Zethyr Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Du har rett, når jeg snakker om 'å ta andres liv' mener jeg egentlig overlagt drap, ikke noen ulykke eller selvforsvar. Det han nevner er fremdeles overlagt drap, men han rettferdiggjør det (så vidt jeg forstår) med at han ble slått hele oppveksten. Altså er det ikke en situasjon der personen forsvarer seg mot å bli slått i hjel. Edit: Norsk? Når man begynner å frykte egen sikkerhet, og derfor begår et drap, vil jeg kalle det selvforsvar. Man behøver ikke forsvare et dirkete angrep for å kunne kalle det selvforsvar. Allikevel kan jeg omformulere enda mer: "overlagt drap" -> "overlagt umoralsk drap" Nå tror jeg dere forstår poenget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Når man begynner å frykte egen sikkerhet, og derfor begår et drap, vil jeg kalle det selvforsvar.Man behøver ikke forsvare et dirkete angrep for å kunne kalle det selvforsvar. Allikevel kan jeg omformulere enda mer: "overlagt drap" -> "overlagt umoralsk drap" Nå tror jeg dere forstår poenget. Gitt at han dreper sine foreldre som hevn for forgangne tiders urett, burde han da drepes? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Gitt at han dreper sine foreldre som hevn for forgangne tiders urett, burde han da drepes? Der er det mer situasjonsavhengig, og mange fakta må på bordet, men i de fleste tilfeller; Ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå