Gå til innhold

p4 2.533. alt over 3ghz går ikke, hvorfor?

rbuljo

Anbefalte innlegg

skal man ikke klare å overklokke denne cpu`en til mere enn 3ghz?

alt over så er det *bling* blå skjerm i 0.1s akkurat idet den skal gå inn i windows så restarter den seg..

har termaltake 7 spark+ phaser edition. støvsuger type.. :p

vcore volt er ikke rørt, hva skal vi tør å sette der??

og en annen ting jeg lurer på, agp volt står på auto, hvor lurt er det å sette den opp`maks volt var 1.7v.. og ddr freq. står på auto, kan man jusse den samtidig?

hovedkort asus p4pe, skjermk. gw 6800gt gs..

takk for svar..

-RmB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ikke over 1.7v.. det hørtes jævla mye ut uansett.. sier det BOOM hvis det går galt det her? eller er det bare en restart og heley..? :blush:

Sjangsen for å ødelegge en cpu ved klokking, er veldig lav nå i dag på dagens hovedkort. Men hold et lite øye med temperaturen, og som nevnt tidligere, ikke overstig 1.7v uten f.eks. vannkjøling eller ekstremkjøling.

Lenke til kommentar

dæven.. har en kompis som bruker å klokke litt på den volten, og han hyler høyt til meg hver gang æ tenker på å kødde med volten.. skal leke litt da, takker..

men noen som vet hvorfor det blei bare blå skjerm å totalt klikk når jeg gikk over 3ghz med 19*168 ??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nok så enkelt at akkurat der går grensen for hva CPU/HK klarer av overklokking.

Det finnes ikke noe facit på hvor mye en gitt prosessor/ett gitt HK skal klare av overklokking... Dette kan variere en god del faktisk..

Kan ta mine to XP'er som eksempel.. Begge er 2500+ dvs. kjører på 1.8Ghz.. begge sitter i samme type HK, Epox EP8KRAI - Via KT600. Den ene klarer 3200+ dvs. 2.2GHz på standard Volt.. den andre klarer det samme på +0.1 over standard Volt.. Litt eksperimentering med MP (begge er ulåste) viser at selv om de begge kan settes til 200x11.5=2.3GHz så kan de ikke kjøre stabilt der..

Det hjelper heller ikke å sette opp VCore.. så for disse to systemene er max. overklokk 20%. Tror ikke bedre kjøling hjelper mye med mindre jeg går for ekstreme løsninger, da max.load på begge disse ikke overstiger 55 grader selv med noe økt VCore...

Hva som blir max. med Vapochill og ekstreme VCore-settinger akter jeg ikke å utprøve.. Synes den overklokkingen jeg har oppnådd for en meget rimelig penge er grei nok.

Og jeg synes at i ditt tilfelle bør du være fornøyd... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har FSB på 158. Det er 3,01 Ghz!

Har 1.6 Vcore, men kjønner ikke hvordan du har tenkt å presse din påå i 168!!!

Blir ikke det mye mer enn 3 ghz? :S

Min går stabilt som et fjell på 3010 Mhz... Poenget med høyere? :p

Skal du ha så mye høyere så er det vel bare å kjøpe ny PC... - Og, nei det koster ikke så mye. Ble litt off topic, men men...

Btw: Jeg har boxed kjøler :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har FSB på 158. Det er 3,01 Ghz!

Har 1.6 Vcore, men kjønner ikke hvordan du har tenkt å presse din påå i 168!!!

Blir ikke det mye mer enn 3 ghz? :S

Trådstarter skrev sikkert feil.. det skal nok være FSB158..

FSB158/FSB133*2.53=3.0.

Trådstarter:

Vær litt forsiktig med å presse systemet til gjentatte BSOD'er (bluescreen).

Har gjort det samme selv med Barton-systemene mine.. og det vil uvergelig føre til feil på HD'n... og reinstallering av OS i verste fall..

Så vær litt forsiktig.. :whistle:

Lenke til kommentar

TL1000S: takker for mye bra info..

skal være forsiktig, skal prøve og sette den på 1.6 og se hva som skjer..

men la oss si at jeg får den til og gå stabilt på 1.6v, men ikke mere enn 3.ghz uansett volt. er det da vits og ha volten på 1.6v i forhold til original? blir den stabilere med litt høyere volt eller mere power i fanskapet? :p vet ikke, så jeg bare spør.. :)

Lenke til kommentar

det at den ikke går over 3ghz er opp og ned fra cpu til cpu.

mene du kan jo teste å se om det hjelper å øke volten på rammen din litt, det kan jo være at den er bare pc2100 og stopper deg i å komme føyere på fsb

om du oppgir hk og ram (pcxxxx) så kanksje vi kan hjelpe litt mer

offtopic: amd er foresten moro med det der med cpu volt, jeg kjører min på 1.93v ved max klokk jeg :D og default er 1.35v

Lenke til kommentar
ikke overstig 1.7v uten f.eks. vannkjøling eller ekstremkjøling.

Prosessoren tar skade av for høy spenning, selv med god kjøling (elektromigrasjon).

cpu'en min klarer ikke høyere enn 1.69 på denne pc'en med luft. Kompis testa samma cpu med vannkjøling, kom opp i 1.78 før windows slutta å like seg.. :)

Lenke til kommentar
det at den ikke går over 3ghz er opp og ned fra cpu til cpu.

mene du kan jo teste å se om det hjelper å øke volten på rammen din litt, det kan jo være at den er bare pc2100 og stopper deg i å komme føyere på fsb

om du oppgir hk og ram (pcxxxx) så kanksje vi kan hjelpe litt mer

offtopic: amd er foresten moro med det der med cpu volt, jeg kjører min på 1.93v ved max klokk jeg :D og default er 1.35v

har ddr 512mb pc3200 ram.. hvor mye skal man kjøre volt på her da?

husker ikke merke på rammen, men den kom nu i en nifty eske og greier.. :p

hk er Asus p4pe..

Lenke til kommentar
hadde 2.53ghz P4 før samt ic7-g og 2x512ram brikker bra crucial (ddr400).. jeg kjørte det fint på 3.2ghz og helt opp til 3.5ghz.. med swiftech kjøleblokk og 92mm vifte oppå!

Bare prøv deg fram....cpu er som bruk å kast nå! :) kommer nok til å få det til å funke ska du se!

men maskina klikker totalt når jeg overskrider 3ghz.. blir gal, jeg har bra kjøling også.. (tror jeg..)

IMGP0210.sized.jpg

Lenke til kommentar

Det jeg har funnet ut er viktig å huske når man overklokker er:

Hvis man ikke får den hastigheten man ønsker på multipliern, er å sette den ned og prøv å gå høyere på frekvensen

Jeg har AMD 2500+ Barton 333Mhz kjørende på 200(400)X9.5 på 1.65vcore med standard amd fan på en MSI k7n2-delta 400Mhz FSB som gir amd 3000+ og kjører 3200+ stabilt med coolermaster aerolite 7+ med samme innstillingene(unntatt multiplier på 11) og temperaturene kommer aldri over 55c.

Jeg har hatt suksess med opptil 218(436)FSB, men da har jeg måtte sette multiplier ned kraftig for å få stabilt system. Mitt midt punkt har blitt det jeg har forklart over.

Det som også er viktig å huske å sjekke er minnet ditt, hvis minnet ikke kan kjøre raskere enn klokke frekvensen den er satt til, må du sette forskjellig ratio på FSB-Minne og motsatt. Det man kan prøve, er å overklokke BARE minnet først, slik at du ser hvor høyt det kan gå stabilt, og derfor gir ett grunnlag for en 1:1 ratio overklokking av FSB og minne. Så hvis du ikke får minnet til å kjøre stabilt til mere enn 170(340) så må du klokke systemet utifra det, med tanke på FSB og multiplier.

Lag deg noen regne stykker der du prøver foskjellige Mhz

F.eks for å få AMD 3000+ speed utav en 2500+ Barton

200 X 10 = 2000

182 X 11 = 2002

166 X 12 = 1992

Du skjønner hva jeg mener.

Så hvis du kjører 166(333)x12 får du 1992mhz(3000+) men da kan du få mere problemer p.g.a varme osv enn hvis du setter opp FSB til 182(hvis hovedkortet tåler det) og multipler til 11.

I min erfaring er det tryggere å leke med FSB enn Multiplier

Jeg sier ikke alt det er "master of the world" svar jeg har, men utforsk litt og gjerne la cpu/minne kjøre på en lavere hastighet en stund, mens du prøver ut stabilitet osv. og klokk opp gradvis slik at man beskytter dele sine underveis.

Håper dette hjelper

Dr. Doogie

:cool:

Lenke til kommentar

Hmm la merke til på bildet at du ikke har to DDR brikker?

Vanskelig å få noe høyere ytelse når man ikke bruker DUAL DDR

hva slags processor, minne, hoved kort(bios versjon), Hardisk, skjermkort har du

(Exact model and make på alt hjelper)

Jeg hadde skikkelig problemer å overklokke en pc til en kompis fordi han hadde møkka hardrive, høres teit ut men sant og logisk.

Så bruk litt tid å skriv ned specsene dine, så skal vi få klokket deg over 3ghz hvis det er mulig

Dr. Doogie.

:hmm:

Endret av ddiamond
Lenke til kommentar
Hmm la merke til på bildet at du ikke har to DDR brikker?

Vanskelig å få noe høyere ytelse når man ikke bruker DUAL DDR

hva slags processor, minne, hoved kort(bios versjon), Hardisk, skjermkort har du

(Exact model and make på alt hjelper)

Jeg hadde skikkelig problemer å overklokke en pc til en kompis fordi han hadde møkka hardrive, høres teit ut men sant og logisk.

Så bruk litt tid å skriv ned specsene dine, så skal vi få klokket deg over 3ghz hvis det er mulig

Dr. Doogie.

:hmm:

heley hei.. takk for bra svar.. men har ikke peil hva du snakker om. sidewn jeg har pentium.. :) hehe.. se i specsen min hva jeg har av hardwarew så får du en komplett liste.. men i grove trekk.. :

intel p4 2.533 vcore auto ram v auto.. alt på auto egentlig... :dontgetit:

512 ddr 3200 (hadde 1024 før, men systemet klikka hele tida, så jeg tok ut den ene, så gikk problemene over, regner med den ene 512 brikken var gåen?!..)

asus p4pe hovedkort

audigy 2 lydkort

20gb 7200rpm IDE western digital system hdd..

200gb 7200rpm seagate SATA spill/div hdd..

Lenke til kommentar

Multiplikator

FSB

DDR-frekvens; synkron eller asynkron

CPU-spenning (vcore)

minnespenning

DDR latency

AGP/PCI-lock

Hvis man ikke kan litt om alle disse begrepene, og skjønner sammenhengene, syns jeg ikke man bør ha noe med overklokking å gjøre. Men forumet er jo for å få hjelp, så det er jo bare å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...