Gå til innhold

Endel spørsmål ang Linux(Ubuntu)


Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Nå som jeg kun har linux(Ubuntu(Debian) 2.6.8) på maskina mi(se se denne posten) lurer jeg på et par ting angående dette mystiske operativsystemet... Håper noen gidder å svare selv om dere sikkert har fått noen av spm. før.

 

1. Jeg har en disk med musikk som jeg gjerne skulle hatt tilgang til. Denne har et NTFS filsystem. Hvordan får jeg tilgang til denne i linux?

 

2. Hvordan får jeg hver mappe til å åpne seg i samme vindu og ikke et nytt hver gang? (tror det er Gnome som blir brukt her) Dette må vel være noe av det mest irriterende noen sinne...

 

3. Konfigureringsprogramvare for eks. mitt Logitech MX Desktop, finnes det? Kjipt at volumknapp på tastaturet og ekstra knappene på MX700 ikke funker.

 

4. Installasjon av programvare... Har prøvd litt med Synaptic og installert noe derfra, men der finnes jo ikke alt. Bruker f.eks. opera til vanlig og vil gjerne installere det her også. Lasta ned en tar.gz fin og ekstraktert denne. Da har jeg en mappe med masse filer i. Prøvd ./configure men det går dritt.

Har muligheten til å kjøre en install.sh, men hvor skal det installeres hen og hvor startes programmet etterpå?

 

Dette er i alle fall noe av det jeg lurte på. Håper dere gidder å svare på noen av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

1. Du må montere disken din.. dette gjøres i fstab (/etc/fstab)

 

2. Du skal finne en file explorer i gnome menyen (Har ikke gnome på denne maskien så husker ikke helt)

 

3. Tastaturet veit jeg ikke med.. Men, jeg veit jeg kan fikkse de ekstra knappene jeg har på min MX500 .. Søk litt på google! Mulig er det nok ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg har prøvd å åpne fstab men har ikke rettigheter til å forandre den. Hvordan bli jeg root bruker? kommer greit inn på root terminalen da.

 

Har finni en måte å fikse de knappene på men jeg får det ikke til! Når jeg skal kompilere 'Imwheel' som jeg tydeligvis trenger, får jeg melding om at jeg må ha 'X11 libraries' eller no sånt..

 

Nautilus file explorer er det som ligger her, finner ingen måte å konfigurere den på....(frustrert...)

Endret av tommis
Lenke til kommentar

Det med å åpne mappene i samme vindu finner du ved å kjøre gconf-editor, gå til apps > metacity > preferences og huke av "use this browser" (eller noe slik, sitter ikke med gnome her, husker ikke helt nøyaktig).

 

Hva menes med root terminalen? For å bli root starter du en terminal og skriver "su", og root-passordet.

Lenke til kommentar
Mente å spørre om hvordan jeg får endret den fstab fila. Den blir åpnet skrivebeskyttet. Tenkte det kanskje var pga. rettigheter ellerno.

/etc/fstab er naturlig nok kun skrivbar hvis du er root.

 

su -

skriv rootpassord

åpne /etc/fstab

(f.eks med pico, nano, gedit, kwrite, nedit, emacs eller til og med 'vi' hvis du er litt masochistisk :p )

Lenke til kommentar
4. Installasjon av programvare... Har prøvd litt med Synaptic og installert noe derfra, men der finnes jo ikke alt. Bruker f.eks. opera til vanlig og vil gjerne installere det her også. Lasta ned en tar.gz fin og ekstraktert denne. Da har jeg en mappe med masse filer i. Prøvd ./configure men det går dritt.

Har muligheten til å kjøre en install.sh, men hvor skal det installeres hen og hvor startes programmet etterpå?

Hvis jeg ikke husker helt feil, blir du spurt om hvor Opera skal installeres når du kjører installasjonsfila du nevnte. Default er antakeligvis under /usr/local.

 

Hvis du skal legge inn Opera for alle brukere på maskinen må du installere som root.

 

Siden du kjører Ubuntu som Debian-basert kan du alternativt laste ned en .deb pakke istaden.

Lenke til kommentar

Kan ikke fatte hvorfor noen kan like Opera bedre enn Mozilla Firefox, men alikevel: :)

 

Last ned opera fra:

http://opera.nsc.no/linux/754/final/en/i38...-qt_en_i386.deb

 

pass på at du har qt installert og installer med :

sudo dpkg -i opera_7.54-20040803.5-shared-qt_en_i386.deb

 

Du kan få en del mer pakker i synaptics ved å kommentere ut restricted og universal repositoriene i /etc/apt/sources.list - Fjern "#" forran deb og deb-src...

 

Denne er sikkert også til hjelp:

http://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats

 

Ligger masse info i wikien.

Lenke til kommentar

Hvordan du åpner nye sider i tabs?

Høyreklikk på linken og velg "Open in new Tab" eller hold inne Ctrl mens du klikker på linken.

 

Du kan også åpne en ny tab med File->New Tab eller <Ctrl>-T

 

De fleste spesielle funksjonene i Opera finnes som extensions i Mozilla Firefox. Tools->Extensions

Lenke til kommentar

Mange av programmene legger til linker selv i Application menyen i Gnome. Men de andre må du lage selv. Tror bla. ikke at Opera gjør det.

 

Åpne i nytt vindu featuren kan du skru av i Computer->Desktop Preferences-> File management ->Behavior->Allways open in browser window

 

Personlig liker jeg at den åpner i nye vinduer, men det forutsetter at du har en ganske flat katalogstruktur. En ting som er digg er at vinduene åpner seg på samme plass på desktopen som det gjorde forrige gang du åpnet den mappen. Så du kan lage deg et lite system av mappene dine :) Har feks selv hjemmekatalogen min som et tynt langt vindu neders på skjermen, med undermappene lagt ved siden av hverandre over. Hvis du forstår hva jeg mener :)

Endret av Leoric
Lenke til kommentar

Eneste som ikke lagrer seg egentlig er oppløsninga, den resetter seg til 1600x1200 hver gang jeg restarter.

 

En annen ting er at lydinstillingene resetter seg hele tia, dvs jeg har et 4.1 logitech høytalersystem men bare de forreste fungerer. Kan stille opp de andre i Alsa ellerno sånt, men mellom hver låt/sang resetter det seg til 2 høytalere igjen... Er det no bra konfig program for mitt lydkort som er SB Live! Player?

 

(P.S. Endelig fått thumb knappene på min mx700 til å funke i mozilla :w00t: Hvorfor har ikke logitech programvare for linux, er så knotete og jalle til alt mulig..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...