stoffix Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 bonde, hvorfor skulle de få tak i det så lett? onkelen min er jo bonde Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 bonde, hvorfor skulle de få tak i det så lett?onkelen min er jo bonde vetkje helt, men de har vell noe stående nedi kjellernd ved et apparat:P Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 hvor mye kostet det da? Ingenting for min del, fant det i garasjen. Men en flaske koster nok ikke allverden på en bensinstasjon. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 legesprit er vel vanligvis helt vanlig 96%kjenner folk som har drekki det Finnes 99,9% nå Er det ikke sånn at 4% forsvinner når man tar av korken da! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 nei, hadde det skjedd, så hadde du bare trengt å åpne korka et par ganger før alt var borte Lenke til kommentar
SpecialUnit69 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Bruk Isopropanol, kondensfjerner eller teknisk sprit. Alt over 80% funker fett Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Var ikke sånn jeg tenkte på! men 4% forsvinner/fordamper med en gang så man får ikke mer en 96%! Etter det så forsvinner det vel ingenting! Sikkert noen som har bedre greie enn meg på dette som kan forklare hvorfor! Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Det fordamper vistnok 2-2.5% fikk jeg nettop vite! Man kan få labsprit med 98% i! men ikke 99.9% da må man drekke uten å åpne flaska og det er vel heller vanskelig hehe Lenke til kommentar
poZZe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Var ikke sånn jeg tenkte på! men 4% forsvinner/fordamper med en gang så man får ikke mer en 96%! Etter det så forsvinner det vel ingenting! Sikkert noen som har bedre greie enn meg på dette som kan forklare hvorfor! Hvis man har 1000 ml ren (100%) etanol og 4 % av dette fordamper vil man sitte igjen med 960 ml 100% etanol. Det som skjer er at etanolen trekker til seg vann fra omgivelsene/lufta. er ikke alkohol ganske u-organisk? bruk u-organiske midler.! Alkohol er organisk. De fleste karbonforbindelser er organiske, og hvertfall ALLE løsemidler nevnt i denne tråden er organiske.. (Borsett fra vann, som er et utmerket løsemiddel, men det egner seg vel kanskje ikke her) trodde sprit (altså etanol) og rødsprit var etanol begge deler jeg, bare at rødspriten er tilsatt farge og brekningsmiddel.. men skal ikke si for sikkert, og har ikke testa JA! Jeg mener å tro at folk sier at rødsprit, whitesprit o.s.v. legger igjen et tynt lag med fett. Og at isopropanol hadde vært det beste, p.g.a. det ikke inneholder fett. Eneste som legger igjen voks/fettlag her er whitespirit (ikke sprit) da dette er et petroleumsprodukt med mange komponenter. Etanol/metanol/isopropanol/aceton ol. fordamper fullstendig. og det er ikke lurt å drikke 96%iflg. moren min, så ville man ha dødd hvis man hadde drukke noe særlig 96%, men om det er noe hun bare sier for å skremme meg vet jeg ikke, men jeg tviler jo litt på det, selv om det godt kan hende at hun tar feil... Hehe.. Nei, man dør nok ikke uten at man drikker seg ihjel, men det kan man gjøre på all slags sprit. Ville nok hatt noe blandevann i, ren 96 er ikke særlig behagelig å drikke.. Men labsprit/legesprit er namnam, og siden det ikke har så mye andre stoffer iseg blir man faktisk mindre fyllesyk! hilsen sivilingeinør i kjemi-spire Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 altså U-organiske løsemidler er brukt til reingjøring, så anbefaler det! men tar ikke skyld for evt. ødelagte ting Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 bonde, hvorfor skulle de få tak i det så lett?onkelen min er jo bonde alle bonner brenner sjæl + at alle bonner er fyllesvin Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 onkelen min er ikke fyllesvin, og det eneste han brenner sjær er søpla, som en gang tifeldigvis inneholdt fyrverkeriet mitt... det skulle jeg ha likt å se tror nokk at dere er litt for generaliserende her... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 jeg har rensa med lynol, og blank bensin. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg har hørt at blå isopropanol er det beste. Selv har jeg fått mye pepper for å ha brukt ren aceton.. Uvisst av hvilken grunn, da jeg synes ren aceton er super! Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 onkelen min er ikke fyllesvin, og det eneste han brenner sjær er søpla, som en gang tifeldigvis inneholdt fyrverkeriet mitt... hahahaha åssen gikk det?? jeg mente ikke alle bonner da. jeg mente egentli at det er typisk bonner å være skjikkelig fyllesvin med hjemmebrentsapparat i kjelleren. men det er kansje mest i høyjold det er sånn Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 vel, han skyndte seg inn i traktoren og kjørte vekk, det skal være sikkert... Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 hahaha :!: :!: :!: angående % praten vil jeg bare nevne at 100%alkohol er i pulverform Lenke til kommentar
poZZe Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 hahaha :!: :!: :!: angående % praten vil jeg bare nevne at 100%alkohol er i pulverform Det stemmer nok dessverre ikke... kan ikke krystalliseres ut.... Lenke til kommentar
r0ck-tar Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Blå isopropanol! Kort og godt. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvis du kan bruke veldig sterk sprit som ikke er tilsatt andre kjemikalier, er det fin-fint. Det er såpass flyktig og rent at du ikke trenger å bekymre deg for rester. Imidlertid er isopropanol (eller 2-propanol, som det også heter), utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå