Gå til innhold

nytt skjermkort, må resten av maskinen oppgraderes

w2k

Anbefalte innlegg

Har en P3-800MGHZ, 640mb sdram, 200gb, gf2mx maskin, vil det være mulig å tjene mye på å kjøpe et Asus VGA-Card Radeon 9600SE 128MB AGP DVI-I TV-Out 2xCRT Retail, kan nye spill spilles uten problemer, eller må resten av maskinen også oppgraderes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle teksturer lagres i skjermkortminnet, og må hentes fram for å vises. 128-bit er dobbelt så bra som 64-bit, som både GF2MX og 9600SE har.

Ikke bry deg om overkill. Til din maskin, og i den prisklassen, så er 9550 ideelt. Det har 128-bit minne, HW-støtte for DX 9 (9250 har støtte for opp til DX 8.1), og OK hastighet på minne og GPU. Du kan også overklokke GPU på 9550 ganske bra.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300464&cks=PRL

EDIT: når det gjelder å spille de nyeste spillene, så krever de som regel minst 1,0 - 1,5 GHz CPU for å kjøre greit. Men jeg installerte SIMS 2 på barnas PC, med en 450 MHz Celeron og GF3Ti, og det gikk ganske greit å spille med det. Systemkravet for SIMS 2 er 800 MHz. Men det er jo heller ikke et skytespill, og krever ikke 50 FPS.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

ok takk for info, men den jeg linket til, har ikke den også 128bit og HW støtte for dx9, bruker ikke mer penger dersom jeg skal oppgradere ved en senere anledning uansett.

Så det vil ikke være overkill??, det er bra, jeg er ikke veldig kresen, men 30FPS pleier jeg å "forlange" i en del spill, men det viktigste er å få kjørt spill som Fifa 2005, NFS Underground smooth og uten hakking, og kanskje GTA SA (når det kommer).

tror hovedkortet mitt bare har 2x eller 4x agp.

Endret av w2k
Lenke til kommentar

Prisforskjellen er bare 130,- kr, og du får mye for de pengene med en 9550! Radeon 9250 er et DX 8.1-kort, og det har 64-bit minne. Jeg har spilt Doom3 og CS:S med en overklokket 9550. Jeg mener at valget er innlysende.

EDIT: spesielt siden du har en svak CPU, bør du avlaste den så mye som mulig, blant annet ved å la skjermkortet ta seg av DX9-instruksjoner.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Har et lignende spm.

Jeg har et abit hovedkort med 4Xagp, p4 @ 2.0 ghz, 1024 ram (en spes rambus). Har nå et Creative Geforce 4ti 4400. Dersom jeg vil ta en "mellomoppgradering" før jeg bytter alt, hvilket skjermkort anbefaler dere da? Altså noe jeg kan bruke til resten av oppsettet mitt. Spiller en del Far Cry nå som fungerer greit, men kunne tenkt meg litt forbedring. HL2 kommer jo også snart:-)

Lenke til kommentar

Ok. Så du tror ikke disse kortene er "overkill" i forhold til resten av maskinen?

Ev rimeligere alternativer som vil gi en bra forbedring? Er jo litt intr i forholdet ytelse/penger da jeg sikkkert skal oppgradere resten av maskinen til våren.

Edit: 9600xt og 9800 pro har jo ok priser....

6800le blir litt dyrt for en "mellomoppgradering"

Endret av Erik---
Lenke til kommentar

He he... jeg er faktisk veldig fornøyd med min Radeon 9550 256MB, ikke minst fordi jeg kunne overklokke GPU fra 250 til 450 MHz. Jeg kjører den nå på 400 MHz både på GPU og minne. Jeg merker litt forskjell mellom den og min R9500Pro (tilsvarer 9600XT), men det er ikke mye forskjell.

EDIT: resultater for stresstesten i CS:S (800x600, medium innstillinger) er: 53 FPS for 9550 @ 430/430, og 66 FPS for 9500Pro.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Det kortet blir nok overkill på den pcen ja. CPU og RAM har en god del å si i spill. Enkelte spill har f.eks 1,3ghz minimum prosessor og da hjelper det ikke særligt med et "godt" skjermkort.

jeg lurer litt mer på akkuratt dette, hvor mye har cpu'en og si egentlig, og vil man oppleve hakking selv med et overkill skjermkort bare pga cpu'en er litt svak?, eller invirker cpu'en mer på loading og slikt?, jeg har godt med ram (640mb) selvom det jo er SDRAM133 da.

Lenke til kommentar
Prisforskjellen er bare 130,- kr, og du får mye for de pengene med en 9550! Radeon 9250 er et DX 8.1-kort, og det har 64-bit minne. Jeg har spilt Doom3 og CS:S med en overklokket 9550. Jeg mener at valget er innlysende.

EDIT: spesielt siden du har en svak CPU, bør du avlaste den så mye som mulig, blant annet ved å la skjermkortet ta seg av DX9-instruksjoner.

er du sikker på du ikke tar feil, det står 128bit minne og direcxt9 på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302118&cks=PRL

Lenke til kommentar

Nei, det står "128 MB" minne. Det minnet har 64-bit buss.

Det står dessuten "DirectX 9.0, DirectX 8.1", noe som er misvisende. Det er et DX8.1 skjermkort.

Med et bedre skjermkort så kan du ha bedre kvalitet på bildet, uten at det går på bekostning av gjennomsnittlig FPS. Minimum FPS har med HELE PCen din å gjøre, og din CPU vil ikke yte godt nok for de nyeste spillene.

Lenke til kommentar

emacoolit kommer med bra råd her og ett 9550 vil nok gi deg mye for pengene.

Jeg vil likevel være frekk nok til å påstå at som spillemaskin så er din boks klar for pensjonisttilværelsen. Dersom du har råd til å oppgradere, eller eventuelt kjøpe ny, vil du nok få ekstremt mye mer spilleglede og gi deg mulighet til å kunne spille nyere spill uten å rive ut store hårtuster hver gang du forsøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...