Silvester Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Kampanje,, teit..De må da få beskytte sine investeringer.. Hvem bryr seg om kopisperre? jo, dem som aldri betaler for noe.. Har alltid kjøpt favorittmusikken min lell.. Jeg vil også beskytte mine egne investeringer ved å ta sikkerhetskopi. Vil en effektiv kopisperre tillate dette? Nei. Forøvrig er jeg glad jeg kun hører på musikk fra plateselskaper og artister som aldri kunne tenke seg å gjøre noe slik. Forresten, kopisperrer er like betenkelig som DRM, jeg antar at det er en bit i spillet deres for å få en slags vendor lock på digitale medier. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Kampanje,, teit..De må da få beskytte sine investeringer.. Hvem bryr seg om kopisperre? jo, dem som aldri betaler for noe.. Har alltid kjøpt favorittmusikken min lell.. Nå da nedlasting skal forbys av Val[sensur], hva skal jeg da gjøre med den splitternye mp3spillerne min hvis jeg vil ha innpå Offspring og NOFX-cdene mine, som jeg har betalt for, og som det er kopisperre på? Det er dessuten fullstendig lovlig (man har rett til) å ta kopier av CDer man har kjøpt og betalt, til eget/privat bruk, og en del plateselskaper tar fra oss denne reten ved å benytte seg av kopisperre. Dette burde være straffbart, mener nå jeg. Mye det samme som Roadrunner7 sier, men i dag er det ikke forbudt å laste ned musikk i Norge, så man mener det er et greit alternativ dersom man har kjøpt en CD med kopisperre. Man har jo betalt for musikken. Men dersom man skal laste ned musikk, må noen dele den musikken, og det er ulovlig. Altså vil det være en ulovlig handling inni der uansett dersom man har kopisperre, presset fram av plateselsakpene. Her står det forresten litt om Val[sensurert]s forslag om å forby nedlasting. I og for seg greit for min del, så lenge man tar bort kopisperren. Her er forresten kopi av svaret jeg fikk på en amil jeg sendte til KrF: Takk for e-post datert 15. oktober. Diskusjonen om fildeling og kopisperrer har kommet opp i forbindelse med at Kultur- og kirkedepartementet arbeider med å gjennomføre et EU-direktiv om opphavsrett. Dette direktivet pålegger medlemslandene å ha regler som gjør det ulovlig å bryte kopisperrer for å kopiere. Det er foreløpig ikke fremmet noe forslag for Stortinget, men et utkast har vært på høring. Dette finnes på: http://www.dep.no/kkd/norsk/aktuelt/hoerin...066/dok-bn.html Der finnes også alle høringsuttalelsene som har kommet inn. Et forslag om hvordan de norske lovreglene om dette bør utformes vil bli oversendt Stortinget om noen uker. og til tom waits for alice: jeg kommer ikke til å slutte å høre på offspring og nofx pga. kopisperre. Jeg lar ikke politiske meninger få særlig stor innflytelse på musikksmaken; om jeg skulle slutte å høre på den, ville det være av helt andre grunner. Men om jeg kjøper en CD med kopisperre, så laster jeg ned den samme musikken akkurat så mye jeg vil, selv om Val[sensurert] vil kriminalisere det. Endret 26. oktober 2004 av surbz00r Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg er enig med det som er sagt her, kopispperrer plager jo kun de som har en "ordentlig" cd. Er jo null og niks problem å få tak i det du vil ha på nett, uten tåpelige restriksjoner. AtW Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 surbz00r, nofx er på sitt eget plateselskap, så ikke bekymr deg for det... løsningen er at de cdene man nedlaster fra nettet er de eneste du kan spille av i diverse spillere, og man da oppfordres til å nedlaste... da/ad kommer alltid til å fungere! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hmmm... Det klør litt i fingrene etter å ta fatt i dette emnet. Men jeg er neppe uhildet. Jeg lever av å lage dataprogrammer som enkelte andre mener de har lov og rett til å kopiere. Og så har vi noen som rett og slett blåser i lov og rett. Kopisperrer er en pine og plage som rammer ukritisk. Men slik er det desverre med alle tiltak mot "potensiell kriminalitet" (enten man nå synes det er slik eller sånn.) Skal det bli vanskelig å stjele, må vi ha låste dører. At ekte tyver like godt knuser en rute er ikke noe argument for å la døra stå ulåst. På sikt er sikkert omstilling løsningen for musikkbransjen. Men å ville at det skal skje over natten er ønsketenkning. Dette er store firmaer, å skifte retning er som å snu en supertanker, det går med noen kilometer "bremsestrekning". Det kommer med teknologien etterhvert dette, med iTunes etc. Men det krever like så mye en mentalitetsendring hos kundene. Men som sagt, jeg tror kanskje jeg skal la det ligge... Geir Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Kopisperrer er en pine og plage som rammer ukritisk. Men slik er det desverre med alle tiltak mot "potensiell kriminalitet" (enten man nå synes det er slik eller sånn.) Skal det bli vanskelig å stjele, må vi ha låste dører. At ekte tyver like godt knuser en rute er ikke noe argument for å la døra stå ulåst. Selvsagt må en beskytte seg mot kriminalitet. Poenget er at det klarer de ikke ved å kun straffe de som ikke er kriminelle. For å gå videre på ditt eksempel med å låse dører: Det platebransjen gjør er å låse døra di i ditt hus og ikke gi deg nøkkelen. For å komme deg inn i ditt eget hus, må du dermed bryte opp døra. Ikke nok med det, de lar en annen inngang, som kun de kriminelle bruker/vet om, stå vidt åpen. Dermed kan de kriminelle fritt frem bruke huset ditt, mens du må stresse for å få bruke det, eller i hvert fall får du kun bruke huset ditt på akkurat den måten platebransjen vil at du skal bruke det. Ingen friheter for deg som har kjøpt huset, nei. Det er den reelle situasjonen her... Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Bilsteroen min ble ødelagt av en kopibeskyttet cd-plate, så kom ikke her å si at det er teit. Du forsøkte jo å spille av en CC-plate, ikke en CD-plate, i spilleren din. Siden de kopibeskyttede platene ikke utgir seg for å være CD'er er det vel strengt tatt du som har gjort en feil. Jeg har full forståelse for problemet, men jeg ser ikke noe feil i det plateselskapene gjør. Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Nå da nedlasting skal forbys av Val[sensur], hva skal jeg da gjøre med den splitternye mp3spillerne min hvis jeg vil ha innpå Offspring og NOFX-cdene mine, som jeg har betalt for, og som det er kopisperre på? Det er dessuten fullstendig lovlig (man har rett til) å ta kopier av CDer man har kjøpt og betalt, til eget/privat bruk, og en del plateselskaper tar fra oss denne reten ved å benytte seg av kopisperre. Dette burde være straffbart, mener nå jeg. Du må da gjerne kopiere CC-platen! Plateselskapene leverer et produkt, som ikke er en CD, som du gjerne må kopiere om du vil. Riktignok er dette produktet vanskeligere å kopiere enn det gode gamle CD'en, men at det burde være straffbart å vanskeliggjøre kopiering? Nei. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg mente selvfølgelig ikke egen musikk , at en kopierer sine egne plater er jo greit , men de fleste laster ned og kopierer til seg selv og kompiser uten å betale for dette .Har selv en kompis med hundrevis av musikkcdèr som er kopiert + alt av filmer som går å få tak i , i tillegg tyter det piratkort ut av parabolen , er det rart det kommer restriksjoner , man stjeler jo andres levebrød . Ja men se hva du selv skriver da mann! De som piratkopierer, gjør det ved å laste ned ulovlig fra nettet, akkurat som du selv sier. Disse ulovlige låtene/filmene har ingen sperrer i det hele tatt. Dermed hjelper det ingenting med sperre på cd'er som en kjøper i butikken. Det eneste en oppnår er å ødelegge for dem som faktisk kjøper plata! Dette er jo å skyte seg selv i foten for plateselskapa. Siden jeg kun bruker MP3, så er jeg avhengig av å kunne konvertere mine kjøpte cd'er til MP3. Når de legger sperrer på cd-ene, så ser jeg på det som en oppfordring til å anskaffe denne musikken på ulovlig vis! De hindrer meg jo i å bruke den lovlig anskaffede varen! Edit: Bare så det er sagt, så oppfordrer jeg selvsagt ikke til å bryte lover eller stjele andres levebrød. Jeg er bare frustrert over plateselskapenes oppførsel mot sine lovlydige kunder! Som sagt , jeg liker den heller ikke og i mitt eksempel er det IKKE bare det han laster ned , men han låner musikk og filmer hos kompiser og kopierer i tillegg . Desverre er han ikke alene om dette , det finnst tusenvis bare her i landet . Følgene av dette tror jeg faktisk kan bli at det med tiden blir enda vanskeligere for oss som kjøper musikk/film . Lenke til kommentar
riktig Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Signert. Når vi ikke får benytte våre dyrekjøpte CDer som vi vil er det på tide å si fra. Jeg har vel rundt 1000 mp3-er på PC`n og 95% av de er mine kjøpte CDer som jeg har rippet for å høre på der jeg driver med hobbyen min, ved PC`n. Hvis det ikke skal være mulig oppfordrer de meg til å skaffe musikken på ulovlig vis. Ergo er kopisperren (rettere kalt avspillingssperren) et hån mot seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå