Evilman Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) for det første jeg vet at denne ikke skulle ligge her men jeg hadde ikke rettigheter til å legge inn new topic på diskuter artikler så jeg la denne her siden den omhandler litt om nettverk siden det er snakk om firmaer http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304682 les denne artiklen den er sinsyk. jeg med it utdannelse syns dette er spinvilt det er forholdsvis greit syns jeg at man bruker dette til hjemme siden licsenser er dyre. og ikke alle har råd til dem. men det er sinsykt at morgendagens ledere syns det er greit. hadde jeg vært it administrator der ville jeg hatt dette på svart på hvit slik at jeg kunne barikadere meg mot å bli straffet for mine ledere valg. og med det at jeg syns det er greit å bruke det til hjemme i en vis grad er pga jeg ønsker å teste softwaren \ spill før jeg kjøper er de interesange så kjøper jeg lisensen for å støtte dem slik at dem kan forsette med å lage kvalitets programvare eller spill. spill derimot er det i min egen interesse at jeg eier en licsens slik at jeg kan spille over internett mot andre. så hva syns dere? er det greit med slike personer å lede en bedrift når dette er rett og slett grovt tyver ? glemte å legge til at jeg også kjøper cder etter å ha hørt på cdene. vis det omhandler musikk Endret 25. oktober 2004 av Evilman Lenke til kommentar
Gladideg Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 enig med alt du sier der, motbydelig at sjefer i bedrifter syntes d er ok å bruke pirat software, uannsett størrelse på firmaet. Helt i orden å teste før man kjøper... Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 fint at andre også er enige. tross alt microsoft sin licensiering er meget dyr. opptill 250 tusen dollar for datacenter server. og lignende pluss at man har antall cpu licenser og videre for en liten bedrif får du for rundt 5000 kroner en license til vanlig windows 2000 server for eksempel. overlever ikke bedriften denne får dem heller satse på linux. som er en gratis variant. men ikke fult så utbrett. ja jeg skjønner at licensieringa er dyr men det er tross alt dyrere å ikke være licensiert og dessuten meget straffbart. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 men er det noen her som vet om en nettbutikk eller en butikk som selger musikk innen for disse sjangerene ? Gabber \ thunderdome \ hardhouse \ speedcore \ dark core og lignende Lenke til kommentar
pertm Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg er enig i at det er ikke bra når bedrifter bruker pirat programmer med vilje. Det er jo bare en email fra en sur ansatt(eller tidligere ansatt) og de pengene bedriften måtte betale for lisens er nok mindre enn det en må ut med etter å bli tatt med å bruke stjelt programvare. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Jeg er enig i at det er ikke bra når bedrifter bruker pirat programmer med vilje. Det er jo bare en email fra en sur ansatt(eller tidligere ansatt) og de pengene bedriften måtte betale for lisens er nok mindre enn det en må ut med etter å bli tatt med å bruke stjelt programvare. du trenger ikke det heller bare en revisjon fra ett firma som driver og sjekker firmaer for dette. har selv vært borti og hørt om tillfeller på en gamel arbeidsplass. da var det snakk om en skole og halflife lisens. glemte å legge det til at det var elevene som hadde ordnet med dette selvsagt. problemet her lå vel i at den fantes på skolens fil server. Endret 25. oktober 2004 av Evilman Lenke til kommentar
schjell Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Det var ingenting i den artikkelen der som sa noe om hvorvidt studentene syntes det var greit å benytte piratkopiert programvare i jobbsammenheng. Jeg er også student ved BI og deler synet med at det er greit å benytte piratkopier. Men bare for privat bruk! Hvis bedrifter skal benytte seg av programvare så må de anskaffe lisens også! Tror nok at de som tolket denne undersøkelsen glemte å sjekke begrensningene rundt undersøkelsen. Vanligvis så leses overskriften og en del av innholdet, men så glemmes det å merke seg hva begrensningene er. Rapporter fra slike undersøkelser kan ikke beskrive alle aspekter, men i dette tilfellet burde det være klarlagt om studentene mente det var greit at de selv brukte programvare som var kopiert eller om bedriftene de jobbet i brukte det. Jeg misliker sterkt at bedrifter benytter piratkopiert programvare, men sier ja takk til privat bruk! Edit: ITavisen sin artikkel hadde faktisk med en liten kommentar som de fleste andre aviser og medier ikke har fått med seg og bekrefter det jeg mener om at holdningene trenger ikke være de samme for privat bruk og bedrifts bruk: De nedslående tallene går på piratkopiering til privat bruk, men det er vel liten tvil om at det vil by på store tap for programvarebransjen dersom studentene tar med seg disse holdningene inn i næringslivet. Også Digi.no har fått med seg et par gode aspekter som ikke er fokusert på i det hele tatt hos andre aviser!! Et annet lyspunkt er fra årets undersøkelse: Nesten 80 prosent sier det bør være ulovlig å benytte kopiert programvare i jobbsituasjon. Endret 25. oktober 2004 av schjell Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 HALLO KAN DERE IKKE LESE? Undersøkelsen gjald piratkopiering til privat bruk BLANDT ledere. urk... har ingenting med piratkopiering av ms datasenter osv osv. ...og der er vi tilbake i godt gammelt spor. Det er mange gode grunner til at man vil piratkopiere til privat forbruk. kjøp av programvare er frykteligt dyrt, har mangler, ingen rettigheter, +++ og ingen vil endre på det bortsett fra å saksøke folk. Lag nye lisenser som skiller ut privat bruk og bisnis bruk, slik at privatpersoner kan skaffe "proffe" programmer til en rimelig penger. Eller begynne med abn, eller tidsbegrenset bruk eller lign. Kjøp og salg av programvare må bli 100ganger enklere. 100 ganger tryggere. +Support +angrerett/returrett Bedre kvalitet Bedre tilgjengelighet Lenke til kommentar
pertm Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Jeg har selv opplevd at studenter har lagt inn spill på PCer til en høgskole. Jeg tror dette ikke lå på serveren, men lokalt og jeg er helt sikker på at det ikke var lisens til den versjonen av Starcraft, ikke det at jeg kontrollerte da. Jeg tror nok ikke det var noen som oppdaget det, antagligvis ble det vel slettet uten at noen av de som var ansatte hadde peiling om det eller brydde seg. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 som sagt jeg vet ikke hva denne testen gikk ut på men må forholde meg til nyhets medium. men ja jeg er enig at dem bør begrense innholde og klargjelde hva den egentlig gjelder. og 100 som ble spurt er egentlig ikke heller en skikkelig spørreundersøkelse man skal altid spørre rundt 2000 mennesker før den er gjeldene i tillegg så man bør også ha det i bakgrunn. men fra ett it perspektiv så er dette horibelt. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 HALLO KAN DERE IKKE LESE? Undersøkelsen gjald piratkopiering til privat bruk BLANDT ledere. urk... har ingenting med piratkopiering av ms datasenter osv osv. ...og der er vi tilbake i godt gammelt spor. Det er mange gode grunner til at man vil piratkopiere til privat forbruk. kjøp av programvare er frykteligt dyrt, har mangler, ingen rettigheter, +++ og ingen vil endre på det bortsett fra å saksøke folk. Lag nye lisenser som skiller ut privat bruk og bisnis bruk, slik at privatpersoner kan skaffe "proffe" programmer til en rimelig penger. Eller begynne med abn, eller tidsbegrenset bruk eller lign. Kjøp og salg av programvare må bli 100ganger enklere. 100 ganger tryggere. +Support +angrerett/returrett Bedre kvalitet Bedre tilgjengelighet det var ett eksempel på licensieringen og siden MS er stort så kjenner de fleste hva en lissense her koster. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 På helt generellt grunnlag så tror jeg alt som kan utveksles digitalt stadig vil bli lettere å piratkopiere. Dette i seg selv vil true mange bransjer basert på kopierbare produkter økonomisk, men til gjelgjeld vil en gjennomsnittsbruker bruke mindre penger på de kopierbare produktene. Så i et globalt samfunnsperspektiv så vil faktisk piratkopiering føre til mer velstand (i form av kopierbare produkter) per menneske. Dette vil nok være en sterk drivkraft for at det blir ennå lettere å piratkopiere i framtida. Selv med massiv antipirat-virksomhet så tror jeg ikke de store firmaene klarer å holde tilbake for folkemassene som vil piratkopiere. Det som mange bransjer frykter nå, et totalt anarki på kopierbare produkter, tror jeg faktisk vil skje en eller annen gang i framtida. Kanskje om 10 år, kanskje om 20 eller 50 år. Alle kopierbare produkter vil bli kopiert så mye at ingen klarer å ta seg betalt lengre. Det de store kundemassene kommer til å betale for er kun håndfaste produkter og tjenester som ikke lar seg kopiere. Så i et svært langt perspektiv så tror jeg faktisk piratkopiering vil tjene samfunnet totalt sett og ikke være noe til ulempe. NB, legg merke til at jeg sier på lang sikt, og da tenker jeg tiår. Jeg vet det jeg sier er kontroversiellt, og er å be om flaming, men tenk på totalen, og på svært lang sikt. Lenke til kommentar
schjell Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 100 som ble spurt er egentlig ikke heller en skikkelig spørreundersøkelse man skal altid spørre rundt 2000 mennesker før den er gjeldene Antall respondenter i en undersøkelse varierer mye et utvalg på 100 kan være representativt i noen tilfeller, men normalt så anbefales det rundt 200 i studentoppgaver (hvis en er heldig, ofte lav respons) Antallet respondenter bør regnes ut i hvert enkelt tilfelle ut ifra hvilken gyldighet undersøkelsen skal ha. Om det er innenfor et 90 %, 95% eller 99% intervall (eller noe annet intervall). Det er altså ikke helt ugyldig materiale som er brukt, men gir en god indikasjon. Utover dette vil jeg anbefale kurs innen multivariate statistikk og undersøkelsesmetoder! Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 ja piratkopiering har hvertfall økt noe voldsomt i takt med at vi får raskere internett tilgang, nå kan jo de fleste med ADSL laste ned et helt spill på flerfoldige cder i løpet av en dag eller mindre.. og programvare er ikke store porblemet det heller.. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 personlig så syns jeg piratkopiering er helt greitt og etter hva jeg har sett av hva mine venner gjør og oppfører seg når noe nytt dukker opp på markedet så virker det som om piratkopiering er tilnærmet ett statussymbol hvor man disser de som faktisk har betalt for spillet/programmvaren mens de som har kopiert er 'ok'. nå er jeg heller ikke noen helgen men jeg syns der er så mye dritt ute av både spill og programmvare at viss man skulle betalt for alt man er innom, selv for en kortere periode, så vil man tilslutt bli nødt til å ta seg opp lån for å rett og slett greie å betale alt man prøver selv om man mener at det man prøvde var ikke verdt cd-r platen man fikk det på, så jeg har gitt opp på det feltet. siste spill jeg kjøpte (online MMORPG ikke inkludert) var Return to castle Wolfenstein og det kom ut i 2001.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 (endret) Jeg tror det er blitt misforstått hva undersøkelsen gjalt. De har bare spurt studenter (slik som meg) om de er imot piratkopiering. Det har ingenting med piratkopier i bedriftssammenheng å gjøre bare fordi atrikkelen sier at disse studentene er "framtidige bedriftsledere". Framtidige bedrifsledere kan vi jo alle sammen være, bare vi åpner vår egen bedrift... Jeg er (uoffisielt) ikke imot piratkopiering til privatbruk av diverse grunner, men det kunne ikke falle meg inn å bruke pirat-versjoner av programmer til et firma eller bedrift. Ikke bare hadde det vært på et helt annet (u)moralsk plan, men det hadde også innebært en kjemperisiko. Om du blir tatt, så får vel et firma bøter gallore anntar jeg, selv om jeg ikke kjenner detaljene. -Stigma Endret 25. oktober 2004 av Stigma Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 eg vil nå påstå ganske rett ut at folk og bedrifter bruker mer penger på programvare og lisenser enn for 10 år siden, eller 5år siden. Tilgjengeligheten på piratkopiert materiale har steget, men jeg vil ikke påstå at det er mer piratkopiering ute å går. Det ser bare så voldsomt ut når antall brukere på data har eksplodert slik det har gjort. Tror tendensen til å bruke mer penger på software vil stige. Bransjen begynner å bli voksen. Men det er også en god del politiske grep som må tas for bedre å legge til rette kjøp og salg, og rettigheter. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Det er jo noen produsentene nærmest tvinger folk til pirat kopiering. Det er et program på NTNU som mange har brukt de ikke valgte å beholde lisensene på fordi det var håpløse betingelser. Å få noen hundre PCer oppdatert med ny lisens hver måned er jo håpløst. Nå er det ingen andre programmer så vidt jeg vet som kan lese filere laget med dette programmet. Resultatet blir jo at enten piratkopirer studenter programmet eller de kommer ikke til å lære å bruke det. I tilegg får ikke programvarebedriften lenger penger fra NTNU for lisenser. Jeg tror ikke dette er lurt for de som lager dette programmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå