Gå til innhold

Finner hverken OS, eller Grub

Anbefalte innlegg

Jeg la inn ubuntu igår og alt gikk smertefritt. I Grub fant jeg både win2k og ubuntu(+ubuntu recovery).

Ingen problemer med å starte noen av os'ene. Så kjørte jeg ubuntu litt idag og bestemte meg for å mounte en ntfs disk jeg bruker til warez...

hardiskene mine ser ca. slik ut:

+hda 
------+hda1
+hdb
------+hdb1 warez
------+hdb2 ubuntu 
------+hdb3 usikker mulig boot?
------+hdb4 usikker
------+hdb5 ubuntu (swap)

Jeg tenkte jeg skulle mounte hdb1 for å få tak i litt musikk.

Jeg redigerte /etc/fstab slik jeg skjønte man skulle gjøre det ifølge ubuntuforumet:

/dev/hdb1/ ntfs /mnt/40gig ro,user,[noe språkgreier, iso-8859...] 0 0

Så bare reboota jeg systemet uten å gjøre noe mer og når maskinen starter så kommer ikke grub opp, den sier bare:

no operating system found

:\

Veldig festlig. Aner ikke om det har noe med ubuntu å gjøre i det hele tatt dette her, men det siste jeg gjorde før det skjedde var alltså å redigere /etc/fstab.

En annen ting er at det kommer en helt psyko lyd fra maskinen, jeg tror det er fra den ene harddisken(hda), som høres ut som en pingpongball som detter ned på et glassbord. men spretter bare en gang.

Kan det være at hardiskene har tatt kvelden?

Kan det være at jeg fucka opp grub/bootinga med mitt loka mounte forsøk?

Jeg testa RIP (recovery is possible) linux for å se om jeg kunne få mounta ubuntu disken og redigere tilbake /etc/fstab, men hadde ikke noe mer hell med mountinga i RIP :p

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er første gangen jeg bruker grub, har bare kjørt FreeBSD i vmware og ferdiginnstallert red hat, så jeg aner faktisk ikke hvor grub ligger.

Kan nok hende at grub lå/ligger på hda og at den er herpa. Den disken er rimelig gammel og det er fra den den rare lyden kommer...

Hvordan cat'er jeg devicene i RIP? :blush:

Jeg lurer på om jeg skal ta ut den disken som heter hda nå og sette den disken som heter hdb nå som master. Men må jeg endre på MBR'en da? og isåfall hvordan gjør jeg det?

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar

Du kan muligens i BIOS velge boot-disk. Du må ha en bootloader på MBR. Så om du ikke har det på HD nummer to, så må du kjøre en resque-disk/cd og installere en slik en.

grub installeres på en boot record, og henter som regel kernel informasjon og konfigurasjon fra /boot. Men det er konfigurerbart, og kan variere fra distro til distro. Ofte er det en egen liten boot partisjon, som ikke er mounta når systemet er oppe å går. Sjekk i såfall /etc/fstab eller bare prøv å mounte /boot

Lenke til kommentar

Ikke spør meg hvorfor, men når jeg skrudde på maskinen idag så sa biosen:

Fiksed disk: <navn på hda>

Fiksed disk: <navn på hdb>

og grub funker som det skal... jeg klarte tilogmed å mounte den disken jeg hadde prøvd å mounte før det "kræsja"

takk for hjelpen uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...