Gå til innhold

Abort, argumenter for og imot


Anbefalte innlegg

Jeg kan godta under tvil abort i tilfeller hvor voldtekt er inni bildet. [...] Jeg ser på abort som drap.

Så drap på en uskyldig tredjeperson er greit dersom man har blitt voldtatt?

:wow: Jeg er enig med Pels.

Jeg også for så vidt. Men han snur på poenget til JC. Det som menes er at man er imot drap på en uskyldig tredjeperson, men ikke på bekostning av hva som helst.

 

Sånne nyanser har en tendens til å falle ut når motparten svarer. *sukk* :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Min mening om abort:

1. Skal ikke brukes som angrepille.

2. Skal helst bare brukes ved voldtekt eller overgrep mot yngre.

3. Stiller meg skeptisk til a la et barn bli fodt inn i darlig omstendigheter og kan akseptere bruk av abort i slike sammenheng.

Lenke til kommentar
Min mening om abort:

1. Skal ikke brukes som angrepille.

2. Skal helst bare brukes ved voldtekt eller overgrep mot yngre.

3. Stiller meg skeptisk til a la et barn bli fodt inn i darlig omstendigheter og kan akseptere bruk av abort i slike sammenheng.

Enig med det du sier, men til punkt 3:

Jeg er for flere adopsjonsmuligheter nettopp pga dette.

Lenke til kommentar
Min mening om abort:

1. Skal ikke brukes som angrepille.

2. Skal helst bare brukes ved voldtekt eller overgrep mot yngre.

3. Stiller meg skeptisk til a la et barn bli fodt inn i darlig omstendigheter og kan akseptere bruk av abort i slike sammenheng.

Enig med det du sier, men til punkt 3:

Jeg er for flere adopsjonsmuligheter nettopp pga dette.

Er det mangel på adoptivbarn?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg tenker på at homofile/enslige skal få lov til å adoptere.

Med tanke på barna det rammer, støtter jeg ikke dette forslaget.

Velg:

En familie der du er uønsket, eller en familie som ikke har råd til å mate deg

 

eller

 

et homofilt par som vil og klarer å ta vare på deg.

Det er nettopp at derfor i slike situasjoner det er kanskje best at barnet aldri blir fodt i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Velg:

En familie der du er uønsket, eller en familie som ikke har råd til å mate deg

 

eller

 

et homofilt par som vil og klarer å ta vare på deg.

Det er nettopp at derfor i slike situasjoner det er kanskje best at barnet aldri blir fodt i det hele tatt...

Så å få homofile foreldre er en skjebne værre enn døden?

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Min mening om abort:

1. Skal ikke brukes som angrepille.

2. Skal helst bare brukes ved voldtekt eller overgrep mot yngre.

3. Stiller meg skeptisk til a la et barn bli fodt inn i darlig omstendigheter og kan akseptere bruk av abort i slike sammenheng.

1. Hvorfor ikke? Jeg mener selvfølgelig at det er unødvendig med tanke på at vi har både kondomer, p-piller p-plaster, spiral, angrepiller osv på markedet, men rent moralskt ser jeg ikke problemet med at abort blir brukt som prevensjon.

 

2. Hvorfor?

 

3. Hvorfor?

 

Spørsmålet som reiser seg er hvorfor du aksepterer abort i enkelte tilfeller, men ikke i andre. Hva ligger til grunn for at du ikke aksepterer det, og hvordan rasjonaliserer du deg fra dette standpunktet til å kunne akseptere abort ved voldtekt og fattigdom (makan).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Så å få homofile foreldre er en skjebne værre enn døden?
Nei. A bli fodt inn i en verden som egentlig ikke er i stand, eller villig, eller 100% troverdig til a ta imot deg... Det er ikke vanskelig a skape et liv. Det trengs undersokelser for a finne ut om det er skadelig for barn a ha homofile foreldre, fordi dette er helt unaturlig, og kan fa store konsekvenser for barnet. Naturen mente aldri for at homofile skulle ha barn.

 

1. Hvorfor ikke? Jeg mener selvfølgelig at det er unødvendig med tanke på at vi har både kondomer, p-piller p-plaster, spiral, angrepiller osv på markedet, men rent moralskt ser jeg ikke problemet med at abort blir brukt som prevensjon.

Fordi det forskyver ansvar vekk fra folk, og det er unodvendig tap av "liv".

 

Spørsmålet som reiser seg er hvorfor du aksepterer abort i enkelte tilfeller, men ikke i andre. Hva ligger til grunn for at du ikke aksepterer det, og hvordan rasjonaliserer du deg fra dette standpunktet til å kunne akseptere abort ved voldtekt og fattigdom (makan).

Nodtilfeller, er det. Syns det blir litt for dumt nar folk bare fraskriver seg ansvar for handlingene sine og tar abort hele tiden. Dessuten opplever mange jenter abort som en veldig skadelig ting, for deres psykisk velstand. Derfor er det best at dette unngas sa lenge det kan unngas. Hvorfor foreta en slik operasjon, som koster en del penger, isteden for a bare ta pa seg ansvaret og bruke prevensjon?

Med voldtekt, er det jo opplagt: ungen som blir fodt ut av dette far kanskje fole sinnen til moren over voldtektsmannen, tar dette kanskje ut pa barnet. Barnet blir et evig minne om voldtekten. Barnet var aldri onsket. Osv, osv. Det er ingen grunn for at et barn skal fodes i en slik situasjon.

Ved fattigdom: hva er vitsen a fode en unge inn i en situasjon hvor den ikke kan bli tatt vare pa, hvor den kanskje vil eventuelt ende opp i doden alikevel, og kanskje ikke er onsket i tillegg, og vil bare lide?

 

Men så er det det at jeg er egentlig imot abort.
Greit det, men da vil du patvinge barn til a bli fodt i lidelsesfulle omstendigheter, inkluderte lidelsfulle for moren, og deretter samfunnet. Det er urealistisk a tro at vi blir kvitt voldtekt, fattigdom, og folk som ikke er i stand til a ta vaere pa en unge. Derfor burde abort vaere en mulig losning for dette.
Lenke til kommentar
Med voldtekt, er det jo opplagt: ungen som blir fodt ut av dette far kanskje fole sinnen til moren over voldtektsmannen, tar dette kanskje ut pa barnet. Barnet blir et evig minne om voldtekten. Barnet var aldri onsket. Osv, osv. Det er ingen grunn for at et barn skal fodes i en slik situasjon.

QUOTE]

 

Det er det jeg også mener.

 

Et barn kan godt fødes av en fattig mor som da eventuellt kan gi barna til sosialkontoret som kan sende barnet på barnehjem eller til fosterforeldre. Barnehjem er faktisk ikke så ille som mange tror.

Lenke til kommentar

Den setningen kan tolkes på to måter. Med og uten ordet eventuellt.

 

Det er ikke, bør ikke, og skal ikke være regler for hvem som kan få barn, - men - i enkelte tilfeller er ikke foreldrene i stand til å forsørge barnet, og fosterhjem kan da være et alternativ. Det er forhåpentligvis ingen som sier at fattige ikke bør få barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...