Gå til innhold

AC3 og DTS ?


Anbefalte innlegg

Svjv funker ikke AC-3-filter med dvdavspilling i PowerDVD eller WinDVD, da PowerDVD og WinDVD bruker egne dekodere til både lyd og bilde (og splitting av bitstrømmen).

 

Det er riktig som noen påpekte tidligere at enkelte versjoner av PowerDVD (som oftest hvis du fikk PowerDVD bundlet med skjermkort eller lydkort) er sperret til å kun gi fra seg stereo, uansett hva kilden er. Det kan du sjekke ved å gå i konfigurasjonsmenyen i PowerDVD og se hvilke valg du har under Audio.

 

For å ta det grunnleggende først, hvis det er et helt vanlig Soundblaster-kort, trenger du en kabel med minijack-kontakt i den ene enden og RCA/phono-plugg i den andre enden. Denne må naturligvis plugges i rett utgang.

 

Det hjelper lite å fortelle deg selv at du er dum. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svjv funker ikke AC-3-filter med dvdavspilling i PowerDVD eller WinDVD, da PowerDVD og WinDVD bruker egne dekodere til både lyd og bilde (og splitting av bitstrømmen).

 

Det er riktig som noen påpekte tidligere at enkelte versjoner av PowerDVD (som oftest hvis du fikk PowerDVD bundlet med skjermkort eller lydkort) er sperret til å kun gi fra seg stereo, uansett hva kilden er. Det kan du sjekke ved å gå i konfigurasjonsmenyen i PowerDVD og se hvilke valg du har under Audio.

 

For å ta det grunnleggende først, hvis det er et helt vanlig Soundblaster-kort, trenger du en kabel med minijack-kontakt i den ene enden og RCA/phono-plugg i den andre enden. Denne må naturligvis plugges i rett utgang.

 

Det hjelper lite å fortelle deg selv at du er dum. :)

hehe ja du har vel rett i det ,, men jeg har jack ut fra Pc og så rett over på coax kabel (75 ohms kabel som er beregnet for digitalt signal) denne kabelen virker på min egen hjemme Dvd spiller og der som sagt får jeg både Ac3 og Dts..-Power Dvd ikk jeg med til >Dvd brenneren< på pc, og dette er en stereo greie, skal jeg få digital lyd der så må jeg vel oppgradere. Men da har det vel med å gjøre at jeg IKKE har rette codec da til Mediaplayer 10 ? Vet du om en codec jeg kan laste ned som funker ? Er det samme hvor denne innstaleres på pc ? Må jeg gå inn og *hente* denne fra mediaplayeren hver gang jeg skal bruke den ? OG til slutt MÅ jeg ha Ac3 filter for å få det til å virke ? Mange spørsmål men blir kjempeeglaaaa for svar :yes:

Lenke til kommentar

Ja, har du en utgave av PowerDVD med begrenset funksjonalitet må du ha en ny versjon. Jeg tror ikke du får oppgraderingspakker fra hjemmesiden til Cyberlink. Jeg har 3 eller 4 versjoner av PowerDVD som jeg har fått med diverse ting, 2 av disse har kun stereo.

 

Nei, det har ingenting med WMP å gjøre, som sagt bruker disse ulike dekodere (PowerDVD bruker kun sine egne).

 

AC-3-filter er vel den eneste kostnadsfrie Dolby Digital-dekoderen man får til Windows, rent bortsett fra f.eks VLC (http://www.videolan.org/vlc), som er en medieavspiller som spiller det meste. (ffdshow teller ikke :p)

 

Det er det samme hvor du installerer den, WMP vil finne den uansett.

 

Du må ikke 'hente' denne hver gang du skal bruke den.

 

Nei, du må ikke ha AC-3-filter for at dvdene dine skal virke med surround i PowerDVD eller WinDVD. Men jeg er ikke 100% sikker på hvordan dvdavspilling funker i WMP10, jeg bruker ikke WMP selv. Kan noen som vet evt. korrigere meg?

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
Ok!

Jeg har Soundblaster Audigy 2 koblet via digital utgang til coaxial inngang på min Yamaha RXV-1000. Funker fett med DD 5.1 og DTS.

 

Her er hva du må gjøre:

I arkfanen "Main" i AC3 filter huker du av for SPDif (disabled).

Så går du til arkfanen "System". Der huker du av for AC3 og DTS under "Use AC3filter for..." og huk også av for SPDif passthrough for AC3 og DTS.

Pass på at det står sort prikk i "Prefer AC3filter" og "Use Direct Sound as default audio renderer".

 

Gå så til Creative AudioHQ under Creative i programmenyen.

Dobbeltklikk på Device Controls.

I arkfanen "Decoder" huker du av for SPDif.

Tilslutt passer du på at SPDif er valgt i arkfanen "audio" under "Configuration" i PowerDVD.

 

Jeg bruker Media Player Classic til alt av video avspilling. Fungerer fett med AC3 5.1 og DTS både fra DivX, Xvid og DVD.

Media Player Classic kan du laste ned foreksempel HER!

 

Håper dette hjelper deg å løse problemet.

 

mvh Sindre

kult jeg vil prøve å gjøre dette når jeg kommer hjem fra skolen i kveld en gang tror det blir etter kl 18.. men jeg gir tilbakemelding, men Dts lyd får jeg vel ikke visst det ikke er Dts decoder på lydkortet ? Jeg VET det er Ac3 dec snakkes i kveld da :love:

Lenke til kommentar
Ja, har du en utgave av PowerDVD med begrenset funksjonalitet må du ha en ny versjon. Jeg tror ikke du får oppgraderingspakker fra hjemmesiden til Cyberlink. Jeg har 3 eller 4 versjoner av PowerDVD som jeg har fått med diverse ting, 2 av disse har kun stereo.

 

Nei, det har ingenting med WMP å gjøre, som sagt bruker disse ulike dekodere (PowerDVD bruker kun sine egne).

 

AC-3-filter er vel den eneste kostnadsfrie Dolby Digital-dekoderen man får til Windows, rent bortsett fra f.eks VLC (http://www.videolan.org/vlc), som er en medieavspiller som spiller det meste. (ffdshow teller ikke :p)

 

Det er det samme hvor du installerer den, WMP vil finne den uansett.

 

Du må ikke 'hente' denne hver gang du skal bruke den.

 

Nei, du må ikke ha AC-3-filter for at dvdene dine skal virke med surround i PowerDVD eller WinDVD. Men jeg er ikke 100% sikker på hvordan dvdavspilling funker i WMP10, jeg bruker ikke WMP selv. Kan noen som vet evt. korrigere meg?

tusen takk for svaret ditt Lars :) nå springer jeg til skolen og HÅPER at jeg klarer å fikse i kveld klem ;)

Lenke til kommentar
Ok!

Jeg har Soundblaster Audigy 2 koblet via digital utgang til coaxial inngang på min Yamaha RXV-1000. Funker fett med DD 5.1 og DTS.

 

Her er hva du må gjøre:

I arkfanen "Main" i AC3 filter huker du av for SPDif (disabled).

Så går du til arkfanen "System". Der huker du av for AC3 og DTS under "Use AC3filter for..." og huk også av for SPDif passthrough for AC3 og DTS.

Pass på at det står sort prikk i "Prefer AC3filter" og "Use Direct Sound as default audio renderer".

 

Gå så til Creative AudioHQ under Creative i programmenyen.

Dobbeltklikk på Device Controls.

I arkfanen "Decoder" huker du av for SPDif.

Tilslutt passer du på at SPDif er valgt i arkfanen "audio" under "Configuration" i PowerDVD.

 

Jeg bruker Media Player Classic til alt av video avspilling. Fungerer fett med AC3 5.1 og DTS både fra DivX, Xvid og DVD.

Media Player Classic kan du laste ned foreksempel HER!

 

Håper dette hjelper deg å løse problemet.

 

mvh Sindre

Hei Sindre

Det går ikke an å krysse av for *Use direct sound as default audio renderer* Men har gjort det andre du foreslo... Forslag til hva jeg gjør da ?

Lenke til kommentar
Ok!

Jeg har Soundblaster Audigy 2 koblet via digital utgang til coaxial inngang på min Yamaha RXV-1000. Funker fett med DD 5.1 og DTS.

 

Her er hva du må gjøre:

I arkfanen "Main" i AC3 filter huker du av for SPDif (disabled).

Så går du til arkfanen "System". Der huker du av for AC3 og DTS under "Use AC3filter for..." og huk også av for SPDif passthrough for AC3 og DTS.

Pass på at det står sort prikk i "Prefer AC3filter" og "Use Direct Sound as default audio renderer".

 

Gå så til Creative AudioHQ under Creative i programmenyen.

Dobbeltklikk på Device Controls.

I arkfanen "Decoder" huker du av for SPDif.

Tilslutt passer du på at SPDif er valgt i arkfanen "audio" under "Configuration" i PowerDVD.

 

Jeg bruker Media Player Classic til alt av video avspilling. Fungerer fett med AC3 5.1 og DTS både fra DivX, Xvid og DVD.

Media Player Classic kan du laste ned foreksempel HER!

 

Håper dette hjelper deg å løse problemet.

 

mvh Sindre

Hei Sindre

Det går ikke an å krysse av for *Use direct sound as default audio renderer* Men har gjort det andre du foreslo... Forslag til hva jeg gjør da ?

Men skal ikke MediaPlayer 10 som jeg har være bedre enn classic da ?

Lenke til kommentar
Ok!

Jeg har Soundblaster Audigy 2 koblet via digital utgang til coaxial inngang på min Yamaha RXV-1000. Funker fett med DD 5.1 og DTS.

 

Her er hva du må gjøre:

I arkfanen "Main" i AC3 filter huker du av for SPDif (disabled).

Så går du til arkfanen "System". Der huker du av for AC3 og DTS under "Use AC3filter for..." og huk også av for SPDif passthrough for AC3 og DTS.

Pass på at det står sort prikk i "Prefer AC3filter" og "Use Direct Sound as default audio renderer".

 

Gå så til Creative AudioHQ under Creative i programmenyen.

Dobbeltklikk på Device Controls.

I arkfanen "Decoder" huker du av for SPDif.

Tilslutt passer du på at SPDif er valgt i arkfanen "audio" under "Configuration" i PowerDVD.

 

Jeg bruker Media Player Classic til alt av video avspilling. Fungerer fett med AC3 5.1 og DTS både fra DivX, Xvid og DVD.

Media Player Classic kan du laste ned foreksempel HER!

 

Håper dette hjelper deg å løse problemet.

 

mvh Sindre

Hei Sindre

Det går ikke an å krysse av for *Use direct sound as default audio renderer* Men har gjort det andre du foreslo... Forslag til hva jeg gjør da ?

Men skal ikke MediaPlayer 10 som jeg har være bedre enn MP-Classic da ?

.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Er det grått der du skal krysse av for *Use direct sound as default audio renderer*? Hva med Use Wave out as......?

Du sa du har gjort alt det andre.... og det virker fremdeles ikke?

Hvilken mediaplayer har du prøvd med?

 

Mediaplayer 10 er vel og bra, men du må installere en codec for å få WMP 10 til å spille DVD.

 

Med Windows Media Player Classic kan du spille av ALT! Til og med Real og Quicktime formater. Jeg synes det er deilig å ha alt på en plass....

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Er det grått der du skal krysse av for *Use direct sound as default audio renderer*? Hva med Use Wave out as......?

Du sa du har gjort alt det andre.... og det virker fremdeles ikke?

Hvilken mediaplayer har du prøvd med?

 

Mediaplayer 10 er vel og bra, men du må installere en codec for å få WMP 10 til å spille DVD.

 

Med Windows Media Player Classic kan du spille av ALT! Til og med Real og Quicktime formater. Jeg synes det er deilig å ha alt på en plass....

Ja det er bare grått der hvor det står *Use direct sound..* det er åsså grått der hvor det står *Use wave out..* det går ikke an å krysse der

jeg bruker Mediaplayer 10 og den spiller alle dvd-ene mine, men ikke Ac3 lyd.

Etter jeg innstallerte Pøwer Dvd så virket Mediaplayer10 på Dvd-er, den bruker vel en codec derfra da sikkert ?

Skal jeg avinnstallere åså innstallere Ac3 filteret igjen da kanskje ? :blush:

Jeg gir det snart opp :cry:

Men en ting sindre sa at jeg måtte gå på programmer på creative og dobbeltklikke på Dvice Controls, men jeg har ikke noe Device Controls der, det står bare : User guide og Registrer your product.

Er det noe jeg IKKE har innstallert fra Cd-en til lydkortet da kanskje ?

Tror bare jeg har innstallert driverene ????

Endret av petruska
Lenke til kommentar

Hei petruska

Har du instalert noe som heter Creative Surround Mixer ? (følger med på CD'en til lydkortet ditt)

Hvis ja, Åpne Creative Surround Mixer og gå på speakers>settings

Der skall du ha 2 valg som er Bass Redirection og AC3 Decode.

Regner med AC3 Decode er huket av her... dvs vist det er det så er det lydkortet som dekoder AC3 Lyden og sender den ut som analog lyd.

Enkelt og greit SPDIF (digital-ut) deaktiveres vist det er lydkortet som dekoder lyden.

Håper dette var til hjelp lykke til videre!

Lenke til kommentar
Hei petruska

Har du instalert noe som heter Creative Surround Mixer ? (følger med på CD'en til lydkortet ditt)

Hvis ja, Åpne Creative Surround Mixer og gå på speakers>settings

Der skall du ha 2 valg som er Bass Redirection og AC3 Decode.

Regner med AC3 Decode er huket av her... dvs vist det er det så er det lydkortet som dekoder AC3 Lyden og sender den ut som analog lyd.

Enkelt og greit SPDIF (digital-ut) deaktiveres vist det er lydkortet som dekoder lyden.

Håper dette var til hjelp lykke til videre!

Hei NEI jeg har ikke innstallert Creative surround mixer, skal jeg gjøre dette eller ? Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente :blush:

Lenke til kommentar
Hei  NEI jeg har ikke innstallert Creative surround mixer, skal jeg gjøre dette eller ? Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente  :blush:

Enkelt og Greit:

Ja, du bør instalere Creative Surround Mixer

javel, men jeg syns du skrev at lydkortet IKKE sendte ut digitallyd når det var lydkortet som decodet lyden ? men jeg missforstår deg kanskje ? Så da skal jeg innstallere surround mixer og huke av for Ac3 lyd ? Og kanskje dette løser problemet ? Men hva med at jeg ikke får huket av for *Use directsound as default...* på Ac3 filteret mitt ? Det går ikke an å huke det valget av liksom :(

Lenke til kommentar

javel, men jeg syns du skrev at lydkortet IKKE sendte ut digitallyd når det var lydkortet som decodet lyden ?

Ja det stemmer.

Så da skal jeg innstallere surround mixer og huke av for Ac3 lyd ? Og kanskje dette løser problemet ?

Ja jeg regner med det ja.

Men hva med at jeg ikke får huket av for *Use directsound as default...* på Ac3 filteret mitt ? Det går ikke an å huke det valget av liksom  :(

Ikke tenk på det,

Prøv å legge in Surround Mixeren og huk av der det står AC3 Decode,

Regner med det fungerer med SPDIF (digital-ut) når du har gjort dette.

Lenke til kommentar

javel, men jeg syns du skrev at lydkortet IKKE sendte ut digitallyd når det var lydkortet som decodet lyden ?

Ja det stemmer.

Så da skal jeg innstallere surround mixer og huke av for Ac3 lyd ? Og kanskje dette løser problemet ?

Ja jeg regner med det ja.

Men hva med at jeg ikke får huket av for *Use directsound as default...* på Ac3 filteret mitt ? Det går ikke an å huke det valget av liksom  :(

Ikke tenk på det,

Prøv å legge in Surround Mixeren og huk av der det står AC3 Decode,

Regner med det fungerer med SPDIF (digital-ut) når du har gjort dette.

Hei igjen Quote :) Nå har jeg innstallert surround mixer å huket av for Ac3 og 5,1 og alt dom går an, men jeg får fremdeles ikke Ac3 lyd på Harman kardon ampen min :( Men jeg får ikke huket av for *Use direct sound out--* på Ac3 filteret mitt søren så vanskelii den greia her sku vær as, plager jo livet a dere her inne :p

Lenke til kommentar
Hei igjen Quote  :) Nå har jeg innstallert surround mixer å huket av for Ac3 og 5,1 og alt dom går an, men jeg får fremdeles ikke Ac3 lyd på Harman kardon ampen min  :( Men jeg får ikke huket av for *Use direct sound out--* på Ac3 filteret mitt   søren så vanskelii den greia her sku  vær as, plager jo livet a dere her inne  :p

Det jeg prøvde å si var at det IKKE skulle være huket av der det står AC3 Decode i surround mixeren.

EDIT: Digital Output Only skall være avkrysset

Endret av Plast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...