DeXister Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 topic sier vell alt... hva gjør cool`n quiet? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Sjekk hovedsiden her. Er en artikkel om det.. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) På min maskin settes multiplieren fra 10 til 5 når maskinen ikke blir belastet. Det medfører at CPU'en ikke blir så varm, og dermed rusler vifta på ca. 1000 rpm i stedet for 4000 rpm. Ved kaldere CPU forleges vel også levetiden betraktelig. http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=10728 Endret 26. oktober 2004 av bobafett Lenke til kommentar
brazir Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jo mer maskina jobber, jo raskere går vifta for å holde tempen nede. Jobber maskina lite går vifta desto saktere og stillere. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Men for oss gamere så er ikke cool and quiet optimalt. Om en cpu holder 5 eller 10 år spiller ingen rolle for meg da jeg skifter dem ut etter maks 2-3 år uansett. Jeg lever i det prinsipp at gamerpc'er skal kjøre på maks hele tiden for optimal ytelse. Men det er sikkert veldig greit å ha om du ikke brukes pc'en til spilling. Jeg kan tenke meg at det er bra å ha cool and quiet i jobbsammenheng å kontorer og slikt. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Men for oss gamere så er ikke cool and quiet optimalt. Om en cpu holder 5 eller 10 år spiller ingen rolle for meg da jeg skifter dem ut etter maks 2-3 år uansett. Jeg lever i det prinsipp at gamerpc'er skal kjøre på maks hele tiden for optimal ytelse. Men det er sikkert veldig greit å ha om du ikke brukes pc'en til spilling. Jeg kan tenke meg at det er bra å ha cool and quiet i jobbsammenheng å kontorer og slikt. Det er bare tull. Du vil ikke merke forskjell i det hele tatt Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Har ikke noe å si om du er gamer eller ikke. Du får ingen ytelse-nedgang dersom du bruker CnQ. Det er kun når CPU har lite aktivitet at den klokker seg ned. Egentlig ganske genialt konsept da det er kun fordeler og ingen ulemper så lang jeg kan se. Du taper ingen ytelse + du får lavere systemp/mindre støy. Edit: Typo.. Endret 28. oktober 2004 av Vice Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Vel..som jeg sa i et annet innlegg så var det en fyr som merket 5 fps i forskjell da..tror dette var med doom3. Det der med at det tar et nanosekund å skifte fra C&Q tror jeg bare stemmer i teorien. I praktis så er det ikek sikkert dette funke 100%. Derfor holder jeg meg unna C&Q. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Vel, viss man sameligner med skjermkort, så er det en auto-overklokkingsfunksjon på f.eks. nVidias ForceWare drivere som i teorien skal klokke skjermkortet så mye som mulig hele tiden. Om det fungerer er en annen sak, for av og til blir kortet klokket mer enn det klarer å kjøre og da virker det mot sin hensikt når maskinen stopper helt opp innimellom for å vente på at ting kjøler seg ned. Slike funksjoner burde man holde seg langt unna. Det beste er å skaffe en kjøleløsning som klarer å holde unna CPU'n din på maks klokkefrekvens hele tiden på lavt støynivå. Dersom Cool'n'Quiet bare klokker nedover så vil du nok ikke oppleve det samme ytelsestapet som med nVidia sin auto-overklokking, men det krever ressurser å hele tiden klokke opp og ned og overvåke og det forsinker maskinen f.eks. samarbeidet mellom cpu og minne, så du vil nok oppleve ytelsestap... Lenke til kommentar
Mato Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 instalerte dette på en a64 maskin jeg bygde for ikke så lenge, programet var på Hk bundelen , kan ikke si jeg likte programet no veldig sidne det "ikke" var no program , det kunne vært noen instilinger muligens , kunne heller ikke høre at vifta jobba mindre eller mere det er jo bare en scervice som kjører i bakgrunnen så merke den gjør man no ikke sånn fysiisk sett Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 men det krever ressurser å hele tiden klokke opp og ned og overvåke og det forsinker maskinen f.eks. samarbeidet mellom cpu og minne, så du vil nok oppleve ytelsestap... Akkurat dette jeg også mener. Så C&Q out the window! Lenke til kommentar
Mort-One Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Det gjør at når Pc bruker minimalt av ytelse så klokkes Cpu seg ned sån at den blir kaldere Det er En bra ting med amd Lenke til kommentar
alexf Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Akkurat dette jeg også mener. Så C&Q out the window! Du kan da velge om du vil kjøre C&Q programmet? Det er ikke alle som liker å sitte på gutterommet med 54dB brakende ved siden, for å få latterlige 5 frames per second i et dataspill. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Helt sant! man kan velge å ha det på eller ikke. Default er "av" mener jeg. Jeg godtar gjerne litt mer bråk for 5 fps ekstra, og også lykkelig vitende at pc'en kjører optimal ytelse med det utstyret jeg har tilgjengelig. Er man gamer så er man gamer. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Helt sant! man kan velge å ha det på eller ikke. Default er "av" mener jeg. Jeg godtar gjerne litt mer bråk for 5 fps ekstra, og også lykkelig vitende at pc'en kjører optimal ytelse med det utstyret jeg har tilgjengelig. Er man gamer så er man gamer. med andre ord, smak og behag. De fleste tror jeg gledelig aktiverer dette når de ikke trenger 5fps mer i spill til fordel for et stille system. hva er vitsen med "å vite at systemet kjører 100%" når du ikke trenger det? du kan selvfølgelig deaktivere dette når du skal spille..! Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Som du sier så er det smak og behag. Jeg foretrekker at systemet mitt ALLTID kjører på 100%. Dette fordi at jeg stort sett alltid spiller når jeg sitter foran pc hjemme. Jeg tror C&Q ble konstruert med f.eks et kontorlandskap i tankene. Og C&Q er ikke ment for gamere liksom. For meg blir det fundamentalt feil å installere noe som jeg vet har potensiale til å "klokke ned" cpu'en, når jeg opp gjennom alle år har prøvd å få maks ut av systemet. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 For meg blir det fundamentalt feil å installere noe som jeg vet har potensiale til å "klokke ned" cpu'en, ...... Du behøver vel ikke installere noe. Det er vel bare å enable i BIOS. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) jepp...men det går ut på det samme! Endret 27. oktober 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 For meg blir det fundamentalt feil å installere noe som jeg vet har potensiale til å "klokke ned" cpu'en, når jeg opp gjennom alle år har prøvd å få maks ut av systemet. Det blir like fundamentalt galt som å påstå at dersom du har en blodtrimmet bil så må du ha gassen i bånn hele tiden når du bruker bilen. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Som du sier så er det smak og behag. Jeg foretrekker at systemet mitt ALLTID kjører på 100%. Dette fordi at jeg stort sett alltid spiller når jeg sitter foran pc hjemme. Jeg tror C&Q ble konstruert med f.eks et kontorlandskap i tankene. Og C&Q er ikke ment for gamere liksom. For meg blir det fundamentalt feil å installere noe som jeg vet har potensiale til å "klokke ned" cpu'en, når jeg opp gjennom alle år har prøvd å få maks ut av systemet. C'nQ vil kjøre cpu for fullt når man spiller, og det vil ikke påvirke ytelsen. At du tror det er jo selvfølgelig noe du må få lov til, og at du ikke bruker C'nQ er jo også ditt valg, men det hadde jo vært fint om du kunne vise til noe reelt når du påstår at C'nQ senker ytelsen i spill, framfor å påstå noe du tror Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå