Gå til innhold

Får ikke startet X på en FS Amilo A 1630

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens Amilo A 1630 og har nettopp installert Debian. Problemet er at jeg ikke får startet X, det kommer en feilmelding om at X ikke finner noen monitor. Jeg har en LCD-skjerm som har 1280x800. Har satt skjermkortdriver til "vga".

Noen som har noen erfaringer/forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må konfigurere config-filen til xfree86 eller xorg (eller hva enn du kjører) skikkelig. :)

Jeg har gjort det. Problemet er at jeg mangler driver til skjermkortet (mobility radeon 9700). Når jeg prøver startx kommer feilmelding om at driveren ikke klarer å initialisere monitoren.

Jeg har heller ikke sync rates for skjermen min, og jeg vet heller ikke hvor jeg kan finne informasjon om det.

Lenke til kommentar

dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Har du prøvd å velge "vesa" som driver?

Hvilken debian-versjon har du installert? Stable, testing, eller unstable? Nyere versjoner av X skal da ha støtte for 9700 i radeon driveren el. Jeg er sikker på at testing og unstable har om ikke annet backportet denne driveren fra av Xorg. Om "radeon" ikke kommer opp som valg automatisk, kan du alltids redigere "/etc/X11/XF86Config-4" selv og skifte Driver i Device seksjonen til "radeon".

Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...