Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil dsl linje..

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hjelpe en kompis med den nye dsl linja hans i går som han fikk fra tiscali. Men det ble rimelig ustabilt. Han har bestilt på husverten sin linje for å slippe å opprette linje sjøl, men det ble rimelig ustabilt. Skal modemet stå på den første kontakten på telefon linjen som kommer inn? Sånn har jeg det hjemme, men det er jo ikke sikkert at det er et krav.. Ivertfall så satt vi modemet i en kontakt inne på kontoret hennes, men vi fikk problemer med telefonene.. Så lenge telefonen i stuen sto i veggen kom vi ikke på nett, men hvis vi tok den ut så funket det. Så vi flyttet telefonen fra stuen og inn på kontoret og koblet den på splitteren. Da fikk vi nett, men fremdeles er det litt ustabilt. Linjen var helt grei, men så snart vi koblet acsess punktet på switchen så virket det som om den stjal all båndbredden. Fikk bare så vidt pinget eksterne sider, og mistet minst 2 pakker. Så vi ga opp for kvelden og koblet acsess punktet rett i modemet og tenkte at nå har ivertfall vi nett foreløbig, men den gang ei. Etter en times tid skjedde det samme nede. Båndbredden forsvant og vi fikk så vidt pinget eksterne sider.

Så da begynte jeg å lese litt i manualene, og acsess punktet har jo en ip adresse, så jeg satt en ip adresse og nettverksmaske lik den vi hadde i lan'et. Men tiscali sitt modem deler ikke ut interne adresser, bare eksterne. Jeg satte gatewayen til modemets ip adresse. Men det hadde ingen effekt..

Noen som kan se at jeg har gjort noe feil eller har noen innspill?? Jeg er ganske noob når det kommer til tråløst og dsl..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok... For det første... Splitteren skal først av alle ting på den kontakten som er først på linja inne i huset. fra den kan du godt koble deg tilbake på den eksisterende linja videre rundt i huset for å bruke telefonkontaktene, men OBS! Splitteren deler data fra telefoni, så pass på hva du kobler hvor...

Adsl modem->router/switch/hub->pc

Eks.: Telelinje inn->Splitter-<

Telefoner/fakser o.l.

Hvilket utstyr har dere?

Router eller switch? <--- Router er nødvendig foran en switch

Modemet fra tiscali står nok i bridged mode, og sender alle pakker og dill videre uten noen stor innblanding, så pass på at routeren står oppsatt til å ta imot IP-adresse(DHCP-client) og også at den kjører DHCP-server hvis mulig.

Lenke til kommentar
Ok... For det første... Splitteren skal først av alle ting på den kontakten som er først på linja inne i huset.

Den skal inn _før_ den første kontakten, allså man skal kappe kabelen i to og sette splitteren i mellom linje og første kontakt.

Lenke til kommentar
Ok... For det første... Splitteren skal først av alle ting på den kontakten som er først på linja inne i huset.

Den skal inn _før_ den første kontakten, allså man skal kappe kabelen i to og sette splitteren i mellom linje og første kontakt.

Flipper du no?!

Det har eg aldrig hørt om før..

Lenke til kommentar
Ok... For det første... Splitteren skal først av alle ting på den kontakten som er først på linja inne i huset. fra den kan du godt koble deg tilbake på den eksisterende linja videre rundt i huset for å bruke telefonkontaktene..

Hvordan kan jeg gjøre dette da?

Vi har det som fulgte med fra tiscali, et modem og en splitter. I tilleg har vi en switch, et acsess punkt og et trådløst nettverkskort..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

QUOTE=Tachdelan,26/10/2004 : 08:33] Ok... For det første... Splitteren skal først av alle ting på den kontakten som er først på linja inne i huset. fra den kan du godt koble deg tilbake på den eksisterende linja videre rundt i huset for å bruke telefonkontaktene..

Hvordan kan jeg gjøre dette da?

Vi har det som fulgte med fra tiscali, et modem og en splitter. I tilleg har vi en switch, et acsess punkt og et trådløst nettverkskort..

Han mener at du må koble deg på telelinja hvis du vil fortsatt bruke de eksisterende telefonkontaktene i huset(til telefon, IKKE data).

Hvis du gjør dette bør du passe litt på så du ikke kobler feil. Er du i tvil, få noen som kan det til å gjøre det for deg.

Rekkefølge på utstyret du har mtp datatilkoblingen:

splitter->modem->switch->accesspunkt(eller direkte til pc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...