jocke Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304697 Noen som tror på dette? Uten å være skjær mac-fanatiker, stiller jeg meg allikevel skeptisk til at noe slikt kan stemme. Hvordan kan folk utenfra nå maskinen, når dem må gjennom NAT-routere over hele Norge? Og for ikke å snakke om bedrift/hjemme-firewall'er? ...og jeg trodde heller ikke prosesser som klarer å utføre slike ting (opprette adminbruker f.eks.) klarer å kjøre, uten bekreftelse/passord fra bruker. Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304697 Noen som tror på dette? Uten å være skjær mac-fanatiker, stiller jeg meg allikevel skeptisk til at noe slikt kan stemme. Hvordan kan folk utenfra nå maskinen, når dem må gjennom NAT-routere over hele Norge? Og for ikke å snakke om bedrift/hjemme-firewall'er? ...og jeg trodde heller ikke prosesser som klarer å utføre slike ting (opprette adminbruker f.eks.) klarer å kjøre, uten bekreftelse/passord fra bruker. Eller er jeg helt på jordet nå? Det er snakk om et skript som så vidt meg bekjent må kjøres som "root" for å utrette noe skade. Det er ikke et virus eller en orm (det har ingen spredningmekanisme), og er i beste fall et såkalt rootkit. Nok en fantastisk artikkel fra ITavisen Lenke til kommentar
jocke Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Artikkelen jeg postet fra ITavisen, var bare veiledende. Om man følger linkene fra ITavisen, og videre inn på diskusjonsforumet som det diskuteres dette med mac-virus, får man litt mer forståelse. Samtidig VET jeg at det skal endel til for å få virus til å fungere på mac. Systemfiler (som _MÅ_ infiseres/endres for at viruset skal funke) krever passord for å endres, ergo må det nesten komme "Vil du ha virus, vennligst skriv inn ditt passord"-melding på skjermen. Jeg tar det opp fordi jeg vil høre hva dere andre mener. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Dette er ikke et virus på noen som helst måte. Derimot er det mallware - kan nok gjøre ugangn, men som nevnt må man jo faktisk bekrefte installasjon med passord og dette er jo faktisk en type program man umulig kan forsikre seg mot... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå