Gå til innhold

Rense pc (alle komponenter FULLT av støv)

Anbefalte innlegg

Fattern har en to år gammel HP-pc som jeg skulle skifte harddisk på. Da jeg åpnet sidedekselet så jeg til min forferdelse at hele kabinettet var fullt av støv. Tykke lag på vegger og gulv, også noe på diskene, PCI-kortene og grafikkkortet.

Hvordan får jeg renset dette uten å ødelegge noe?

Må jeg ta fra hverandre alt og sette det sammen igjen?

På forhånd takk for svar :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En form for trykkluft burde gjøre susen. Du får kjøpt på flaske. Eventuellt kan du bruke en kompressor hvis du har en. Uansett er det lurt å gjøre slikt utendørs, snakker av erfaring her...

Personlig bruker jeg paintball tanken min til slikt. Løsner bare slangen til regulatoren og skrur på lufta...

Lenke til kommentar
En form for trykkluft burde gjøre susen. Du får kjøpt på flaske. Eventuellt kan du bruke en kompressor hvis du har en. Uansett er det lurt å gjøre slikt utendørs, snakker av erfaring her...

Personlig bruker jeg paintball tanken min til slikt. Løsner bare slangen til regulatoren og skrur på lufta...

NEI, ikke bruk vanlig kompressor.

Kompressor henter vanlig luft som vi puster inn, og den inneholder som kjent alltid vann, i tillegg så har som regel kompressoranlegg tåkesmøreanleg som inneholder olje.. og det er heller ikke bra..

Så luft på trykkboks er det beste..

Du kan også bruke støvsuger, helst ved å bruke ett plastmunstykke

Lenke til kommentar

Støvsuger med plastmunnstykke bør man ikke bruke, generelt bør man være svært forsiktig med bruk av støvsuger.

Det man kan risikere, er at støvsugerrøret får en elektrostatisk lading når luft / støv passerer igjennom dette.

Denne spenningen kan komme opp i flere tusen volt, og utlades den til en komponent eller hovedkort, så sier det seg vel selv hva som kan skje. Har man ingen annen mulighet, så sørg i alle fall for å jorde røret!

Trykkluft fra en kompressor kan til nød brukes, men av allerede nevnte årsaker bør også dette unngåes.

Så konklusjonen må vel bli; Trykkluft på boks! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm.. har aldri tenkt på det egentlig med støvsuger greiene, men bruker heller støvsuger enn trykkluft fra kompressor.

Som regel når jeg renser maskiner, så bruker jeg bare hånden fremfor tuten og støvsuger.. hakke opplevd noe merkelig etter det..

MEN, for de av oss som ikke sliter med støv så trenger man ikke bekymre seg med det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...