Gå til innhold

Mac-virus, seriøst? Eller?

Anbefalte innlegg

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304697

Noen som tror på dette? Uten å være skjær mac-fanatiker, stiller jeg meg allikevel skeptisk til at noe slikt kan stemme. Hvordan kan folk utenfra nå maskinen, når dem må gjennom NAT-routere over hele Norge? Og for ikke å snakke om bedrift/hjemme-firewall'er?

...og jeg trodde heller ikke prosesser som klarer å utføre slike ting (opprette adminbruker f.eks.) klarer å kjøre, uten bekreftelse/passord fra bruker. Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304697

Noen som tror på dette? Uten å være skjær mac-fanatiker, stiller jeg meg allikevel skeptisk til at noe slikt kan stemme. Hvordan kan folk utenfra nå maskinen, når dem må gjennom NAT-routere over hele Norge? Og for ikke å snakke om bedrift/hjemme-firewall'er?

...og jeg trodde heller ikke prosesser som klarer å utføre slike ting (opprette adminbruker f.eks.) klarer å kjøre, uten bekreftelse/passord fra bruker. Eller er jeg helt på jordet nå?

Det er snakk om et skript som så vidt meg bekjent må kjøres som "root" for å utrette noe skade. Det er ikke et virus eller en orm (det har ingen spredningmekanisme), og er i beste fall et såkalt rootkit.

Nok en fantastisk artikkel fra ITavisen :thumbdown:

Lenke til kommentar

Artikkelen jeg postet fra ITavisen, var bare veiledende. Om man følger linkene fra ITavisen, og videre inn på diskusjonsforumet som det diskuteres dette med mac-virus, får man litt mer forståelse.

Samtidig VET jeg at det skal endel til for å få virus til å fungere på mac. Systemfiler (som _MÅ_ infiseres/endres for at viruset skal funke) krever passord for å endres, ergo må det nesten komme "Vil du ha virus, vennligst skriv inn ditt passord"-melding på skjermen.

Jeg tar det opp fordi jeg vil høre hva dere andre mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...