Gå til innhold

LYDLØS jobb maskin


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal bygge en pc til pappa. Hovedkravet er at den skal være HELT lydløs. Jeg tenkte derfor på Zalman's vifteløse vannkjølingssystem med GPU kjøler.

Noen som har erfaringer med denne? (maskinen skal IKKE overklokkes, så det trengs ikke ekstrem kjøling)

 

Ellers skal den ha 1Gb (2x512mb) ram, og 2,8-3,0GHz prosessor.

 

Den skal ha et ok 128Mb grafikk-kort. (ikke et dyrt et)

 

Men hva med PSU? Hvordan får man en helt lydløs PSU?

 

Noen som har lyst til å sette opp en "pakke"?

 

Takker for alle svar.

 

Mvh Audun Hagen

 

EDIT: Det skal også være med en 19" flatskjerm. Noen som har noen anbefalinger?

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan med fordel bruke 2,5" HD og AMD XP-M CPU. Og elles velge HK og grafikkort med passiv kjøling. Trur det er viktigare for å gjere PCen lydlaus enn vannkjøling. Elles trur eg at ein PSU med stor vifte på undersida vil vere det beste(kan evnt. modifisere denne), noko rørsle i kabinettet må ein ha uansett:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...0060PN&toc=5025

Endret av gastingen
Lenke til kommentar
Jeg skal bygge en pc til pappa. Hoved-kravet er at den skal være HELT lydløs.

HELT lydløs blir den nok ikke. Du må uansett ha harddisk i den og den vil lage lyd. Lyden kan dempes men ikke elimineres totalt.

 

Men du må fortelle litt mer om bruksområdet til maskina. Hvis det kun er enkle oppgaver som skal gjøres, så kan dette bli relativt billig, med kun passiv kjøling. Hvis oppgavene er krevende så blir det garantert dyrt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder HD tenkte jeg på en Seagate 200Gb, (billig og stille).

 

For å definere maks støy: Det er disken som skal ha mest støy!

 

Edit: Skriveleif

 

EDIT 2: Bruksområde på maskina blir nok IE og Outlook, men han har kanskje 20 sider oppe samtidig (det var derfor jeg jeg tenkte på 1,0Gb Ram. (han har 512 nå og synes det er for lite :no: )) CPU og HK kan godt være pasivt kjølt.

Men hva er det beste passivt kjølte skjermkortet?

Endret av audhage
Lenke til kommentar

Hvilket budsjett har dere da?

Har selv et rimelig stille oppsett, men det finnes enda bedre løsninger.

Du får jo tak i vifteløs PSU, men denne koster vel oppimot 2K. Jeg har et Radeon 9800pro som jeg har ettermontert heatpipe på. Det fungerer helt glimrende, og jeg redusterte den totale støymengden på systemet kraftig. Ellers bør du velge et kraftig kabinett der vibrasjoner ikke forplanter seg så lett. Lian Li er bra, men det finnes nok de som er bedre også.

Amd64 3000+ er en grei cpu med tanke på varme og ytelse. Jeg har en slik kjøler på min, og den fungerer kjempegodt. Den er ikke særlig hørbar. Støytypen den lager ligger i et slikt leie at min 80MM 19db Papst vifte høres bedre selv om den skal ha lavere db.

 

:)

Lenke til kommentar

Ang. Budsjett så spørs jo det på hva som kreves. (vil gjerne ha bittelitt bedre enn det billigste)

 

Ang. Papst 80mm: Jeg har selv denne vifta og den bråker for mye når den blåser UT av kabinettet(er nok litt kresen her ja).

 

Ang. Heatpipe på skjermkortet: Må man ikke ha en rlativt god luftflyt i kabinettet for at den skal virke? Og god luftflyt koster jo støy!

Lenke til kommentar

Angående Papst 80mm 12dB og Zalman heatpipe GPU-kjøler:

 

Zalman ZM80C/D er en god kjøler, men du vil ikke være garantert at den er tilstrekkelig for f.eks et 9800 Pro med mindre du kjøper et Ultimate Edition (som leveres med slik kjøler, og dermed har garanti for at det funker). Selv har jeg montert ZM80C-HP på mitt HIS 9800 Pro. Det fungerte, men kortet ble så varmt at jeg fryktet for dets levetid, og stripset på en stk Papst 80mm 12dB. Denne viften syntes jeg imidlertidig at bråkte for mye (er kresen ja), så jeg satte den til 7V. Da kjøles skjermkortet godt nok, samt at støynivået er ivaretatt.

Lenke til kommentar

Sjekk anbefalinger fra Silent PC Review. Hvis det finnes noen på nettet som er mere følsomme for støy vil jeg gjerne vite det! :thumbup:

 

Det er alltid en balanse mellom ytelse, varmeutviklig og støy. Zalman Reserator sammen med en moderat prosessor, moderat skjermkort og en PSU med 12 cm vifte er mitt forslag. Harddisk kan henge i gummistropper slik at støy fra den ikke forplanter seg i kabinettet. Vurder også om du skal underklokke prosessoren! Jeg går utifra at faren din ikke spiller 3D-spill hele dagen på jobben. :cool:

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

PC6070A Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet 1 845,00

1845,- hos Microplex, + frakt

 

 

AMD Athlon 64 3200+ Tray kr 1 695,00

Corsair ValueS 1024MB DDR-DIMM PC3200 kr 1 595,00

Gigabyte K8NS Pro nForce3 250 kr 1 095,00

Plextor DVD-brenner PX-716A/T3 Retail kr 1 235,00

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM kr 1 050,00

Thermaltake Vifteløs CPU-kjøler kr 475,00

YESICO FL-420 (T) m/TMS PFC Retail PSU kr 1 895,00

 

9040,- hos Netshop, + frakt

 

Skjermkort tok jeg ikke med, da jeg ikke kunne finne noen Ultimate Edition-kort på lager noe sted :-/ Da må det bli HIS Excalibur IceQ-utgave, eller å selv montere ZM80C-HP (men da går garantien i vasken, og man bør kanskje vurdere en vifte i tillegg...)

 

Skjerm og tastatur tok jeg heller ikke med gitt. Tenkte jeg skulle foreslå å gå opp til 20", da øker også oppløsningen fra 1280x1024 til 1600x1200 (siden faren din ofte hadde "mange jern i ilden").

Lenke til kommentar

Syns ikke at mitt Powercolor kort blir særlig varmt med heatpipe. Kjøpte powercolor sin egen heatpipe som mest sannsynlig er beregnet på dette kortet.

 

Tror ganske sikkert at du får et mer stille system ved å kjøpe en "0db" PSU enn Vannkjøling. Har for tiden en NortQ 4001SE som er regnet for å være en av de mest stillegående, men det er fortsatt denne som står for mestedelen av støyen hos meg. Overklokking.no testet for litt siden en Psu som jeg syns virker veldig interessant.

Hører godt Raptor disken når den leser, men aldri ellers. Men det er viktig å gi Hdd god støtte eller fore mellom de. Strikkoppheng er også en god løsning.

Lenke til kommentar

Vil nok tro at det hjelper en del på med litt bevegelse i luften ja :p

 

Stille psu og den vifteløse vannkjølingen så er du vel i mål innenfor det som går an å gjøre med dagens utstyr skulle jeg tro ;) Så lenge man ikke skal tyne systemet max, så går det faktisk an å få det ganske bra ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...