eivindlt Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Fattern har en to år gammel HP-pc som jeg skulle skifte harddisk på. Da jeg åpnet sidedekselet så jeg til min forferdelse at hele kabinettet var fullt av støv. Tykke lag på vegger og gulv, også noe på diskene, PCI-kortene og grafikkkortet. Hvordan får jeg renset dette uten å ødelegge noe? Må jeg ta fra hverandre alt og sette det sammen igjen? På forhånd takk for svar :!: Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 En form for trykkluft burde gjøre susen. Du får kjøpt på flaske. Eventuellt kan du bruke en kompressor hvis du har en. Uansett er det lurt å gjøre slikt utendørs, snakker av erfaring her... Personlig bruker jeg paintball tanken min til slikt. Løsner bare slangen til regulatoren og skrur på lufta... Lenke til kommentar
div_ Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Paintballen? hmm er det ikke mye fuktighet i den lufta da? Uansett bra "feiltema" har slike luftboxer til en rimelige penger Lenke til kommentar
mabbutt Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Trykkluft bør funke bra, men pass på å ha et lavt trykk, så ikke fingre og komponenter går dukken Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Eller hvis du har støvsuger(som du sikkert har) så kan du bruke det. Men trykkluft hadde vært det beste. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 En form for trykkluft burde gjøre susen. Du får kjøpt på flaske. Eventuellt kan du bruke en kompressor hvis du har en. Uansett er det lurt å gjøre slikt utendørs, snakker av erfaring her...Personlig bruker jeg paintball tanken min til slikt. Løsner bare slangen til regulatoren og skrur på lufta... NEI, ikke bruk vanlig kompressor. Kompressor henter vanlig luft som vi puster inn, og den inneholder som kjent alltid vann, i tillegg så har som regel kompressoranlegg tåkesmøreanleg som inneholder olje.. og det er heller ikke bra.. Så luft på trykkboks er det beste.. Du kan også bruke støvsuger, helst ved å bruke ett plastmunstykke Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Støvsuger med plastmunnstykke bør man ikke bruke, generelt bør man være svært forsiktig med bruk av støvsuger. Det man kan risikere, er at støvsugerrøret får en elektrostatisk lading når luft / støv passerer igjennom dette. Denne spenningen kan komme opp i flere tusen volt, og utlades den til en komponent eller hovedkort, så sier det seg vel selv hva som kan skje. Har man ingen annen mulighet, så sørg i alle fall for å jorde røret! Trykkluft fra en kompressor kan til nød brukes, men av allerede nevnte årsaker bør også dette unngåes. Så konklusjonen må vel bli; Trykkluft på boks! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Hadde det ikke vært mye enklere med en liten ministøvsuger? *hail Skrue* Endret 26. oktober 2004 av ahpadt Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hmm.. har aldri tenkt på det egentlig med støvsuger greiene, men bruker heller støvsuger enn trykkluft fra kompressor. Som regel når jeg renser maskiner, så bruker jeg bare hånden fremfor tuten og støvsuger.. hakke opplevd noe merkelig etter det.. MEN, for de av oss som ikke sliter med støv så trenger man ikke bekymre seg med det.. Lenke til kommentar
MrGame Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 vet det finnes spesial støvsugere som er sikret mot ESD (antstatisk oppladning) men klart dette har en jo som regel ikke tilgang på Lenke til kommentar
div_ Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Feiltema her en slange av gummi m utstyr du kobler til vanlig støvsuger og bruker Lenke til kommentar
jonasdaman Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Bruk en trykk luft boks og støsuger samtidig. blåse støf opp i luft å ta det med støvsugeren :thumbup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå