Gå til innhold

Elendig batterilevetid på FZ 20?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg et Sony DSC W-1. Flott kamera og gode bilder, men litt "kjipt" med bare 3X zoom. Jeg lurer derfor på å levere det tilbake og heller kjøpe Panasonic FZ 20.

Men da jeg sjekka spesifikasjonene på FZ 20 så det ut som det har vanvittig dårlig batterilevetid. DSC W-1 er mitt første digitalkamera, og jeg synes batterilevetiden er helt elendig, men etter hva jeg har forstått så er batterilevetiden ofte kort på digitalkameraer.

Men er det noen, gjerne en som har erfaring med både W-1 og FZ 20 som kan bekrefte at FZ 20 faktisk har så dårlig batterilevetid som det ser ut på papiret? Hvis så er tilfelle tror jeg at jeg må se meg om etter et annet kamera, for jeg vil ikke ha enda dårligere batterilevetid enn W-1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony W1 skal ta 340 bilder etter cipa-standarden, og over 1000 etter akamera.no sin test. Hvor mange klarer du å ta med kameraet? Og bruker du oppladbare batterier som følger med, eller alkaliske? Hvordan ladet du batteriene i begynnelsen?

FZ20 skal ta opptil 240 bilder etter CIPA-standarden, noe som slett ikke er dårlig det heller! Og akamera klarte 1400 bilder!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg har brukt både alkaliske og de medfølgende oppladbare. Testa noen billige alkaliske kjøpt på Nille :no: Med de rakk jeg knapt å slå på kameraet før batteriene var flate...

Med de medfølgende oppladbare varer det litt lenger. Første gang jeg brukte dem lot jeg de stå til lading noen timer før jeg satte dem i kameraet. Er det noe spesielt man bør gjøre første gang?

Vet ikke helt hvor mange bilder jeg får tatt om gangen, men jeg synes jammen batteriene går unna.

Lenke til kommentar

Eh..leste du ikke bruksanvisningen du? Nikkel-Cadium batterier skal lades i et døgn før de brukes første gangen. Og så lades helt ut før de lades helt opp igjen.

Kan ikke huske at det sto i bruksanvisningen at batteriene skulle lades i et døgn første gangen. Sony kan da ikke regne med at det er en del av kundenes "barnelærdom". Er jeg "føkt" nå da? Jeg har bare lada det to ganger.

Leste akkurat på batteriguiden til akam at nimh-batterier ikke skal brukes helt tomme før de lades opp igjen. (En gang innimellom skulle man riktignok bruke dem helt tomme, men ikke så ofte.)

Lenke til kommentar

nei NiMh batterier skal ikke lades ut hver gang, og jeg ladet ikke mine batterier i et døgn før jeg brukte dem, ladet dem til laderen slokket.

Hvor lenge varer batteriene dine? Varer dem kort så klag i butikken, og få et par nye, evnt kjøp et par nye, koster 100-150kr

Lenke til kommentar

Fra produktmanualen til DSC-W1:

It takes about 6 hours to charge the batteries completely.

I tillegg så finner man dette rådet:

NOTES ON THE NiMH-BATTERIES:

At the time of purchase, the batteries may not fully charge. This is typical for this kind of battery, and is not a malfunction with the camera. If this happens (altså, du får dårlig batterikapasitet), repeatedly using up the batteries fully, and recharging them should solve the problem.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god hjelp! Da konkluderer jeg med at jeg ikke er "føkt" :thumbup: og at jeg ikke har gjort så veldig mye galt, men at den, etter min mening, dårlige batterilevetiden kan skyldes at batteriene er helt nye.

Nøyaktig hvor mange bilder jeg rekker å ta vet jeg ikke enda, men jeg synes batteriene ble tomme på et blunk. Skal teste mer, og hvis det fortsatt er dårlig får jeg kontakte butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...