Gå til innhold

rengjøring av cpu med alkohol...

stoffix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var ikke sånn jeg tenkte på! men 4% forsvinner/fordamper med en gang så man får ikke mer en 96%! Etter det så forsvinner det vel ingenting! Sikkert noen som har bedre greie enn meg på dette som kan forklare hvorfor!

Hvis man har 1000 ml ren (100%) etanol og 4 % av dette fordamper vil man sitte igjen med 960 ml 100% etanol. Det som skjer er at etanolen trekker til seg vann fra omgivelsene/lufta.

er ikke alkohol ganske u-organisk?
bruk u-organiske midler.!

Alkohol er organisk. De fleste karbonforbindelser er organiske, og hvertfall ALLE løsemidler nevnt i denne tråden er organiske.. (Borsett fra vann, som er et utmerket løsemiddel, men det egner seg vel kanskje ikke her)

trodde sprit (altså etanol) og rødsprit var etanol begge deler jeg, bare at rødspriten er tilsatt farge og brekningsmiddel.. men skal ikke si for sikkert, og har ikke testa

JA!

Jeg mener å tro at folk sier at rødsprit, whitesprit o.s.v. legger igjen et tynt lag med fett. Og at isopropanol hadde vært det beste, p.g.a. det ikke inneholder fett.

Eneste som legger igjen voks/fettlag her er whitespirit (ikke sprit) da dette er et petroleumsprodukt med mange komponenter. Etanol/metanol/isopropanol/aceton ol. fordamper fullstendig.

og det er ikke lurt å drikke 96%

iflg. moren min, så ville man ha dødd hvis man hadde drukke noe særlig 96%, men om det er noe hun bare sier for å skremme meg vet jeg ikke, men jeg tviler jo litt på det, selv om det godt kan hende at hun tar feil...

Hehe.. Nei, man dør nok ikke uten at man drikker seg ihjel, men det kan man gjøre på all slags sprit. Ville nok hatt noe blandevann i, ren 96 er ikke særlig behagelig å drikke.. Men labsprit/legesprit er namnam, og siden det ikke har så mye andre stoffer iseg blir man faktisk mindre fyllesyk!

hilsen sivilingeinør i kjemi-spire

Lenke til kommentar
onkelen min er ikke fyllesvin, og det eneste han brenner sjær er søpla, som en gang tifeldigvis inneholdt fyrverkeriet mitt...

hahahaha åssen gikk det?? :D

jeg mente ikke alle bonner da.

jeg mente egentli at det er typisk bonner å være skjikkelig fyllesvin med hjemmebrentsapparat i kjelleren.

men det er kansje mest i høyjold det er sånn :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...