Gå til innhold

Abort, argumenter for og imot

Anbefalte innlegg

Abortion is pro-life

A fetus does not have a right to be in the womb of any woman, but is there by her permission. This permission may be revoked by the woman at any time, because her womb is part of her body. Permissions are not rights. There is no such thing as the right to live inside the body of another, i.e. there is no right to enslave. Contrary to the opinion of anti-abortion activists (falsely called "pro-lifers" as they are against the right to life of the actual human being involved) a woman is not a breeding pig owned by the state (or church). Even if a fetus were developed to the point of surviving as an independent being outside the pregnant woman's womb, the fetus would still not have the right to be inside the woman's womb.

Dette er jo bare en subjektiv mening som alle andres. Det står jo ikke noe med interessant der enn at vedkommende som skrev det er i mot abort. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du (den som skrev det, vet ikke om du er enig eller ikke) er altså med på at damen har fosteret/mennesket i magen i 8 måneder, for så å slå seg selv i magen til ungen dør? Jadda

Jeg er ikke helt med på hva du sikter til når du sier «slå seg selv i magen til ungen dør», men jeg forstår det slik at du spør om når man kan ta abort og ikke. I utgangspunktet mener jeg at man bør kunne ta abort i hele svangerskapsperioden, men her er jeg åpen for argumentasjon.

Lenke til kommentar
Enig med Steffyboy jeg. Kvinnen skal selvsagt ha rettigheter, men innbefatter de å drepe ett menneske? Jeg kan godta under tvil abort i tilfeller hvor voldtekt er inni bildet. Men ellers er jeg imot.

Skal oss se. Du mener abort er drap. Men samtidig så mener du det er greit med abort ved voldtekt. Med andre ord mener du det er greit å drepe uskyldige mennesker. Logikken er ikke tilstedeværende i meningen din.

]Uansett bør ikke moren alene velge, faren må jo også få være med. Men jeg synes ikke abort er en løsning på en lystig kveld på fest. Da får man heller få sendt barnet på barnehjem eller til fosterforeldre. Jeg ser på abort som drap.

Hvorfor skal ikke moren alene få velge? Om hun ønsker det kan hun selvfølgelig snakke med mannen, men ærlig talt, hvordan skal han kunne være med på å bestemme uten bruk av tvang? Det er kvinnens kropp, kvinnens liv og kvinnens valg.

Lenke til kommentar
Du (den som skrev det, vet ikke om du er enig eller ikke) er altså med på at damen har fosteret/mennesket i magen i 8 måneder, for så å slå seg selv i magen til ungen dør? Jadda

Jeg er ikke helt med på hva du sikter til når du sier «slå seg selv i magen til ungen dør», men jeg forstår det slik at du spør om når man kan ta abort og ikke. I utgangspunktet mener jeg at man bør kunne ta abort i hele svangerskapsperioden, men her er jeg åpen for argumentasjon.

Det jeg mener er om moren har rett til å torturere og slå i magen (ergo fosteret/mennesket) fordi det er hennes egen kropp. Hvis hun, etter 7 måneder, ombestemmer seg og vil ikke ha unge mer, skal hun få ta abort når barnet har hjerne, hjerte, lunger, fingre?

Lenke til kommentar

Vi har jo et land full av homser som vil ha barn, og kvinner som vil ta abort. Burde jo gå ann å løset problemet uten å ty til abort ;)

At kvinnene fullfører svangerskapet ser jeg på som en selvfølge. Det er jo ikke akkurat mangel på kondomer i landet heller, så de får skylde på seg selv.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er om moren har rett til å torturere og slå i magen (ergo fosteret/mennesket) fordi det er hennes egen kropp.

Å skade fosteret slik at det har skader når det blir født, synes jeg ikke bør være lovlig. Barn er mennesker, og har dermed rettigheter. Om man skader dem før eller etter at de blir barn, har ingenting å si. Å ta abort er imidlertid legitimt, ettersom det ikke skader barnet. Det er jo aldri noe barn.

Hvis hun, etter 7 måneder, ombestemmer seg og vil ikke ha unge mer, skal hun få ta abort når barnet har hjerne, hjerte, lunger, fingre?

I utgangspunktet mener jeg det, ja, men som sagt er jeg åpen for argumentasjon. Det er i alle fall moralsk illegitimt å ta abort dersom å føde barnet er et alternativ; om det er juridisk illegitimt, er jeg mer usikker på. En gang vil man kanskje være i stand til å holde barn i live selv om de blir født en uke etter at unnfangelsen fant sted, men skal det da ikke være tillatt å ta abort etter denne uken? Hvorvidt det skal være en grense for når man kan ta abort, og i så fall hvor denne skal settes, er et vanskelig spørsmål, men at abort skal være tillatt er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
Jeg kan godta under tvil abort i tilfeller hvor voldtekt er inni bildet. [...] Jeg ser på abort som drap.

Så drap på en uskyldig tredjeperson er greit dersom man har blitt voldtatt?

:wow: Jeg er enig med Pels.

Voldtekstmannen bør uansett ha strengeste straff, og straffen bør deriblant innebære drap på et foster.

Hvis man er inne i en krisesituasjon efter å ha blitt voldtatt, så har jeg forståelse for at jenten kanskje ikke orker å bære frem barnet. Det hadde jo vært det beste, desidert, men jeg skjønner at det kan være vanskelig.

Lenke til kommentar
Voldtekstmannen bør uansett ha strengeste straff, og straffen bør deriblant innebære drap på et foster.

Hvis man er inne i en krisesituasjon efter å ha blitt voldtatt, så har jeg forståelse for at jenten kanskje ikke orker å bære frem barnet. Det hadde jo vært det beste, desidert, men jeg skjønner at det kan være vanskelig.

Du svarer jo ikke på spørsmålet. Du mener abort er drap, men mener abort (drap på uskyldig tredjeperson) er greit ved voldtekt. Hvor ligger logikken?

Lenke til kommentar

Du svarer jo ikke på spørsmålet. Du mener abort er drap, men mener abort (drap på uskyldig tredjeperson) er greit ved voldtekt. Hvor ligger logikken?

Drap er forkastelig. Men jeg mener drapet utføres av voldtekstmannen, som jo skal straffes. Abort er et vanskelig tema, men jeg synes det er totalt utnødvendig å drepe det som kan være et menneske uten god grunn. Med god grunn, voldtekt, ser jeg annerledes på saken.

Lenke til kommentar
Drap er forkastelig. Men jeg mener drapet utføres av voldtekstmannen, som jo skal straffes. Abort er et vanskelig tema, men jeg synes det er totalt utnødvendig å drepe det som kan være et menneske uten god grunn. Med god grunn, voldtekt, ser jeg annerledes på saken.

Drap er forkastelig, men helt greit ved voldtekt? Makan til idioti.

Bestem deg. Er abort greit eller ikke.

Lenke til kommentar

Drap er forkastelig, men helt greit ved voldtekt? Makan til idioti.

Bestem deg. Er abort greit eller ikke.

Det er denne uvissheten på når et foster blir ett menneske som også må tas hensyn til. Det er forskerne i dag ikke enig om. Jeg er pro-life, men synes tvilen som finnes i dag skal komme voldtektsofferet til gode, og dermed la det få utført en abort.

Lenke til kommentar
Det er denne uvissheten på når et foster blir ett menneske som også må tas hensyn til. Det er forskerne i dag ikke enig om. Jeg er pro-life, men synes tvilen som finnes i dag skal komme voldtektsofferet til gode, og dermed la det få utført en abort.

Det eksisterer uenighet om når ett foster kan klassifiseres som ett menneske. Men alle er tilnærmet enig i at i begynnelsen av svangerskapet er det ett foster, ikke ett menneske. Så jeg ser fremdeles ikke problemet ditt med abort. Jeg ser heller ikke logikken bak ståstedet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...