Kristallo Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg mangler en brukbar makroløsning og websidene til Nikon er komplett ubrukelige som vanlig. Er det noen som har prøvd mellomringer på et Nikon AF 50mm 1:1.8 D objektiv? Kan noen anbefale et rimelig makro objektiv som gir brukbare resultater? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Sigma EX 105/2.8 Macro er et meget bra objektiv til macro og portrettbruk. Tamron 90/2.8 er regnet som likeverdig Sigmaen (og Canons 100/2.8). Nikons utvalg er jeg ikke helt inne på, men de har alternativer de også (men dyrere?) Bruker selv endel mellomringer på mine objektiver, men en 50mm med mellomringer blir vanskelig å jobbe med, da man må så fryktelig nærme det man skal ta bilde av. Til statiske motiver går det greit, men insekter som ikke trives som fotomodeller er det vanskelig å komme innpå. Om du allerede har mellomringer er de fine å bruke på eks: Sigma 105/2.8 el.l. objektiver (mellomringer bør brukes på objektiver med fast brennvidde, da det er fryktelig vanskelig å jobbe med mellomringer på et zoomobjektiv pga. at fokusplanet flytter seg både når man fokuserer og zoomer). Du vil da kunne komme helt ned i 2,5:1 i forstørrelsesgrad. Da vil et objekt på 6mm fylle brikken i lengderetingen, noe som holder til mye Mellomringer på enda lengre brennvidder (eks: 300mm) gir flotte muligheter til å få tatt bilder av sky sommerfugler ol. Det ligger etpar 100/105mm Nikonobjektiver med macromuligheter til salgs på foto.no. Det ene av dem (ivertfall) er et MF-objektiv (manuell fokus), men ved macrofoto bruker man bare MF så det er intet problem. Det som blir litt verre med MF er å bruke objektivet til eks: portretter. Det går på et vis, men en god AF gjør det f.eks. enklere å fange aktive barn på bildebrikken osv. Får vel her legge til at Sigmaens AF ikke er verdens kjappeste selv om objektivet gir knall skarpe bilder. Selv har jeg brukt en Sigma EX 105/2.8 til portretter og macro i et års tid og er godt fornøyd med det. Til portretter har jeg nå kjøpt meg en EF 85/1.8 USM Nikon har et tilsvarende objektiv som skal være like bra, dvs: Knallbra!!!! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Støttes. Jeg er selv meget fornøyd med Sigma 105mm f/2.8 EX Macro. Genial til både portretter og makro - selv om noen faktisk mener at den er FOR skarp for portrettbilder...hehe. Man kan heldigvis lett fikse det i etterkant om man synes bildet ble for skarpt. Fokusen er ikke altfor rask, men rask nok til både portretter og makro, etter min mening. Så lenge man bruker manuell fokus spiller det dessuten ingen rolle. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Mangler ikke på Nikon macro anbefalinger/meninger her: http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/d...&conf=DCConfID5 og her: http://www.naturfotograf.com/index2.html Selv meget fornøyd med Sigma 180 mm f3.5 Macro til D70 Fås billig her (539 USD med dagens lave dollarkurs) : http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...784335&tc=photo Endret 26. oktober 2004 av froggyler Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Sigma EX 105/2.8 Macro er litt i overkant av budsjettet. Hva skjer når man stiller fokus på et zoom objektiv med mellomring? Mens jeg satt og skrev på denne posten, så kom jeg til å tenke på et teleskopadapter jeg har liggende. Jeg holdt det foran 50 mm linsa og 10-20 mm fyller hele bildet avhengig av hvilken vei jeg holder den og hvor nært jeg er. Bildet er tatt på uten stativ med en hånd på kameraet og en på adapteret. Kvaliteten er ikke perfekt, men milevis foran det man får med de fleste kompakt kamera. Ikke noen store problemer ut mot kantene og generelt brukbart. Ikke minst meget billig siden jeg hadde den fra før. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Jeg har MicroNikkor105 og den rett&slett knallbra. Fikk den heldigvis billig, for jeg vet ikke om jeg ville gitt rundt 10k for en 105mm med macro. Men det er ikke uten grunn at den betegnes som legendarisk og den er endel kraftigere bygd enn Sigma og Tamron. Det hele kommer vel litt anpå hvor aktivt du kommer til å bruke den. Har du råd ville jeg gått for Nikkor, men husk at du kan få endel annet itillegg til en Sigma/Tamron for den samme summen. Tror du blir fornøyd uansett om du går for en av disse tre. Grattis med ny telezoom Anderfo....heftig!! EDIT: Så nå at du synes Sigma var for dyr så da trenger du ikke tenke på en ny Nikkor ihvertfall. Lykke til! Endret 26. oktober 2004 av NikonD70 Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Grattis med ny telezoom Anderfo....heftig!! Jotakk Et knall bruktkjøp.. Bare jeg ikke får vondt i ryggen av å bære på den. hehe Endret 26. oktober 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå