Dumbo Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg holder på å legge inn Slackware og er i instalasjonen.. Den spør da om jeg vil formatere disken. Jeg sier ja til dette ettersom jeg tror det ligger noe på den. Jeg starter formateringen. LED'en til harddisken lyser, men det skjer ingenting. Den har nå stått i 30 min uten at det har skjedd noe som helst.. Er disken ødelagt eller er det noe annet som er galt? Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 22. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2002 fdisk er vel til for å partisjonere (?), eller tar jeg feil? Har uansett gitt opp å instalere det på den harddisken.. Jaja, takk for hjelpen.. Lenke til kommentar
Jallmar Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Er disken din helt ny ? Hadde et slikt tilfelle med en helt ny SCSI-disk. Jeg måtte lav-formatere den i BIOS'en på SCSI-kontrolleren (en Adaptec 2940AU). Etterpå kunne jeg kjøre FDISK og formattere disken med de partisjonene jeg ville. Et annet problem jeg har hatt er at BIOS ikke finner disken, dette fikk jeg da disken var en "råtten" disk (en feilprodusert disk / søppeldunkføde) og jeg fikk byttet den på garantien. Disker pleier å ha garanti på 3-5 år så du trenger ikke å ha hastverk. Lav-formatering er noe gammeldagse greier som jeg måtte gjøre med helt nye disker på en 386 jeg hadde for 10 år siden, men sjekk at BIOS finner disken din, hvis ikke antar jeg at det er noe galt med den. Jeg har også problemer ved installasjon av Linux. Jeg lot Red Hat 7.2-installasjonen ta seg av partisjonering og formatering automatisk, men midt i installasjon hang PC-en seg, vet ikke hvorfor. Jeg slet litt for jeg var og er fremdeles rimelig fersk på dette OS'et. Det som "reddet" meg var FDISK som jeg kjørte i installasjonsprogrammet under Linux før alt ble installert. Jeg slettet alle partisjonene og lot installasjonsprogrammet fikse alt selv. Neste boot var alt heldigvis i orden. FDISK i DOS finner ikke Linux-partisjoner, så bruk enten Partition Magic under et MS-OS eller som jeg gjorde FDISK under Linux. Prøv et par ganger til før du gir opp, har du peiling nok vet du når må gi deg..... Lykke til med disken. Jallmar AMD K6-333 Mhz ....... + no' anna gammalt ræl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå