eivindhg Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Hei, Har brukt Windows XP helt siden det kom på markedet, og har vært storfornøyd, aldri skjønt de som bruke Windows 2000, men så for et par måneder siden installerte jeg Windows 2000, og nå er jeg ihverfall fornøyd! Jeg ville bare lage en liten positiv/negativ tråd om Windows 2000/XP. Så hvis folk som har erfaring med begge Windows versjonene, vil legge igjen en post der de forteller hva de synes er positivt og negativ med de to Windows versjonene. Windows 2000: +: - Veldig raskt generellt. Browsing i Windows Explorer etc. - Enkelt og greit utseendet som ikke krever resursser. - Bedre score i benchmark tester. - Litt bedre ytelse på spill. - Krasjer ALDRI! - Bare nødvendig programvare installert fra før. -: - Ser ikke så flott ut som Windows XP. - Ikke like enkelt å bruke som XP. - Ikke like mange funksjoner som XP. Windows XP: +: - Ser veldig bra ut, enkelt å skifte skins. - Veldig enkelt å bruke. - Mange gode funksjoner. -: - Masse unødvendig programvare installert. - Mange unødvendige tjenester som opptar minne. - Elendig firewall! - Bruker mye resursser. - Litt dårligere resultater på benchmark enn 2000. - Krasjer hele tiden! - Tragiske "Error Reports" Endret 25. oktober 2004 av eivindhg Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Noen liker mor og noen datter, jeg tar begge deler ! Lenke til kommentar
eivindhg Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Så bruker du både Windows 2000 og XP ? Er ikke det litt tungvint ? Hvilke OS bruker du til forskjellige oppgaver ? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Så bruker du både Windows 2000 og XP ? Er ikke det litt tungvint ? Hvilke OS bruker du til forskjellige oppgaver ? Har flere maskiner, 2K til kontormaskin og XP på andre (engelsk og norsk) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Aldeles ikke enig med deg på flere punkter. - Krasjer hele tiden! Krasjer hele tiden, hvor har du det ifra? Her ikke hatt noen skikkelig kræsj med XP siden jeg 2001... og jeg bruker XP veldig mye. Og som mange andre feil i Windows så kommer de fleste feil pga. brukerfeil. - Tragiske "Error Reports" Deaktiveres på 5s - Masse unødvendig programvare installert. Og hvilke er det? Ikke særlig mye flere enn 2000 det er iallefall sikkert. - Elendig firewall! Bedre enn ingenting - Litt dårligere resultater på benchmark enn 2000. Ubetydelig - Mange unødvendige tjenester som opptar minne. Her er jeg faktisk enig, men de kan selfølgelig deaktiveres på noen sekunder. Lenke til kommentar
eivindhg Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Ja, men jeg har satt opp +/- for Windows XP fra clean installasjon, finnes faktisk folk som ikke tar sjansen på å deaktivere tjenester eller vet hvordan man skrur av "Error Reports". Jeg snakker om OS'ene fra clean installasjon og ikke etter at man har "mekka" masse på dem. Jeg fikk også min XP til å være omtrent lik som 2000 etter et par timers konfigurering, men dette trengte jeg ikke med 2000. Firewall'en er nesten ikke bedre enn ingenting. Hindret ihvertfall meg i å gjøre masse på nettet. Denne kunne de ha forbedret eller droppet. Benchmark resultater er kanskje ubetydelig for deg, men for Gamere og benchmarkere er dette faktisk ganske viktig. Ikke alle som har råd til den nyeste og dyreste pc'en vettu. Win XP er kjent for å kræsje en del, søk etter Windows XP crash på Google å jeg skal love deg at du finner minst en halv million treff =) Ikkeno unødvendig programvare? Hva med movie maker ? (suger HARDT!) Windows Media Player (hva mer må jeg si? i 2000 er det en grei versjon) Bli kjent med Windows XP :/! Windows Messenger!! :@ Men ellers er jeg helt enig med deg Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) hva skjer egentlig med error reportene? blir de undersøkt? eller sendes de inn til en windows server som slettes hver time eller noe? (har aldri fått noe tilbake melding på noen error reporter) Hvordan deactivere du det foresten? Endret 25. oktober 2004 av m-momr Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Ja, men jeg har satt opp +/- for Windows XP fra clean installasjon, finnes faktisk folk som ikke tar sjansen på å deaktivere tjenester eller vet hvordan man skrur av "Error Reports". Jeg snakker om OS'ene fra clean installasjon og ikke etter at man har "mekka" masse på dem. Jeg fikk også min XP til å være omtrent lik som 2000 etter et par timers konfigurering, men dette trengte jeg ikke med 2000. Slikt burde alle som driver med PC kunne. XP er den mest brukervennlige Windows versjonen til dags dato. Dessverre blir folk dummer jo mer brukervennlig et OS er (ikke personlig ment). Firewall'en er nesten ikke bedre enn ingenting. Hindret ihvertfall meg i å gjøre masse på nettet. Denne kunne de ha forbedret eller droppet. Den er vel ikke aktivert som standard utenom SP2. Og i SP2 er den forbedret. Det finnes altfor mye spyware og virus osv til at de gjør det. Benchmark resultater er kanskje ubetydelig for deg, men for Gamere og benchmarkere er dette faktisk ganske viktig. Ikke alle som har råd til den nyeste og dyreste pc'en vettu. Jeg er gamer... Benchmarker er ikke så viktig egentlig. Det er ytelsen i spill som teller, noe 3D Mark 2003 beviste. Win XP er kjent for å kræsje en del, søk etter Windows XP crash på Google å jeg skal love deg at du finner minst en halv million treff =) Fordi det er mange mange flere som bruker Windows XP enn 2000. Windows XP er bortimot like stabil som Windows 2000. Windows 2000 var ikke særlig stabil uten SP1 den heller. Fikk erfart det på IKT Driftfag da Windows 2000 kom ut. Ikkeno unødvendig programvare? Hva med movie maker ? (suger HARDT!) Windows Media Player (hva mer må jeg si? i 2000 er det en grei versjon) Bli kjent med Windows XP :/! Windows Messenger!! :@ Du trenger ikke bruke de heller da. Windows Media Player er veldig god syns jeg. Bruker den for det meste til å se serier og filmer. Hva er galt med Winodows Messenger, som sagt trenger ikke bruke det om du ikke liker det. Last ned noe annet da vel. hva skjer egentlig med error reportene? blir de undersøkt? eller sendes de inn til en windows server som slettes hver time eller noe? (har aldri fått noe tilbake melding på noen error reporter) Hvordan deactivere du det foresten? De blir sendt til MS sine servere som samler informasjon om feilene og dette går videre til support teamet osv og de ser på feilen. Om de slettes vet jeg ikke, tror de samler på de og ser hvilke feil om gjentar seg. Feilrapporten kan slås av i: kontrollpanelet -> system -> Avansert -> Feilrapportering (nederst) Endret 25. oktober 2004 av TCi Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Firewall'en er nesten ikke bedre enn ingenting. Hindret ihvertfall meg i å gjøre masse på nettet. Denne kunne de ha forbedret eller droppet. Litt av poenget med en firewall er å hindre brukeren selv å gjøre noe, og ikke minst å hindre at utenforstående "gjør noe". Som alle andre brannmurer må den læres opp til å vite hva som er OK og hva som ikke er OK Benchmark resultater er kanskje ubetydelig for deg, men for Gamere og benchmarkere er dette faktisk ganske viktig. Ikke alle som har råd til den nyeste og dyreste pc'en vettu. Med litt tweaking har XP ingenting å si på resultatene på en benchmark ala 3dmark. Ulempen med XP er alle service'ene som tar mer RAM enn 2000, men som sagt, med litt tweaking har det ingenting å si for ytelsen. Det er alle bakgrunnsprogrammene som står for ytelsestap - ikke windows. Win XP er kjent for å kræsje en del, søk etter Windows XP crash på Google å jeg skal love deg at du finner minst en halv million treff =) Søk på "linux crash" så får du nesten to millioner treff - bare for å illustrere hvor godt argumentet ditt var Hva med movie maker ? (suger HARDT!) Ingen som tvinger deg til å bruke det.. Dessuten funker det kjempebra til hobby-brukere som ikke gidder legge en halv månedslønn på bordet for å skaffe seg Adobe Premiere. Windows Media Player (hva mer må jeg si? i 2000 er det en grei versjon) mplayer2.exe (hvis det er den du mener er så bra) følger med XP. Sjekk Windows Media Player-mappen. Bli kjent med Windows XP :/! Gud i himmel&helvete! Et presentasjonsprogram for operativsystemet for nye brukere! HVA TENKTE DE PÅ??!oneone!1 Windows Messenger!! :@ Å integrere den så tett i operativsystemet var antagelig den største tabben siden Windows ME Lenke til kommentar
So|o Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Bruker 2000 på jobb og XP hjemme. Min erfaring er at begge er like stabile. Lenke til kommentar
eivindhg Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Linux er et gratisprogram da! Har ikke noe å si hvor mange ganger det krasjer, denne tråden handler om Windows og ikke Linux! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Linux er et gratisprogram da! Har ikke noe å si hvor mange ganger det krasjer, denne tråden handler om Windows og ikke Linux! Det var bare et eksempel... Lenke til kommentar
no___________ Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Liker windows 2000 best pga har brukt det siden det kom ut og XP har ingen funksjoner så jeg trenger. For nye brukere så vill jeg ha anbefalt xp men for nettverk hvor det står win2k servere så ville jeg hold meg vekke fra winxp. Ditta er som sagt personlige erfaringer så hvor mye en skal legge vekt på de er en annen sak. Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 jeg vil si at Windows 2000 er det mest stabile. men det er fordi at jeg liker ikke alt det stasje som hører XP til. har brukt Windows 2000 i vel et år å er strålende fornøyd. har også XP på samme maskina å den brukes nå og da. spørs litt hva jeg skal gjøre for noe. Lenke til kommentar
eivindhg Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 grunnen til at jeg bruker 2000 er ikke fordi jeg ikke bryr meg en døyt om utseendet eller ekstra programvare. Windows 2000 er enkelt, greit og fungerer prikkfritt =) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 grunnen til at jeg bruker 2000 er ikke fordi jeg ikke bryr meg en døyt om utseendet eller ekstra programvare. Windows 2000 er enkelt, greit og fungerer prikkfritt =) Og jeg bruker Windows XP fordi du kan endre det til akkurat det utseende du vil ha og det fungerer utmerket Den "ekstra" programvaren bryr jeg meg ikke om, bruker den ikke alikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå