Gå til innhold

Hva slags RAM skal jeg kjøpe ?

Jolab

Anbefalte innlegg

Har en to år gammel HP maskin med AMD Athlon XP 1900 (+1.60 GHz) prosessor.

I det siste har maskinnen gått tregere og tregere. Kan dette tilskrives vi har lastet inn en masse spill og andre programmer og at det er mye "lik i lasta" som jeg drar på hver gang jeg booter opp maskinen ?

Når jeg trykker ctrl+alt+ del og går inn i "proseeser" ser det ut som om maskinene sliter med en masse filer som er oppe samtidig, men vet ikke hvilke som må kjøre og hvilke som ikk er nødvendige.

Lurte også på om det var noe virus som "spiste" RAM men har renset maskinen for virus, og den går like tregt. Er en ikke avanseert bruker og har foreløig ikke drevet med videoredigering eller GIS.

Det står i et 256 MB DDR-DIMM kort (PC 2100) og så er det ledig plass til et kort til.

Må jeg kjøpe et 256 å sette ved siden, eller kan jeg sette inn 512 ved siden av eksisterende 256 ?

Må jeg holde meg til PC2100 eller kan jeg gå opp til 2700 (som vel er noe raskere) ?

Setter pris på svar, hilsen Jolab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke hovedkortet ditt støtter pc2700 kan du møte på problemer. Men støtter kortet så store brikker som 512mb er det selvfølgelig bare å kjøre på med det. Så du må nok finne ut litt om hovedkortet ditt før du gjør noe. Uansett har det ikke noe for seg å kjøpe pc2700 så lenge du ikke skal selge den gamle.

innstaller også adaware og spybot fra www.download.com så kanskje du blir kvitt noe av problemet ditt. Mulig du har masse spyware som ikke blir fjernet av et antivirusprogram.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Det at du har installert en del spill skal i teorien ikke plage Rammen, men det kan være at maskinen jobber sakte fordi hardisken er dårlig organsiert. Prøv en Diskdefragmentering. Du finner den integrert i WinXP under Administrative verktøy og deretter Datamaskinbehandling.

Ellers når de tgjelder RAM, så er det ikke nødvendig med PC2700 brikker, da de alikevel ikke vil kjøre fortere enn de gamle brikkene dine. Du kan godt putte i en 2048MB brikke hvis du har råd til det, størrelsen har ingenting å si her. Med mindre du vil ha Dual-channel, men gevinsten er såpass liten i forhold til den du får med mer RAM.

Lenke til kommentar

Takk for nyttige tips, jeg har kjørt diskfragmentering, men kan ikke si at det hjalp særlig.

Fra HP står det at jeg maks kan sett inn 1 giga, men det står ingenting om prosessoren støtter 2700.

Jeg forstår dere slik at jeg kan sette inn et 512 kort, i den tomme socket'n, ved siden av eksisterende 256 kort ? Jeg holder meg da til pc2100 på begge.

Hilsen Jolab

Lenke til kommentar

Tja.... la oss f.eks ta den butikken som du så kjekt viser at er billigst på pc2700,-. Det er databutikken.com. Der koster pc2700 685,-.

Hva tror du da pc2100 koster? Det skal jeg fortelle deg.... Den koster 703,-.

Da blir jeg nesten nødt til å spørre deg. Hva er billigst av 685,- og 703,-?

Det er sant at det er mulig å finne det billigere andre steder, men når det faktisk er generelt dyrere skjønner jeg ikke hva du nagger etter....

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...