Tr1llobite Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Jeg har en maskin som var ny i c.a. 2000. Lydkortet har jeg byttet ut med et ennå eldre, p.g.a statisk elektrisitet. Spørsmålet mitt er om noen vet hvordan jeg kan få /dev/dsp til å funke... Akkurat nå eksisterer ikke /dev/dsp (om jeg husker rett navn ) på noen måte, og det irriterer litt. Noen som vet hva som skyldes dette? EDIT: Ot, men det er ikke min maskin, den jeg bruker nå er ny :!: Endret 26. oktober 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
drall Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) lspci|grep "Multimedia audio controller" lsmod uname -r Har du lastet riktig modul for ditt lydkort? Evt. bygd inn riktig driver i kernel? Vennligst post "output" av kommandoene over. Endret 26. oktober 2004 av drall Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Quake3: /dev/dsp: no such device signal 11... EDIT: Er ikke noe galt med at jeg gjør dette i X vel? Endret 26. oktober 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
zyp Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Gjør som drall sa, så vi får noe informasjon å gå ut fra når vi skal hjelpe deg. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Jepp gjorde det, skal se på det igjen etterpå, installerte slack på denne maskinen også :!: (fant endelig sata.i) Samme prob her... Har ennå et problem med nettverkskortet (er i windows nå), men det tar jeg senere (eller kanskje ikke) - netconfig hjalp meg ikke mye, tror dette hovedkortet er for nytt. Takker for all hjelp. Endret 26. oktober 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) soundcore 3396 0 hci_usb 7896 0 bluez 30308 1 uhci 24444 0 usbcore 59308 1 8139too 14376 1 mii 2272 0 crc32 2880 0 pcmcia_core 39972 0 ide-scsi 9328 0 agpgart 43940 0 kernel 2.4.26 EDIT: Dette var irrelevant, det gjaldt den nye maskinen... "sata.i" fra ftp.slackware.com EDIT2: LSPCI fikk ingen output på den gamle, men det gikk fint på den nye. Der fikk jeg se lydkortet mitt, eneste prob er å få det til å funke (Fant nettverkskortet, men selv om jeg setter opp med netconfig som på den andre maskinen, funker det ikke...) Endret 26. oktober 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
drall Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Poenget er at du må vite hvilket lydkort du har for å vite hvilken modul du skal laste. Dette viser lspci. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Ja jeg skjønner det. Tror vi driter i den maskinen, den brukes mest til surfing uansett. Min maskin derimot er ganske isolert når det gjelder slack. Der får jeg opp mine devices når jeg kjører lspci. Kan du kort og greit forklare i hvilke filer disse modulene må lastes, og hvordan (lyd/nettverk), så kan jeg fint fikse det selv etterpå (antar jeg :!? Gleder meg til slackware kommer med 2.6 kernel... btw så var det masse usb kontrollere på lspci listen også, men de bryr jeg meg lite om foreløpig (det skal jeg nok klare selv med litt google) :!: Endret 26. oktober 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
drall Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Du må laste riktig kernel-modul til ditt lydkort, evt. kompilere støtten for lydkortet ditt inn i kjernen. Du laster en modul inn i kernelen med kommandoen modprobe <modulnavn> (uten ".o") Alle moduler som er tilgjengelige ligger under katalogen /lib/modules/<kernel-versjon> ls /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/sound vil liste opp alle OSS (open sound system) modulene som er tilgjengelige. Om ALSA (Advanced Linux Sound Architecture (et moderne alternativ til OSS)) er tilgjengelig, vil denne kommandoen liste opp modulene: ls /lib/modules/$(uname -r)/kernel/sound/pci For å få mer info om hver enkelt modul, kan du bruke kommandoen modinfo /bane/til/modul.o Slackware har sannsynligvis også en egen måte å laste inn moduler ved oppstart. Det eksisterer også systemer som sjekker hvilken hardware du har og automatisk laster inn passende moduler. Om du benytter deg av OSS, tror jeg du ikke trenger å gjøre annet enn å laste modulen. Om du bruker ALSA kan det bli en del mer komplisert. Eksempel for å laste inn OSS modul for et Soundblaster Live! lydkort: modprobe emu10k1 evt. ALSA: modprobe snd-emu10k1 Når det gjelder nettverk, sjekk her. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Gleder meg til slackware kommer med 2.6 kernel... Det er ingenting i Slackware 9.1 og nyere som hindrer deg i å bruke 2.6 kjerne, men det forutsetter jo at man prøver da Lenke til kommentar
zyp Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Slackware kommer med en ferdig 2.6 kernel på cd2, etter hva jeg har hørt av andre på forumet. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Kan du også beskrive hvordan jeg compiler kernel modules fra 2.4.26 til 2.4.27 kernel, pga at jeg bruker sata.i er det litt kødd med kernelen (kan ikke bruke 2.4.26 modules til 2.4.27 kernel). Har sourcen klar (ligger i /usr/src/kernel eller noe om jeg husker rett...) ac97 er det jeg er ute etter. Fikk feilmelding når jeg skulle laste modulen. EDIT: Det med nettverk, det er bare kortet som ikke er loadet. Fikk det til på gamlemaskinen. Har et nyere realtek, det som er med MSI K8T NEO (1000/100/10) EDIT2: Rettere sagt; realtek basert. Endret 27. oktober 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå