Takk for svar! Ixus 40, ser jo ut som et bra kamera det, men hvordan er det med batteri levetiden? Familien har Canon Ixus, altså det føsrte kameraet i Ixus serien. Det har mildt sagt elendig batteri levetid! Men dette er vel kansje utbedret på de senere modellene? Har også hørt at Ixus serien skal være litt "treige" kameraer, vet ikke hva det heter men jeg prøver meg: Sen responstid...!?? Lenke til kommentar
Beining Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hadde sett på Sony W1 (som vanlig) Synes det er et veldig fint kamera! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Jeg synes Sony W1 er hakket for stort, og hadde mye heller kjøpt et DSC-P100. Når det gjelder batterikapasiteten til IXUS 40, så skal den være forbedret fra foregående ixus-kameraer . Pga en ny prosessor i kameraet som skal jobbe mer effektivt. Dette skal også hjelpe på hurtigheten. (Eller ikke, les editen..) Synes sony-kameraene svikter litt på billedkvalitet, og jeg tror iXUS 40 ikke vil gjøre det...men har ennå ikke lest noen tester av dette kamera! EDIT: UFF UFF..leste akkurat nå at IXUS 40 har batterilevetid på 140 bilder etter cipa-standarden Endret 26. oktober 2004 av Alastor Lenke til kommentar
Beining Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Ok, jeg dynes W1 har grei størelse jeg da, men...! Jeg har ikke prøvd IXUS 40, men jeg hadde IXUS 430 det var ikke noe å skryte av! Ja jeg vet at 40'en skal ha noen forbedre, men men... Lenke til kommentar
acon Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Har Sony DSC W1 muligheten til å koble på ekstra linser??, har et par gamle gode Canon linser liggende, antar man kan montere disse på hvis man kjøper ring... eller hva det nå heter! Linsene er 20år gamle hvis det har noe å si, men de er i god stand... skikkelig kvalitetslinser fra Canon Lenke til kommentar
Beining Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Ja, man kan sette på vidvinkel + noen andre (husker ikke vilke) Men, jeg tror ikke man kan få mere en 3*zoom, med ny linse til W1. Lenke til kommentar
acon Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Hvorfor ikke mer enn 3*zoom?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Mye rart her (ikke ta det personlig noen av dere). Du kan ikke koble gamle Canon linser på ett Sony kamera... selv om du kjøper ring. Til det er forskjellene alt for store. Men du kan sikkert kjøpe adaptere for å øke tele eller vidvinkel på kameraet. Ixus 40 er mye raskere på autofokus og utløserhastighet enn tidligere Ixus modeller, som f.eks Ixus 430 og Ixus 500. Cipa standarden (antall bilder pr. batteri) er det få som skjønner, og enda mindre stoler på. Ett kamera som man selv kan risikere å få 5-600 bilder med ett batteri, kommer ut med kanskje 200 bilder etter cipa standarden. Og sist med ikke minst... hvorfor er oppløsning så viktig? 3 megapixler er mer enn nok til A4, og jo flere megapixler du presser inn på en liten brikke, jo mer støy får du. Les gjerne avsnittet om oppløsning/megapixler i guiden øverst i forumet. Ellers ville jeg tatt en kikk på Nikon Coolpix 4200/5200. I mine øyne et bedre kamera enn Ixus 40, dog noe liten skjerm. Men med samme oppløsning, blir skjermen skarpere, lettere å se motivet "riktig", og mer behagelig å bruke. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg ville anbefalt deg Sony p100 eller w1, ettersom jeg har forstått er disse kameraene relativt like utenom utseende. Begge har kommet godt ut i tester på diverse nettsider. Om du går på produktguide og leter deg frem til kameraene finner du også linker til tester på andre sider. Her http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...iew/index.shtml finner du en test av ixus 40 som også er nevnt i denne tråden. Veldig lite og fint kamera, men jeg for min del heller nok litt mer mot sonyene, mye pga. manuelle instillinger, selv om de mangler manuell hvitbalanse noe ixusen har. Jeg ser at noen klager på billedkvaliteten på sonykameraene, men ut fra testene jeg har lest (utenom her på akam.no) scorer sonyene høyt, høyere enn canon på noen områder. Var å forhørte meg i butikken også, han jeg snakket med sa at bildekvaliteten er relativt "lik" på kjente/gode kameraer i den prisklassen og at det helst går på hva en foretrekker. Ettersom jeg har forstått kan man feste ekstralinser på w1, mens man på p100 trenger et ekstra "ledd" for å få dette til. Batteritiden skal være veldig bra, litt bedre på p100 en w1, det er veldig raskt og har muligheter for å manuellt stille lukkertid. En annen lite pluss med p100/w1 er at de også har histogram i sanntid. Jeg kommer nok til å kjøpe p100 selv snart, og tror jeg kommer til å kjøpe det fra elkjøp.no, der kostet det ca.3200kr og for 500kr ekstra får man med en tre års garanti som dekker de fleste skader (tror jeg). ~Jostein Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 gjør som meg. kjøp P150 på lefdal til 4499, print ut fra japanfoto pris 3999. gå tilbake og krev prisgaranti, og vips så er prisen 3750! så tar du å printer ut prisgaranti på 999 fra computercity på memorystick duo pro 512 mb, og går tilbake der du betalte 1195 hos lefdal, så vips så har du 512mb duo pro til 900 kroner Lenke til kommentar
joostein Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Der var Sony p100 bestillt Bare å vente i spenning! ~Jostein Lenke til kommentar
carbonize Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Har nettop kjøpt Sony DSC-P100 selv, og er veldig fornøyd. Er kun nybegynner, så ikke ta kommentarene mine alt for seriøst. Tingene jeg liker ved dette kameraet, og som jeg tror det kan passe for deg er: - Det er raskt - Utrolig lite - God optikk. (I hvertfall i følge nesten alle testene jeg har lest) - God skjerm (syns jeg. 5x zoom i bildevisning gir god følelse med om bildet er skarpt) - Vanvittig god batteritid - 5 megapixel (dette er som nevnt mye mer enn nødvendig, men fint for å beskjære bilder) - riktig prisklasse (3200,- på elkjøp.no + 1200 for en 512Mb brikke ) - Video: med pro kort kan du ta opp i 640x480 og 30fps Har ikke testet selv, men de fleste sier at bildekvaliteten er hips om happ med IXUS500. Selv syns jeg bildene fra kameraet er veldig fine, bortsett fra at innebilder fort blir litt uskarpe. (pga. mangel på lys så jeg tror dette er felles for alle kameraer) Kan jo også nevne at, selv om jeg ikke er noen fotograf, så er det gøy å leke litt med de manuelle instillingene for å forsøke å ta kule bilder. Til slutt en kommentar om P150. Mener jeg har lest et sted at P100 og P150 er omtrent samme kamera bortsett fra CCD brikken, og at denne er mindre på P150 i tillegg til at den har flere punkter. Altså kommer det mindre lys inn på hvert punkt på brikken. Fører ikke dette til at bilder i dårlig lys blir enda dårligere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå