Wizendraw Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Jeg begynte å tenke på å bytte ut mitt 9800pro-kort med et 6800gt eller lignende, men fant ut at det ble litt dyrt i forhold til hva jeg oppnår med det. Derfor tenkte jeg jeg skulle prøve meg på denne bios-flashingen som gjør at man kan få kortet opp til XT-hastighet. Det var en tråd om dette en gang, men hvor den ble av da skjermer og skjermkort ble delt vet jeg ikke. Det jeg først og fremst lurer på er hvor høyt man må få skjermkortet for å vite at det takler XT-klokken. Dernest må jeg vel vite hvor man laster ned XT-bios og hvordan man går fram for å flashe den inn på kortet. Det beste hadde jo vært om noen kunne linke til tråden, men jeg fant den ikke på søk. På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
meeg Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT, Hvordan omgjøre 9800 til 9800XT guide Kortet ditt må klare 412 core og 370 minne før du kan tenke på å flashe. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Guiden er blitt borte som sticky! Men det er hvertfall lekende lett om du følger guiden! Lykke til! Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 absolutt 0 vits å flashe hvis du kan overklokke er i grunn det samme. og du kan få ødelagt kortet ditt med flashing ( som f.eks kortet mitt ikke likte helt, måtte mye styr for å få det til normal stand) men om ikke jeg tar helt feil her, så gir XT flashingen mer volt til core, som resulterer i at du kan overklokke core mer enn du gjorde før. men om du skal bare ha 9800pro @xt hastighet (core/mem Mhz), så er det ingen vits i å flashe. Eneste du får er "ATI 9800XT" i "Enhetsbehandling". No more, no less. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) absolutt 0 vits å flashe hvis du kan overklokke er i grunn det samme. og du kan få ødelagt kortet ditt med flashing ( som f.eks kortet mitt ikke likte helt, måtte mye styr for å få det til normal stand) men om ikke jeg tar helt feil her, så gir XT flashingen mer volt til core, som resulterer i at du kan overklokke core mer enn du gjorde før. men om du skal bare ha 9800pro @xt hastighet (core/mem Mhz), så er det ingen vits i å flashe. Eneste du får er "ATI 9800XT" i "Enhetsbehandling". No more, no less. Dersom du har 360 kjerne får du ca. 300 poeng mere ved å flashe til XT enn ved kun overklokking. 360 gpu'en inneholder opptimaliserte shadere, som ikke tas i bruk før du flasher. Har du derimot 350 kjerne, ser jeg ingen hensikt i å flashe. Tror også du kan regne med grafikkfeil når disse shaderene brukes. Dersom kortet ditt ikke greier 412 core og 370 mem, og du ikke vil bytte kjøling. Kan du redigere "XT" biosen til lavere clock, før du flasher. Og du får en liten ytelsesøkning likevel. Volten på core kan nok ikke endres med bios. Men noen minne timmings er satt strammere i "XT" biosene. Disse innstillingene er det mulig å redigere både i orginal og "XT" biosene, med f.eks RaBit. Endret 26. oktober 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Dersom du har 360 kjerne får du ca. 300 poeng mere ved å flashe til XT enn ved kun overklokking. 360 gpu'en inneholder opptimaliserte shadere, som ikke tas i bruk før du flasher. Har du derimot 350 kjerne, ser jeg ingen hensikt i å flashe. Tror også du kan regne med grafikkfeil når disse shaderene brukes. Er det noen måte å sjekke hvilken kjerne jeg har på? EDIT: Leif Endret 26. oktober 2004 av WizendraW Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) Er det noen måte å sjekke hvilken kjerne jeg har på? Har hørt at pinnene som fester kjøleren, ble skiftet fra metallfargede, til svarte samtidig som de begynte å bruke 360 kjernen. Men eneste måten å si det sikkert på er visst å ta av kjølleribben, og sjekke hva som står på gpu. Dersom du har tenkt å kjøre "XT" hastighet, må du mest sansynlig bytte kjøler likevel for å unngå artifactser pga varme. Endret 26. oktober 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Er det noen måte å sjekke hvilken kjerne jeg har på? Har hørt at pinnene som fester kjøleren, ble skiftet fra metallfargede, til svarte samtidig som de begynte å bruke 360 kjernen. Men eneste måten å si det sikkert på er visst å ta av kjølleribben, og sjekke hva som står på gpu. Dersom du har tenkt å kjøre "XT" hastighet, må du mest sansynlig bytte kjøler likevel for å unngå artifactser pga varme. Jeg glemte visst å nevne at jeg har vannkjøling på GPU Men jeg tror jeg bare flasher kortet, klokka det til 430/378 uten artifacts så jeg tror det går. Lenke til kommentar
geronimo_nn Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Guiden er blitt borte som sticky! Nope, den er flyttet til : Forum -> Overklokking -> Overklokking av skjermkort Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 http://my.tbaytel.net/panthor/bioses.htm Jeg har litt trøbbel med å finne ut akkurat hvilken BIOS jeg skal ha til mitt kort... Har det noe å si hvilken PC 9800XT-bios jeg velger? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Har hørt at pinnene som fester kjøleren, ble skiftet fra metallfargede, til svarte samtidig som de begynte å bruke 360 kjernen. Men eneste måten å si det sikkert på er visst å ta av kjølleribben, og sjekke hva som står på gpu. Dumt spørsmål: hvordan får man av kjøleren? Finner to svarte "pinner" på baksiden av kortet (motsatt side av kjølere hvis noen var usikker), og jeg antar jeg må gjøre noe med den, men hva? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Har hørt at pinnene som fester kjøleren, ble skiftet fra metallfargede, til svarte samtidig som de begynte å bruke 360 kjernen. Men eneste måten å si det sikkert på er visst å ta av kjølleribben, og sjekke hva som står på gpu. Dumt spørsmål: hvordan får man av kjøleren? Finner to svarte "pinner" på baksiden av kortet (motsatt side av kjølere hvis noen var usikker), og jeg antar jeg må gjøre noe med den, men hva? Du kan prøve med ATITool, meiner å huska at det stod kva kjerne kortet hadde... ATITool Det er også eit fint program viss du vil finne ut om kortet takler XT - hastigheter Mvh Espen Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Slikt liker jeg å høre Edit: oppgir R350 Endret 27. oktober 2004 av ernie85 Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Slikt liker jeg å høre Edit: oppgir R350 Programmene oppgir kjerne bare etter bios versjon . Du må nok av med kjøleren og se . Det er det eneste sikre. Lenke til kommentar
cowai Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 atitool sjekker bare som bios sier..... har du en 9800 pro bios vil den si at du har 350.....og med 9800 xt sier atitool at man har r360. konk: du MÅ ta av kjøleren for å sjekke Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Æsj, det var jo dumt. Da er jeg jo tilbake til hvordan få kjøleren av igjen da. Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Det er jo kjempe lett og ta av kjøleren! Du tar bare en tang og klemmer sammen pinnene samtidig som du dytter ut (kan være lurt og tape tanga med isolasjonstape før du bynner og klemme på pinnene) Montere i forgårs en ATI Silencer 1. og ram skinz. (den vifta er RÅ!!!!!) Før klokka jeg til 384/344 som engentilg ikke er noen klokk i det heletatt, nå kjører jeg glatt på 412/371 (har R350 så jeg gidder ikke flashe) og økte ca 500-600 poeng i 3dmark 03, i forhold til standar klokk Endret 28. oktober 2004 av Blue--Sky Lenke til kommentar
geronimo_nn Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Du tar bare en tang og klemmer sammen pinnene samtidig som du dytter ut På mitt Powercolor Radeon 9800 Pro måtte jeg trekke ut en sort pinne i klemmene som holder originalkjøleren fast. Deretter kunne jeg klemme sammen pinnene på baksiden. Holder det med å ta ramsinks på den ene siden av minnebrikkene eller bør det være på begge sidene? Kjenner at de blir ganske varme ved overklokking. Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Begge sider.......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå