Gå til innhold

Mennesker med søvnproblemer?


Jan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en relativt søvnløs natt senest i går, men generelt sett er det kun lange kvelder som hindrer meg fra å sove optimalt i hverdagene. Stort sett trenger jeg ikke gjøre annet enn å ligge uten noen bevegelse før jeg faller i søvn. I tillegg har jeg også et sett med egne regler om det skulle bli krise enkelte netter.

 

Når det gjelder søvnvansker kan man, som allerede nevnt, forebygge dette ved bestemte regler. Eksempelvis bør man fraholde seg alkoholholdige drikker, røyk og koffein etter ett visst klokkeslett (12.00 eller 18.00). Høneblunder er heller ikke noe å anbefale - de kan skape utrivelige vaner og gir generelt sett dårligere søvnkvalitet. Sov heller om natten. Stå også opp ved de samme tidspunktene hver dag, 7 ganger i uken, for å oppretholde døynrytmen. Å ta igjen søvn i helgene gir ingen langsidig vinning! I tillegg bør du være fysisk aktiv, og daglig gå noen forfriskende turer i naturen.

 

Dessuten kan det være fordelaktig å ikke beskymre seg for all verdens sorger i sengen. Tenk positivt! Du bør heller ikke sjekke opp for tiden før du skal sove - dette kan føre til fortvilelse og fører til bare mer anstrengelse for å sove, noe som forværrer situasjonen.

 

Altså, det er mye en kan gjøre før en må oppsøke lege og be om sovnpiller, men har du følgt alt dette er det ikke stort mer du kan gjøre selv.

Lenke til kommentar

Er det noen som har det slik at de kan legge seg, og være aaaaakkurat på nippet til å sovne, men så begynner man å tenke at faen faen faen jeg må ikke våkne igjen for da blir jeg lys våken?

 

Jeg vet at om jeg sovnet og våkner igjen så får jeg ikke sove på noen timer, og da blir jeg skikkelig nervøs hver gang rett før jeg sovner som gjør at jeg våkner likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...