Gå til innhold

Billig hjemmekino til student..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Skal kjøpe meg et billig hjemmekinoanlegg, og har vurdert bla disse;

 

http://www.mamut.com/dynabel/subdet341.htm

http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=102339

http://www.gamerz.no/scripts/prodView.asp?idproduct=3230

 

Er det noen som har erfaringer/synspunkter på disse to, eller andre hjemmekinoanlegg i samme prisklasse?

 

Hva med et av Logitech sine 5:1 høytalersystem, som disse

 

https://prisguiden.no/produkt/8653

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15563

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=22197

 

Fungerer disse best til PC-bruk, eller er de sammenlignbare med hjemmekinoanleggene?

 

ps. Jeg er en fattig student og går ikke over 4000 i pris. Det er derfor ingen vits i å si at jeg må opp i 10000-12000 kr for å få noe bra.. Spørsmålet er altså; Hva er det beste jeg kan få til en lav pris!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei. Det finnes ingen snar veier.

Prøv å hør på alle disse anleggene først i butikken.

(ikke la ekspidøren skru så høyt, da blir det vanskelighere å høre presisjonen og om det låter

realistisk /bra ut det blir bare BOOM BOOM BOOM som alle digger men finner i lengden slitsomt/utydelig)

(alle er så glad i imponatoreffekten at de glemmer hva den EGENTLIG gjør/sier)

Gå etter realisistisk stemme og hør på presisjonen.

Ta din favoritt CD og lytt på den. Filmlyden driter i presisjonen i bassen og dialogen,

så jeg ville anbefale musikk som signalkilde selv om de bakre høytalere ikke er i bruk.

(DVD-A har surround) (live dvd er finfint)

De bakre høytalere fungerer som støtte og gir en noe diffus lydbilde for "innbilt" surround.

(okei,okei, jeg er kanskje noe hard i den beskrivelsen så det må taes med en klype salt!)

 

Selvom jeg skyr surround som pesten (5-6-7 kanaler med middelmådlig utstyr istedenfor et stereo- høykvalitetsanlegg? nei takk! )

og satser på stereo med høy kvalitet, syntes jeg at det er fullt tilstrekkelig her for meg.

Dialogen har topp kvalitet (kunne hatt mer dynamikk, men må ha større og bedre høytalere) ;)

bassen er rå med jernkontroll her. Ren nytelse å høre på musikk, eller film.

Sorry jeg friket ut ! ;)

 

Først - Bygg selv høytalere av eltek. Da får du BEST kvalitet for pengene, og da vil de bli de siste som trenges å byttes ut. å kjøpe ferdig høytalere anbefaler jeg ikke, kanskje bare søppelkompomenter i dem, uansett pris.

(Sponplater er billige og gir tilstrekkelig, og kan byttes ut til MDF etterhvert)

(jeg kjøpte Dali 202 (billig høytaler da) og byttet ut delefilter til toppkvalitet. Det gav en sterk forbedring

av lydet. Mer detaljert og mer deilig! ;) Vurderer å bytte høytalere til noe bedre, men har ikke råd! ;)

 

hm. Aktive forsterkere (=koplet direkte til høytaler) gir mest for pengene.

Mulig å implementere i alle ledd, men krever mer arbeid med kaliberering og justering av nivå

hos hver og en høytalere. Kan bli dyyrt, så jeg aner ikke! søk på google.

Ditto med aktiv subwoofer (der du refererte til i dynabel.)

 

www.hifiklubben.no har nok noen fine tilbud, kanskje ikke så lavt som 5000 men sikkert deromkring.

Let me see:

NAD T743 4000,- (5x50 watt) ok, litt for dyr! ;)

Denon AVR-1705 2698 (11kilo, 6x45 watt)

Dynabel-anlegget du foreslo - 5x13 watt kontiunerlig... Run Forrest, Run! :)

Denon ADV-500SD 3998 (med dvdspiller,6x60watt,5,4 kg)

(de andre valgene du nevte tør ejg ikke å sjekke nøyere etter!)

 

Uansett - du kan IKKE ha subwoofer for så lav innkjøpspris. (subwoofer går ned til 30Hz vanligvis.

Vanlige høytalere går ned til 30-50. Mine går ned til ca 50/40 og det er RIKELIG, og gir meg sug imagen ved filmer!

Okei, jeg har da ca 2x120 solide watt her (kontiunerlig)...)

Ikke vær redd - du får rikelig med bass (forusatt du har et lite rom) fra front høytalere eller bak høytalere.

Subwoofer er bare fra ca 100Hz så det er mye kr i den. Aktiv subwoofer kan koples til Denon-AVR1705 via linje utgang etterhvert, så den er oppgradbar! (sjekk det ekstra nøye, bare for å være på den sikre siden)

 

Gå for høyest mulig kilo, det gir best kvalitet. (jeg ville nok satset på Denon AVR1705....)

Kjøp 6 høytalere og bygg dem selv (eller kjøp ferdig men da koster det mer.)

 

Hifiklubben har noe dyre høytalere så du kan henvende deg til dynabel/eltek får å få råd og tips til å kjøpe

surround høytalere. Kr 2500 ialt for 6 høytalere? Lykke til! ;)

 

Gå for skikkelig anlegg enn disse pusete anlegg som skuffer deg med pinglewatt og slikt.

 

Feks kjøp/bygg først 2 høytalere og Denon1705, kjør ren stereooppsett inntil du har fått mer penger til senter og bak, da er alt fint, og gir MYE bedre orgasmer ved filmtitting! ;D

 

PS2data virket puslete og skummel.

dynabel sine så fine ut,men det er noe DU må vurdere selv.

gamez - timeout. for noe tull.

 

har du ikke noen stereoforsterkere?

Kopl den til TV/PC og få bra lyd.

(Jeg, kremt, menter at surround er overvurdert, noe som nok har kommet frem her i dette innlegget) :)

 

Slapp av, ta deg god tid med innkjøp. Sjekk og lytt i flere slike butikker. (skikkelige butikker er det få av)

Da får du en optimal annlegg for minst mulig penger!

(gå etter tilbud/demo/brukt?)

 

(Let me know hva du valgte! Blir nysgjerrig av naturlige årsaker! ) ;)

(jeg FORLANGER det!) :) :) :) :)

(hørte faktisk på et surroundanlegg m projektor i Oslo Hifiklubben (grensen) Låt (litt) ræva og farget...) :(

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha det noe av det absolutt beste til pc-bruk,så kan du ta en titt på en av disse Klipsch settene.De er det Hi-Fi lyd av og ikke innestengt "bokslyd" som av andre pc høyttalere.Ikke la deg lure av de Logitech settene.De er liksom 505 watt rms.Det er fantasitall som ikke har noe med virkeligheten (og lyden) å gjøre.Når det gjelder settet fra Eltek,så er det ærlige tall som er oppgitt på det.Uten å ha hørt på disse settene,så er jeg sikker på at Eltek settet spiller mye bedre enn alle Logitech settene.

Edit:Må si meg enig med gloomyocean.Kjøp reciver og fronthøyttalere først og bygg ut med flere høyttalere etter hvert.Da blir du garantert mer fornøyd.

Du kan også spare enormt MYE penger på å kjøpe brukt utstyr.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Har lest litt på diverse innlegg her, og det ser ut som rådet som går igjen er å kjøpe forsterker/reciever og et høyttalerpar, og så bygge ut etterhvert...

 

Tror jeg går for DENON AVR-1705.

 

Noen som kan anbefale et høyttalerpar til denne receiveren?

 

Hva f.eks med GALE 3040 Høyttalere?

Eller CERWIN VEGA V-10F ?

Eller DALI Concept 2?

Eler andre gode forslag....

 

Vil helst ikke gå over 2000-2500,- for høyttalerene..

Endret av st10222
Lenke til kommentar

Fornuftig! Endelig en som lar seg overtale til å satse på hifi-komponenter fremfor pc-surround-pakker!

 

Du burde absolutt vurdere disse høyttalerne også:

PSB Alpha til ca 2.000kr. Har gamle versjonen av disse, og jeg blir stadig like imponert av potensialet til disse. Bra volum og overraskende nok noe bass!

 

PSB Image B15 til ca 2.800kr. Disse har aluminiumsdome diskant, har ikke hørt disse enda. Jeg hadde nok ikke turt å kjøpe dem uhørt ettersom metalldiskanter kan bli litt harde.

 

JBL Northridge E-20 til ca 2.500kr, ikke like seriøst som PSB synes jeg.

 

Disse kan du evt bruke som bakhøyttalere når du utvider systemet ditt... Hvis du ikke ønsker å kjøre like høyttalere på alle kanalene da. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok vurdert PSB Image B15 på alle kanaler, såfremt diskanten er bra... og brukt en sub ved siden av, etterhvert som du får råd selvsagt.

 

Knut

Lenke til kommentar

Morten K, hvordan kan du være så sikker uten å ha lyttet? 680 funker fint fint som en billig surround løsning. Til film og spill er det bra, til musikk er det ikke helt på topp. Skal bli spennende å se noen litt seriøse tester av det nye z-5500 anlegget, hvor Logitech etter sigende har fikset på blant annet subben, som var 680 største ankepunkt.

 

Er en ganske vanlig oppfattelse at man får mer for penga i denne prisklassen om man går for såkalt pc-utstyr.

 

 

Om du ikke skal bruke mer enn 3000-4000, ville jeg i det minste hørt på et pc anlegg eller to.

 

MEN, om du over tid vil bruke mer penger, går du for en løsning hvor du kan bygge ut ettersom du får råd. Dette blir (naturligvis) en bedre løsning.

Lenke til kommentar
Flere som har innspill?

 

Hvis ikke tror jeg jeg satser på DENON AVR-1705 og GALE 3040. Stikker innom hifi-klubben i ettermiddag og ser om jeg kan lytte litt før jeg slår til.

 

Takk for god hjelp så langt :):)

En gulvstående 3-veis høyttaler til 2.000kr, huff... Uten at jeg har hørt disse høyttalerne vil jeg nok anbefale deg å se på PSB forslagene mine. Færre og bedre komponenter er stort sett alltid bedre når det gjelder hifi. PSB B15 vil ganske sikkert ha mye bedre "hifi-kvaliteter" enn Gale'ene.

 

Hvis du absolutt må handle hos hifi-klubben ville jeg hvertfall vurdert:

B&W DM601, denne koster rett over 3k, og blir kanskje litt dyr...

DALI Concept 2, ca 2.400kr, ikke overbevist om at dette er noe godt kjøp kontra PSB'ene.

 

Knut

Lenke til kommentar

Vel. Flere kompomenter betyr ikke dårligere. Men prisen blir da dyrere.

(min venn har store høytalere i alt fem (eller fire?) elementer, allikvel er min bedre oppløst

og har flere detaljer, selv om hans er mer rocka er min mer presis i bassen. Det til tross for at CDspilleren min er dårligere enn hans)

 

Jeg sjekket litt omkring om Denon generelt (ikke spesifikk om den 1705) og det var visse antydinger om den hadde slank

bass (dvs LITT lavere, met betyr ikke UPRESIS bass, kan bli mer behagelig å lytte til, men imponatorfaktoren blir lavere) så det må trådstarter vurdere selv.

 

Hos de billigere kompomenter pleier bassen å bli slanket av og (fyldig),

En må få en god kompromosiss mellom kvalitetene av faktorene og jeg syntes at Denon og Nad

fyller disse fint for et pris. Mitt andre forsterker er en Nad 304, og jeg liker den fortsatt selv

om den har færre detaljer over hele frekvensbånden funker dne finfint når jeg hører på den.

Det samme med oppløsningen og toppen av disken (som jeg aldri hører...)

 

Det er derfor det oftes oppgraderes for å få bedre lydkvalitet hos hifi-fansen.

 

PSB trenger ikke nødvendigvis være dårligere enn Gale.

men hvor stor rom har trådstarter? Hvis det er et lite rom er det bedre med små(ikke knøttesmå!)

fronthøytere. Ellers anbefaler jeg fortsatt 698,- selvbygghøytaleren (for 2) som kan brukes bak.

Vet ikke om lydkvaliteten i forhold til Gale, det får trådstarter finne ut.

Uansett så gir selvbygg mer for pengene enn ferdigkjøpte.

(Sikler på Exact høytalere selv, som er noe dyr) :)

 

hørte også at noen recieivere låt ræva med bare to fronthøytalere, så trådstarter må spørre butikken/høre det selv at det vil være tilstrekkelig. Det kan bare bunne i at brukeren hater stereolyd.

Men trådstarter hører vel på musikk?! :o)

Lenke til kommentar
Vel. Flere kompomenter betyr ikke dårligere. Men prisen blir da dyrere.

 

Hvem sier det? Jeg sier at det somregel er bedre med færre og dyrere komponenter. Det betyr at jeg ville valgt en 2 veis monitor fremfor en 3 veis gulvstående i 2.000kr klassen.

 

PSB trenger ikke nødvendigvis være dårligere enn Gale.

 

Hva?? Hvem sier at Gale er bedre enn PSB?

 

hørte også at noen recieivere låt ræva med bare to fronthøytalere, så trådstarter må spørre butikken/høre det selv at det vil være tilstrekkelig. Det kan bare bunne i at brukeren hater stereolyd.

 

Har aldri hørt om en reciever, surround må det nødvendigvis være, som låter bedre når du kobler til flere høyttalere! Men, hvis du har hørt dette av en som ikke liker stereolyd så var det kanskje ikke annet å vente?

 

K

Endret av enemigo
Lenke til kommentar
Hvis du skal ha det noe av det absolutt beste til pc-bruk,så kan du ta en titt på en av disse Klipsch settene.De er det Hi-Fi lyd av og ikke innestengt "bokslyd" som av andre pc høyttalere.Ikke la deg lure av de Logitech settene.De er liksom 505 watt rms.Det er fantasitall som ikke har noe med virkeligheten (og lyden) å gjøre.Når det gjelder settet fra Eltek,så er det ærlige tall som er oppgitt på det.Uten å ha hørt på disse settene,så er jeg sikker på at Eltek settet spiller mye bedre enn alle Logitech settene.

Hva er det som er galt med settene fra Logitech?

Når det står 505W RMS så er det vel 505W RMS?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...