tommis Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Heisann Har nå begitt meg ut på linux eventyret.... La inn Ubuntu i sta, prøvde meg på en dual-boot da jeg har WinXP Pro fra før av. Installasjonen gikk fint og programmet fant mitt andre operativsystem. Det sa så at det så trygt ut å legge "grub"i MBA, så jeg sa ok.... Da begynte problemene for meg. Jeg får nå ikke boota min WinXP lenger, men Ubuntu funker fint. Hvis jeg velger winxp i oppstarten står det kun: Booting 'Windows NT/XP/2000' root (hd0,0) Filesystem unknown, partition type 0x7 savedefault make active chainloader +1 Skjønner at jeg må ha driti meg ut et sted her. Har prøvd og avinstallere hele Ubuntu og kjøre 'Recovery console' på WinXP cd'en, der kjørte jeg fixmbr. Dette gikk ikke noe bedre og jeg fikk beskjed om at 'unable to start operating system' ellerno. Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre for å få brukt WinXP igjen? Har nå lagt inn Ubuntu igjen og der funker alt som det skal. Er jeg "stuck" i linux nå eller ?? hehe... Endret 26. oktober 2004 av tommis Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg har sett noe liknende da en kar fjernet hele windows partisjonen sin under installasjon. Tilsvarende var jeg bort i en kar som unnlot å ha windows partisjonen sin først på disken. Hvordan ser dine partisjoner ut? Lenke til kommentar
tommis Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 hmm.. har nå mounta alle NTFS partisjonene mine i linux(readonly da..), så jeg veit at c:\ fortsatt eksisterer og er "i gang". Mine partisjoner er: hda1 - c:\ primær NTFS hda5 - d:\ logisk NTFS hda6 - linux logisk ext2 hda7 - linux logisk /home ext2 hda8 - linux swap hdb1 g:\ NTFS Det er da c:\ som WinXp Pro ligger på. Har skjønt at det går galt i MBR et sted eller? Partisjonene er jo der fortsatt så det burde vel være mulig å få det til å funke igjen? P.S. Er det mulig å mounte NTFS i linux med "alle" rettigheter? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 P.S. Er det mulig å mounte NTFS i linux med "alle" rettigheter? Det er mulig men ikke spesielt praktisk. Den medfølgende NTFS-driveren i kjernen har meget begrenset skrivestøtte, så du må isåfall legge inn et program som heter 'captive ntfs' for å få full lese/skrive-støtte. Ulempen er at dette progarmmet kan være knotete å kompilere, og i tillegg er ytelsen ikke spesielt god. Men det fungerer som en nødløsning. Lenke til kommentar
lolipop Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Du må gå inn i en terminal i linux og skrive:su - så skriver du: sfdisk -h /dev/hda | sfdisk --no-reread H255 /dev/hda --force hadde samme problem med fedora core 2 og windows xp men det her funka på meg.. Lenke til kommentar
TorS Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Du må gå inn i en terminal i linux og skrive:su - så skriver du: sfdisk -h /dev/hda | sfdisk --no-reread H255 /dev/hda --force Dette gjelder bare dersom feilen er at installasjonsprogrammet eller noe annet har satt disken til å tro at den har et annet antall heads enn det den egentlig har. Det kan du finne ut ved å kjøre fdsik -l om jeg ikke husker helt feil. Det kan også hende at harddisken din opprinnelig har et annet antall heads enn 255. Min hadde f.eks. 240, du må isåfall bytte ut det i kommandoen over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå