Gå til innhold

Bruk av "anførselstegn" i hw.no

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg hvordan det hele tiden forekommer en ukritisk bruk av anførselstegn i hw.no (og "jævli" mye i overklokking.no). "" er hjelpesymboler for å referere til språklige uttrykk. Dvs "Oslo" refererer til noe helt annet enn Oslo.

Hvis du stusser på om du skal bruke anførselstegn eller ikke så dropp å bruke det, det blir bare teite setninger som:

"Dette er et samarbeid mellom IBM og Intel som skal føre til en "åpen" kabinettstandard for blad-servere."

eller

"Det innebærer integrert GMA900-grafikk med støtte for DirectX 9 og PCIe x16 for grafikkort - sammen med en "vanlig" PCI-port."

Det fortsetter i det uendelige - SLUTT MED ANFØRSELSTEGN I "HYTT" OG "PINE"!!

Noen vil kanskje påstå at det er litt nerdete å henge seg oppi dette, men hvem er ikke nerd her? Og "rett" skal alltid være rett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ikke ut som du har vært her spesielt lenge da. Med 3 poster.

Han har vært medlem siden 16/10/2002 da :roll: Postcounts bør uansett ikke ha stor betydning.

Ellers så er jeg forholdsvis enig med trådstarter. Det er ingen tvil om at han har rett, men jeg personlig gidder ikke bry meg særlig om det.

Lenke til kommentar

Det har visst blitt vanlig å bruke anførseltegn når man ikke finner et godt nok ord til å beskrive det en mener. Dette er feil (ifølge norsklæreren min på skolen). Riktig bruk av anførseltegn er når ordet skal brukes som ironi eller mener noe annet.

...kan godt hende jeg tar feil nå. Jeg fulgte egentlig ikke så mye med i norsktimene:P

Endret av ridgea
Lenke til kommentar
Ser ikke ut som du har vært her spesielt lenge da. Med 3 poster.

Jeg har vært medlem siden 02/04/2002, og har bare 59 poster med denne. Jeg bruker stort sett forumet til å hente ut informasjon, men det betyr vel ikke at jeg ikke kjenner godt til forumet?

Lenke til kommentar
Eg er meir bekymra for bruken av "hvem" i staden for "hvilket\hvilken" osv...

det og orddeling ;)

Kunne ikke vært mer enig!

De som bytter ut hvilket med hvem/hva, osv burde vært skutt. Ingenting irriterer meg mer. "HVEM SKJERMKORT HAR DU DA?????!!!"

En annen ting det florerer av her på hw.no er orddelingsfeil. Hver eneste gang jeg ser på "Siste fra forumet", er det alltid minst én orddelingsfeil der.

Lenke til kommentar

Helt enig! Noe annet som irriterer meg er at mange her på hardware.no har begynt å bruke ordet "dog" i annenhver setning.

Det er dog slik at det dog ikke lenger er vanlig i Norge å bruke ordet dog, om man da dog ikke dog er 90 år eller dog kommer fra Danmark, dog.

Dette gjelder spesielt artikkelforfatterne. :-)

- Jørn, dog.

Lenke til kommentar

Jeg antar at trådstarter mener at det er greit å bruke anførselstegn når det er riktig å bruke det? Det er vel riktig å bruke det når man siterer noen, slik trådstarter selv gjør?

Dessuten så er det vel viktig å understreke at man er ironisk når man faktisk er ironisk, og da er vel anførselstegn uerstattelige?

Samt: dersom man må ty til anførselstegn, fordi man ikke finner det riktige ordet, og må bruke en erstatning, så må vel det være greit også? Det er bedre med et halvbakt innlegg enn ikke noe innlegg i det hele tatt?

Til slutt: er det ikke bruken av anførselstegn som er unødvendige som er det egentlige irritasjonsmomentet for trådstarteren? Når man skriver "vanlig" PCI-port, og faktisk mener en vanlig (uten anførselstegn) PCI-port.

Det siste er jeg nemlig helt enig i.

Lenke til kommentar
De som bytter ut hvilket med hvem/hva, osv burde vært skutt. Ingenting irriterer meg mer. "HVEM SKJERMKORT HAR DU DA?????!!!"

En annen ting det florerer av her på hw.no er orddelingsfeil. Hver eneste gang jeg ser på "Siste fra forumet", er det alltid minst én orddelingsfeil der.

Henrettelse er kanskje å gå litt langt, men det hadde vært gøy, da :grin:

På "siste fra forumet" vil jeg tro at du er alt for kresen. Det er vel 50-100 emnetitler, og alle har minst 3 ord. Da har vi allerede 200 - 400 ord, sånn ca. Når da gjennomsnittalderen på forumet er såpass varierende, og med tanke på at det er dysletikere her, vil jeg tro at det er bare rimelig med en orddelingsfeil i ny og ne.

( men irriterende er det da ;)

Lenke til kommentar

Henrettelse er kanskje å gå litt langt, men det hadde vært gøy, da :grin:

På "siste fra forumet" vil jeg tro at du er alt for kresen. Det er vel 50-100 emnetitler, og alle har minst 3 ord. Da har vi allerede 200 - 400 ord, sånn ca.

Nei, på hovedsiden vises kun de 10 siste aktive trådene fra forumet! Det var det jeg mente. :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter. Enkelte bruker det for mye, og det er litt uheldig. Men det er heller ikke så veldig farlig. Men noen ganger kan det skape utilsiktede betydninger. (Jeg tenkte jeg skulle finne et eksempel, og at jeg ikke fant noe i de 5-6 første artiklene jeg leste, er jo selvfølgelig talende. ;) )

Lenke til kommentar
Eg er meir bekymra for bruken av "hvem" i staden for "hvilket\hvilken" osv...

det og orddeling ;)

Kunne ikke vært mer enig!

hehe, enig med deg der... Skriver folk slikt fordi de ikke vet bedre, eller er det en skrive/talemåte(trend) sørpå jeg ikke er kjent med?

Det jeg sikter til er folk som skriver "HVEM SKJERMKORT HAR DU DA?????!!!" etc..

Lenke til kommentar

Jeg synes alle skriver som dasser her, jeg. Det gjelder forsåvidt de fleste andre som bruker Internett med jevne mellomrom. Særskrivning (orddeling), bruk av apostrof eller gravis aksent, et/ett, og/å og så videre er selvfølgelig mye mer utbredt, men emnestarteren er nå inne på et litt mer avansert felt, og for oss som kan skrive norsk uten å drite oss ut, er denne orddrepingen utrolig irriterende.

Ingen som har lest Bjørneboe, altså? :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...