Gå til innhold

Nært forestående harddiskkrasj?

Anbefalte innlegg

I 2001 gikk jeg til innkjøp av ny PC hos, føler jeg banner i kirka nå, Elkjøp, ung og dum som jeg var.

Anyway, alle komponenter er blitt byttet ut til det bedre i løpet av de to siste årene, CPU, hovedkort og minne så seint som i sommer.

Har og en ekstra harddisk installert.

Det eneste som er orginalt i maskinen nå, er den trofaste sliteren av en no-name harddisk, hvor jeg stort sett har XP og en del programmer.

I det siste har XP begynt å oppføre seg rart, med uforklarlige omstarter blant annet. Ved en anledning kom det opp et internettvindu når maskinen hadde startet opp på ny, fra Windows Support eller noe, hvor det ble varslet om mulig "device failure". Det er dette jeg tolker mot et mulig krasj snart.

Ellers er SP2 installert og jeg kjører rutinemessige sjekker for adware og lignende, samt virus.

Kan jeg ha rett i mine mistanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke om harddisken har såkalte S.M.A.R.T.-errors ved å laste ned programvare fra produsenten (ja, det er nok et kjent merke og ikke noe navnløst firma. Bare sjekk skriften oppå selve disken eller i device manager).

Da får du bekreftet eller avkreftet om det er disken som er i ferd med å ryke. Hvis det er det så har du jo svaret.. Hvis ikke så kan det f.eks være PSU'en som gir ustabile spenninger og dermed spontane reboot's.

Lenke til kommentar

Du kan jo først prøve å kjøre noen registry-cleaner program (jeg bruker registry mechanics) og se om det hjelper på. Vet ikke hva som er dårlig og bra program å benytte der, men bare kjør hva som helst og sjekk om det dukker opp feil. Det dukka opp over 350 feil første gang jeg kjørte det..

..dersom det ikke fungerer så kan du jo prøve å installere windows på nytt over den installasjonen du allerede har, dersom du på liv og død ikke vil prøve en helt ren formatering på nytt.

Windows har en tendens til å bli vanskelig etter 6-12 måneder, bruker alltid å formatere alt og installere på nytt med 6 måneders mellomrom. Bedre å lagre ting du vil ta vare på og formatere istedenfor at ting plutselig kræsjer en dag..

Lenke til kommentar

Tja, navnet på disken er det velklingende SA340823A.

Ikke noe produsent jeg har hørt om i hvert fall.

PSUen er og rimelig ny, og har ikke trøbla noe før.

"Registerrengjører" kjører jeg og innimellom, Crap Cleaner, har funka fint til nå.

Virker som en ny formatering er veien å gå da, med ny harddisk.

Noen som kan anbefale en , helst ikke for mye over tusenlappen?

Hovedkortet takler S-ATA, uten at jeg vet så mye hva det innebærer, men nå er jo begge diskene kobla via IDE kabel, så det er kanskje best å fortsette med det?

Lenke til kommentar

Ja, kjør den online-testen. Den er ikke riktig like mye til å stole på som den skikkelige testen, men duger fint til en førstegangs sjekk.

Kjør gjerne "S.M.A.R.T.-test" først, "short test" etterpå og "extended test" til slutt. De to første går unna på noen minutter mens den siste kan ta fra en halvtime til 2 timer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Run: 25.10.2004 23:30:23

Sekundær IDE-kanal : ST340823A

Model: ST340823A

Serial Number: 5EF0GG8H

Capacity: 40.02 GB

Status: No S.M.A.R.T. thresholds exceeded.

Dette var da resultatet jeg fikk opp på den testen.

Kjørte en annen test og, fant ikke noe feil den heller.

Tja...da må jeg lete etter andre syndebukker da.

Lenke til kommentar

The Drive Self-Test has determined that the drive may have one or more failing sectors. Please run SeaTools Desktop for additional information about this problem.

Any drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at any time. You should back up your data from any such drive as soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return information.

Dette fikk jeg opp når jeg kjørte den grundige testen.

Så da er det vel bare å "splash the cash" på en ny disk da.

Nyttig. Er vel ikke noe garanti på en 3 år gammel disk?

Lenke til kommentar

Nei, ikke noe tenke på da.

Men om jeg vil ha en S-ATA disk som master, slik den som går mot stupet nå er, og samtidig bare beholde slaven på IDE-kabel, hvordan funker det i praksis?

Vil de fortsatt merkes som master og slave, selv om de ikke er på samme IDE-kabel lenger? Eller har jeg helt misforstått poenget med S-ATA?:)

Lenke til kommentar

Les svaret mitt på den andre tråden du var innom... Det er ikke noen spesiell "master" på S-ATA.

Edit: Slenger ved svaret mitt på den andre posten:

"Ta ut alle disker bortsett fra S-ATA disken. Trykk F6 under installasjon av WinXP og legg inn S-ATA driverene. Når Windows er installert, skrur du av maskinen og setter inn den andre disken. "

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

No prob :)

Og et lite tips - hvis du bare skal bruke ett OS, så ville jeg ikke ha partisjonert disken i mer enn 1 partisjon. Liten vits i 40Gig ledig plass på C:, 50Gig på D: og 30Gig på E: etc... men for all del - smak og behag... husker selv når jeg partisjonerte min 40Meg disk i 10 partisjoner for veeeldig lenge siden... virket veldig lurt den gang...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Er vel ikke noe garanti på en 3 år gammel disk?

Seagate hadde tidligere 1 års garanti på diskene sine, men valgte å øke det til 3 år for alle disker med 8MB minnebuffer på disker produsert fra i fjor høst. Dvs. at din disk bare er 1 år garanti på og at du dermed ikke får noe på garantien.

Men, så var det den norske reklamasjonen da: Reklamasjon på harddisker kjøpt i en "hel PC-pakke" er 5år. Dvs. at du kan bruke reklamasjonsretten for å få ny disk. Finn frem kvitteringen og dra ned til elkjøp og prat med dem. Jeg tror det skal ordne seg selv om elkjøp sikkert ikke ønsker å være så medgjørlige på så gamle reklamasjonssaker. Det kan lønne seg å ha lest seg opp på forbrukerkjøpsloven først og skrevet ut noen eksempler fra forbrukermagasinet eller tv2 hjelper deg på hvordan reklamasjon skal håndheves på hele PC-pakker. Med andre ord så blir det nok mye styr for å få en liten disk tilbake. Du får selv velge om du vil være prinsippfast eller drite i det og bare kjøpe nye disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...