lilfire Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 når jeg ser på subwofere så er det oppgitt rms watt og max watt, lurer på hvem av de jeg skla se på når jeg skla kjøpe forsterker til de.. feks: rms watt:125 max watt:500 trenger jeg da en forsterker på 125w el 500w ? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 RMS er den effekten et element tåler kontinuerlig over lengre tid uten å ryke. Men pass deg så du ikke går i Watt-fella. En god forterker på 2x25W kan godt spille ræva av en elendig 2x80w f. eks. Du får det du betaler for Du trenger en forsterker på 125W. De fleste forsterkere vil ha kontroll her, men en 4kanaler vil være å anbefale slik at du får to kanaler ledig til frontsett også. Du vil få en grei forsterker til ca 1800 og oppover. Håper forresten elementet har høy følsomhet, elllers blir det ikke mye lydtrykk å snakke om. Lenke til kommentar
Mr. SQ Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Det er riktig som Jalla sier, at RMS effekten er den effekten produsenten garranterer at elementet tåler kontinuerlig. Den sier derimot ingen ting om hvor mye elementet reelt tåler, eller hvor stor forsterker du bør benytte. Selv syntes jeg det blir litt dumt å benytte RMS som betegnelse, for dette gir det feilaktige inntrykket at bassen gir effekt, noe som er umulig, da en bass er en passiv enhet. En bass kan bare motta effekt. De viktigste paramertene for å bestemme forsterker størrelse, er bevegelig masse og følsomhet. Lav bevegelig masse + høy følsomhet = meget lettdrevet = liten forsterker Lav bevegelig masse + god følsomhet = lettdrevet = relativt liten forsterker Som en hovedregel går følsomheten ned, når massen går opp. Dette er i mine øyne en svært dårlig kombinasjon. Mange sier at det er ikke noe problem, det er bare å bygge større motor til elementet. Desverre så er det ikke så enkelt i praksis. Store tunge elementer trenger tilsvarende forsterker. Desverre så har kvaliteten på bilstereo generelt falt ganske mye siden 90 tallet, så det finnes svært få store og gode forsterkere, om man ikke har min 15-20 tusen å bruke. Selv om forsterkeren har mye effekt, trenger ikke det å bety at den har driverevne, som blandt annet innebærer godt med headroom til å ta seg av svingninger. Men her ligger mye av problematikken i bilstereoproduktene i dag, dem er i stor grad desverre ikke laget for å gjengi musikk, men sinustoner høyest mulig. Men tilbake til temaet. Jeg er personlig ikke så opptatt av watt. Det viktigste er at ting fungerer. Sjekk følsomheten på elementet du vurderer samt den bevegelige massen. er føslomheten god (89-93dB) og massen ligger på under 100gr, vil du fint kunne bruke en god 50W, men jeg ville anbefale fra 100W og opp, for å ha litt å gå på. Det gjøre ikke alverdens om massen er noe høyere enn 100gr. mvh Glenn Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Vieta: TPW-121 - 12" Bass Tube Product Code: VIETA-TPW-121-basstube Our Price: £139.99 Product Features 12" Power Bass Reflex Tube Woofer PW-121 Impedance 4 omhs RMS power handling 250 Watts MAX power handling 500 Watts Dimensions: Diameter 330 mm Length 480 mm Product Description skal ha 2 stk av dissa tenkte jeg.. og til de tenkte jeg denna forsterkeren: Kicker: KX500.2 Amplifier Product Code: KICKER-KX500.2 Our Price: £249.99 Product Features 250W x 2 @ 2 Ohms RMS 125W x 2 @ 4 Ohms RMS 500W x 1 @ 4 Ohms RMS mono bridged Frequency Response: 20Hz-20kHz; +0, -1dB Input Sensitivity: High Level 340mV-10V, Low Level 170mV-5V Signal-to-Noise Ratio: >95dB, a-weighted, re:rated power Active Crossover: 12dB/Octave, variable 50Hz-200Hz, selectable high pass, low pass, or all pass KICKEQ Bass Boost: Variable to +18dB, centered @ 40Hz Pass-Thru RCAs Remote Bass Control 4 gauge Power Wire input. 70 Amp fuse rating Protection built-in Dimensions : 2.50 X 10.00 X 22.50 (inches) skla også ha 2stk par av dissa tenkte jeg: Pioneer: TS-A2510 Product Code: PIONEER-TS-A2510 Our Price: £79.99 Product Features Frequency response: 25 - 30.000 Hz Sensitivity (1W/1m): 93 dB Maximum Power: 400 Watt Nominal input power: 100 Watt Speaker Size: 285,0 mm Woofer size (cm): 25 cm Woofer material: Crystalline IMPP Cone woofer with Butyl rubber edge Midrange size (mm): 66,0 mm Midrange material: cone mid-range with Ferrite magnet Tweeter size (mm): 18,0 mm Product Description og en forsterker til de: Kicker: KX600.4 Amplifier Product Code: KICKER-KX600.4 Our Price: £299.99 Product Features 150W x 4 @ 2 Ohms RMS 75Wx 4 @ 4 Ohms RMS 150W x 2 @ 4 Ohms RMS mono bridged 3 channel mode: 75W x 2 RMS + 300W RMS mono Frequency Response: 20Hz-20kHz; +0, -1dB Input Sensitivity: High Level 340mV-10V, Low Level 170mV-5V Signal-to-Noise Ratio: >95dB, a-weighted, re:rated power Active Crossover: Variable high or low pass, 50-200 Hz, 12db/octave KICKEQ Bass Boost: Variable to +18dB, centered @ 40Hz Pass-Thru RCAs Remote Bass Control (dash mountable) 4 gauge Power Wire input. 80 Amp fuse rating Protection built-in Dimensions : 2.50 X 10.00 X 22.50(inches) er det jeg har funnet passer detta bra sammen? er det bra lyd i det? takk for alle svar, har ikke lyst å kaste bort så mye penger på noe drit... mvh lilfire Lenke til kommentar
Mr. SQ Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Det kan jeg si med en gang, dette vil låte helt grusomt. Forsterkerne er et ok valg, men glem bassrør, og kjøp noen skikkelige subber i stedet. Hva skal du med 4 stk 10" coax'er????? Det er jo det samme som å be om trøbbel. Kjøp deg heller 1 stk god bass (eller 2 om du har råd), og et skikkelig komponentsett som du monterer forran i bilen. mvh Glenn Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 helt enig. kjøp heller en ordentlig sub en 2 dårlige også.. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 hmm.. dere ser man jeg jeg har ikke peil.. trodde det var 2 fine basser jeg men tydlig vis ikke. hadde noen giddi og satt sammen et godt anlegg for ca 10 000 (gjør ikke noe om det blir litt dyrere) og jeg liker mye bass. har liksom ikke lyst å kjøpe noe drit.. MVH Lilfire Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå