Gå til innhold

Vise to skjermer samtidig, dårligere ytelse?

Skinney

Anbefalte innlegg

Hei,

Har planlagt å ha pc'n og dvd-annleget(lyd) og tv'n(bilde) kobla sammen 24\7 så jeg kan spille spill på tv'n med 5.1 surround eller se på filmer på dvd'spillern på pc'n... Det jeg lurer på er om mitt X800XT gir dårligere ytelse om den må vise bilde på BÅDE tv'n og pc'n...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selvfølgelig vil ytelsen bli dårligere om skjermkortet må jobbe med to forskjellige miljøer samtidig, men ettersom man bare spiller, eller ser film på én skjerm om gangen, merker man ikke stort. Skjer det derimot mye heftige greier på begge skjermene, vil du merke det ganske bra...

Lenke til kommentar
Men tapet i forhold til å kjøre begge disse "heftige" sakene på samme skjerm er ikke så stort?

altså, et skjermkort yter jo kun en viss mengde, hvis både du og kompisen din skal drikke fra en cola-kran samtidig, får dere jo bare halvparten av strålen hver... kortet merker nok hvor skjermene trenger kraften mest, og det ene skjermen kan bruke 95% av kraften, og den andre 5%. Det spørs åssen oppgaver du holder på med på skjermene...

Lenke til kommentar

Bruker man expanded mode som bl.a. nVidia kortene støtter så blir det en mye større belastning, f.eks. 2 skjermer på 1280x1024 gir en total billedflate på 2560x1024. Bare se på hvilken innvirkning oppløsning har i Benchmarks så får man ide.

Nå er det engang slik at ved f.eks. spill er det sjeldent man får utnyttet mer en en skjerm om gangen og dermed merker man minimalt til et evt. ytelsetapet. Noe skjerminne til framebuffer vil uansett skjerm nr.2 stjele.

Jobber man med profesjonelle 3D modelleringsverktøy så merker man ytelsetapet ganske godt (men vil likevel ikke være foruten 2 skjermer.....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...