Gå til innhold

AC3 og DTS ?

Anbefalte innlegg

Sikket dumt sprøsmål, men du har plugga til i kontakten lengst tilhøyre bak på lydkortet (hvis du står bak pc`en og ser rett på kortet...)? Var den pluggen gul tro?

I sorround mixer må du slå ac3 decode og sjekk at digital out er aktivert. Husker jeg sleit en del før jeg fikk det til å fungere første gangen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei igjen Quote  :) Nå har jeg innstallert surround mixer å huket av for Ac3 og 5,1 og alt dom går an, men jeg får fremdeles ikke Ac3 lyd på Harman kardon ampen min  :( Men jeg får ikke huket av for *Use direct sound out--* på Ac3 filteret mitt   søren så vanskelii den greia her sku  vær as, plager jo livet a dere her inne  :p

Det jeg prøvde å si var at det IKKE skulle være huket av der det står AC3 Decode i surround mixeren.

Nå tok jeg bort krysset for Ac3, men det står huket av for 5,1 digital skal det åsså bort da ?

Lenke til kommentar
Nå tok jeg bort krysset for Ac3, men det står huket av for 5,1 digital skal det åsså bort da ?

Der det står Digital Output Only skall det være avhuket.

Det er avhuket på digital output only, men jeg får ikke Ac3 for det kjære Quote ... :( snakkes i morra, vi får tenke i natt som det knakeeer ok ? nattaaa :)

Lenke til kommentar
Sikket dumt sprøsmål, men du har plugga til i kontakten lengst tilhøyre bak på lydkortet (hvis du står bak pc`en og ser rett på kortet...)? Var den pluggen gul tro?

I sorround mixer må du slå ac3 decode og sjekk at digital out er aktivert. Husker jeg sleit en del før jeg fikk det til å fungere første gangen...

jada har gjort det,kontakten var ikke gul, men det står kun digital output på den,I surround mixer har jeg slått av Ac3 og huket av for digital out jess skjønner ikke no lenger

Lenke til kommentar

I kontrollpanletet til creative: Når du kjører høyttalertest, fungerer sourrounden som den skal da? Hvis ikke er det jo noe galt med grunnoppsett eller kabling. Last ned nyeste drivere og utils/software til lydkortet ditt. Sjekk også på forumet til soundblaster.com eller lignende for samme problemstilling som du har.

for de som lurer så er ikke mplayerc/mplayer classic/mediaplayer classic det samme som mplayer2/Mediaplayer 6.4. Mediaplayer classic er en rimelig oppgradert versjon av mediaplayer 6.4 som er et MUST, enkelt og greit. Den gjør det den skal gjøre uten for mye dilldall, og man har gode muligheter for tweaking (kan nesten bli for mye av det gode noen ganger) o_0

Lenke til kommentar
I kontrollpanletet til creative: Når du kjører høyttalertest, fungerer sourrounden som den skal da? Hvis ikke er det jo noe galt med grunnoppsett eller kabling. Last ned nyeste drivere og utils/software til lydkortet ditt. Sjekk også på forumet til soundblaster.com eller lignende for samme problemstilling som du har.

for de som lurer så er ikke mplayerc/mplayer classic/mediaplayer classic det samme som mplayer2/Mediaplayer 6.4. Mediaplayer classic er en rimelig oppgradert versjon av mediaplayer 6.4 som er et MUST, enkelt og greit. Den gjør det den skal gjøre uten for mye dilldall, og man har gode muligheter for tweaking (kan nesten bli for mye av det gode noen ganger) o_0

For å si det rett ut (flaut) men når jeg skal laste ned siste drivere så sliter jeg litt med å finne ut hva som er hva hos creative, men jeg får prøve etter skolen i dag.Men 1 spørsmål : Når jeg laster ned drivere til lydkortet innstallerer di seg automatisk når du pakker dem ut ? Eller må du som jeg måtte gjøre med skjermkortet (radeon 9600 Xt) gå og oppdatrere driveren etterpå og så ble den først innstallert liksom, håper dere skjønner hva jeg mener.

Hvor i såfall går jeg og oppdaterer driveren (e) til lydkortet ? er det på Device manager ? hehe sorry jeg er nyyyyy igamet :blush:

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært og prøvd å laste ned nye drivere men får bare beskjed om at en ikke finner tilsvarende kort hos creative (altså det kortet som jeg har) jeg har Soundblaster Audigy SB 1394,Modellnr sb0090 åså har jeg serienr men jeg klarer IKKE å finne hvilke driver jeg må laste ned ggrrrr kan noen hjelpe meg med det ? DATA er noe herk når det ikke funker men så diggg når e gjøør ;)

Lenke til kommentar

Hepp! Det som er genialt... og da mener jeg genialt som i G E N I A L T med creative sine kort (lyd, skjerm, whatever) er at de har et modellnummer som er merket på selve kortet. Modellnumret på lydkortene begynner med CT og så noen tall (husker ikke hvor mange, men det blir noe a`la "CTxxxx"). Ta ut kortet og se på modellnummeret, også søker du på det nummeret på soundblaster.com's driversider.

Installasjonen skal foregå automatisk (har jeg for meg) når du starter den exefila du får lasta ned. Den fil først kjøre igjennom en CRC sjekk når du starter fila hvis jeg ikke husker feil.

Det kan være en ide å avinstallere den gamle softwaren/driverene før du installerer de nye, men ikke gjør det før du har funnet ut hvilke drivere og software du trenger.

Post det produknummeret jeg snakket om, så skal jeg hjelpe deg å finne det du trenger (CTxxxx).

edit: Har for meg at modellnummeret står øverst, til venstre på kortet, men er ikke helt sikker.

-John-

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

PLAST !!! takk da fikk jeg hvertfall innstallert alle drivere og andre updates fra linken din FLOTT !! Men da jeg skulle prøve med en film nå, så hoppet hvertfall Harman kardon ampen min opp på Dolby pro logic 2, men jeg mistet stemmene,vokalene til di i filmen er helt lave liksom. Sånn som skjer visst du ikke tar bort senter visst du ikke har senter i systemet ditt. Jeg har ikke senter og kjører derfor none senter i menyen min,og skal da flytte stemmene, vokalene over til H og V fronter. Men det er vel kanskje bare noen innstillinger på noe av det nye jeg lastet ned fra creative håper jeg :) Men er nå kommet et lenger stykke på vei med NYYE drivere det var kjekt bare det hehe PLAST vi får snakkes senere i kveld håper jeg visst dere ikke er drita lei det maset mitt da :whistle: DJ-JK = du det samme som Quote ? :blush:

Endret av petruska
Lenke til kommentar
jeg mistet stemmene,vokalene til di i filmen er helt lave liksom. Sånn som skjer visst du ikke tar bort senter visst du ikke har senter i systemet ditt. Jeg har ikke senter og kjører derfor none senter i menyen min,og skal da flytte stemmene, vokalene over til H og V fronter. Men det er vel kanskje bare noen innstillinger på noe av det nye jeg lastet ned fra creative håper jeg  :)

Er ikke helt sikker på om det har noe med instillingene til det du lastet ned...

Hvilket lydformat er det på den filmen du prøver å kjøre nå ?

Har du det samme problemet med filmer fra PC'en din som du har når du spiller dem av på DVD spilleren din ?

Vist du har det så virker det som om det kan være noe med innstillingene i forsterkeren din.

Men er nå kommet et lenger stykke på vei med NYYE drivere det var kjekt bare det hehe PLAST vi får snakkes senere i kveld håper jeg visst dere ikke er drita lei det maset mitt da  :whistle:  DJ-JK = du det samme som Quote ?  :blush:

Bare hyggelig å være til hjelp :)

QUOTE betyr å sitere...

Altså vist du har skrevet noe så kan jeg sitterer det som du har skrevet for å gjøre det enklere å besvare spørsmål.

(det er ingen som heter QUOTE) :thumbup:

Endret av Plast
Lenke til kommentar

ok Plast hehe må nå le åsså da jeg er litt for ny i gamet you know ;) men jeg spiller av en film som har Ac3 men den spiller bare dolby pro logic fra Pc - en og spiller Ac3 fra hjemme Dvd-en min. Men det er en ting som jeg lurer på og det er fordi om det står Digital out på lydkortet mitt, kan det da bety at det bare er dolby pro logic ? I såfall så er det jo i orden (utenom at stemmene ikke er høye nok) men jeg har nå alltid trodd at DIGITAL 5.1 betydde Ac3. men men det er ikke så veldig farlig Plast, jeg kan greie meg med Ac3 på Dvd spilleren min og der har jeg jo Dts åsså :) eller hva mener du Plast ? tusen takk for hjelpen hvertfall :love: Utrolig snillt å gi så myye hjelp til meg, blir nesten litt rørt hehe

Lenke til kommentar

dolby pro logic 2 er ikke et digitalt lydformat i utganspunktet. Det er en viderutvikling av dolby pro logic/dolby sorround. Som skal lage flerkanals lyd av a 2 kanals lydspor eller lager stero kanal i rearchannelen på et dolby pro logic lydspor. Tror problemet ditt ligger i driverne som nevnt her. En eller annen innstilling som er feil. Skal da kunne gå ann å få en rå bitstream fra lydkortet..

Fant dette på creative sine supportsider. vet ikke om det er nevnt men det er jo verd et forsøk

No audio from the Digital Out jack

If there is not any audio output from the Digital Out jack of your Sound Blaster cards, it is possible that your digital speakers can not process the output from your sound card when using the default setting of 96KHz. We recommend you select a different sampling rate, for example 48khz or 44.1kHz.

Select Start - Settings - Control Panel - Audio HQ Click Device controls and choose Sampling Rate . In the drop down menu change the sampling rate frequency value to 48KHz or 44.1KHz and click Close. This also applies when outputting to DAT or Mini Disc systems that may not support 96KHz.

prøv å skifte til 48Khz som er mener å huske er standard samplingrate på dvder.

Lenke til kommentar

AC-3 er det 'egentlige' navnet på Dolby Digital. Og Dolby Digital kan være alt fra 1.0 (mono) til 5.1 (6-kanals diskret).

http://www.dolby.com/resources/tech_library/index.cfm

Du kan sjekke hva slags lydspor det er på en dvd med PowerDVD hvis det ikke står spesifikt bakpå dvdcoveret (noe det bør gjøre). For .avi-filer kan du bruke Gspot eller MediaInfo til å finne ut hvor mange kanaler lydsporet har.

http://www.headbands.com/gspot

http://mediainfo.sourceforge.net

I PowerDVD spiller du filmen, høyre-klikker filmvinduet og velger Show Information. Har du sjekket om du har en begrenset versjon av PowerDVD forresten?

Det kan godt være at forsterkeren din bruker DPLII (Dolby ProLogic II) på alle andre innsignaler enn DD 5.1, det må du nesten sjekke i manualen. På min forsterker har jeg en knapp som skrur av all signalprosessering (altså DPLII og andre modi).

Lenke til kommentar

Heisan Lars joda jeg kan også slå av Pro logicc 2, men det irriterende er at jeg ikke får spilt av Ac3 det er ikke annet enn det. Jeg har begrenset utgave av Power Dvd den fulgte med Dvd brenneren min som en gratis programvare. men nå funker den ikke i hele tatt så jeg bruker MP 10, og den spiller alle filmene mine men ikke LYD hehe Visst jeg prøver å åpne Power DVD nå så får jeg beskjed om følgende Warning : You should copy Power Dvd,sim to power Dvd folder Vet noen hva dette betyr ? er det noen som har eller vet om hvor jeg kan få tak i Power Dvd i en bedre utgave ? Men trenger jeg den når jeg har MP10 ? :p

Lenke til kommentar
dolby pro logic 2 er ikke et digitalt lydformat i utganspunktet. Det er en viderutvikling av dolby pro logic/dolby sorround. Som skal lage flerkanals lyd av a 2 kanals lydspor eller lager stero kanal i rearchannelen på et dolby pro logic lydspor. Tror problemet ditt ligger i driverne som nevnt her. En eller annen innstilling som er feil. Skal da kunne gå ann å få en rå bitstream fra lydkortet..

Fant dette på creative sine supportsider. vet ikke om det er nevnt men det er jo verd et forsøk

No audio from the Digital Out jack

If there is not any audio output from the Digital Out jack of your Sound Blaster cards, it is possible that your digital speakers can not process the output from your sound card when using the default setting of 96KHz. We recommend you select a different sampling rate, for example 48khz or 44.1kHz.

Select Start - Settings - Control Panel - Audio HQ Click Device controls and choose Sampling Rate . In the drop down menu change the sampling rate frequency value to 48KHz or 44.1KHz and click Close. This also applies when outputting to DAT or Mini Disc systems that may not support 96KHz.

prøv å skifte til 48Khz som er mener å huske er standard samplingrate på dvder.

Jeg prøvde å sette ned fra 96kHz til 48 og 44,1 uten at det hadde noen innvirkning, stemmene er helt borte nesten,men all annen lyd er til stede i filmene uten at jeg får AC3 får bare gi det opp :( Men heldigvis så funker ALLE filmene jeg har brent på både Dts og Ac3 på min hjemme DVD spiller så jeg får spille dem der. Men jeg hadde stemmene/vokalene på di samme filmene helt til jeg oppgraderte til nye drivere på lydkortet ;) FILLELYDKORT grrrr hehe Hvilket kort bør jeg kjøpe som gir mest for pengene visst jeg vil ha DTS og Ac3 ? Noen som vet ? Eller får jeg samme problemet da åsså ? :dontgetit: klem

Lenke til kommentar

Fint at du begynner å merke fremskritt! ;)

Det er mulig at du må sette opp hvor mange høyttalere du har i creative softwaren, ellers kan det bli litt krøll. Jeg husker ikke nøyaktig hvor disse innstillingene ligger, da jeg bruker KX drivere på mitt live kort (for musikklaging), men "speaker settings" virker logisk.

DJ-JK = du det samme som Quote ?
<-- hva mente du med det??
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...