leifc Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 driver med stereo i den dyrere enden og ønsker å bygge opp en dedikert pc som cd.driverk basert på harddisk der alle mine cd´r overføres til harddisk i realtime for så å avspilles via USB 2.0 til extern filterløs DAC. vedlegger link til nederlandsk side som forklarer problemstillingen: www.vt52.com ---diycorner---projects----media senter----usb audio og music centerv 2.0 lurer på om noen med rett kompetanse kan hjelpe til å plukke ut de riktige delene som trengs,d.v.s. cpu,hovedkort,ramm,harddisker,psu software utover det som er nevnt i artikkelen.selve byggingen tror jeg at jeg skal kunne fixe selv,idet jeg bygger rør-forsterkere etc. så for meg en lian li pcv1100 eller 2100 kasse avhengig av antall harddisker m.m raid 5 ser også "rett" ut. mvh Leif Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 ok, regner med hovedproblemet her er og få fjernet viftesus og slikt fra pc'n? isåfall kan noe sånn her være tingen; cpu: AMD Athlon XP-M 2400+ cpu kjøler: Zalman CNPS7000B-Cu hk: ASUS A7N8X Deluxe ram: Corsair Value Select PC3200 512MB skjermkort: Sapphire Radeon 9200SE 128 MB (skal du spille litt på maskinen også anbefales kraftigere kost med passiv kjøling) harddisker: Samsung 160GB 5400 rpm (så mange du vil ha) psu: Antec Phantom 350 W (eller annen vifteløs psu) kabinett: Lian Li PC-V1100B Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 (endret) om du driver med high end hifi så kjøp en high end dvd-audio spiller... ikke bruk pc til sånt da pc'n genererer så mye elektromagnetisk støy som alltids vil forstyrre den kare og rene lyden som high end hifi vil produsere... bruk heller 40k på dvd-audiospiller enn å ha en pc som cdspiller... Endret 26. oktober 2004 av Shadow_iX Lenke til kommentar
leifc Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 takk til phax! til shadow: disse spillerne anses ikke å lyde bra nok.det finnes flere som har byttet fra komplette Elgar oppsett til 300.000 som mener at et pc basert drivverk med usb 2.0 til en ww.twindac.com spiller vesentlig bedre. så dette er veien for meg! mvh Leif Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Har tenkt i de samme baner selv. Men jeg hadde tenkt å bruke dddac istedet og dette via i2s og ikke usb. Har du tenkt å bygge selv? Ettersom jeg forstår har twindac brukt Elso Kwak sin reklokking uten gi ham kreditt for det(les stjålet). De har heller ikke brukt siste utgave, som forøvrig kan hentes gratis på nett. Har du tenkt å bruke drc? Tror det er mye å hente på romkorrigering. Les mer her. Korrigerer både amplitude og tid. Nærmeste komersielle løsning er vel TaCT. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Den nederlandske web-siden sa meg lite... Hva ligger budsjettet på her? Kan du prøve å konkretisere oppgaven? Lenke til kommentar
leifc Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 hallo Kenneth tror jeg kommer til å satse på en pc både for "vanlige " oppgaver som surfing,mail etc samt bruke den som "harddiskbasert drivverk for anlegget. det eneste den IKKE skal brukes til er spill. såvidt jeg da har forstått er det mest naturlige valget en Pentium 4 basert maskin som må ha god harddisk kapasitet med RAID 5 mulighet.Den må være absolutt tyst,så minst mulig vifter er best,men er ikke villig til å begynne med vannkjøling.idet cd-platene skal kopieres til harddisk i "realtime" er raid viktig med tanke på tidsforbruket for å legge over cd´ene. det kan hende jeg må ha mye RAMM om musikken skal lastes over i RAMM ved avspilling. Kunne tenke meg en LIAN LI PCV 2100 og vifteløst power Yesico FL420. Harddiskkapasitet bør være nok til 500 musikk-cd´r med utvidelsesmuligheter. ,dvs netto disponibelt etter raid5 3-400GB. budsjett 20-25.000,- forslag mottas med stor takknemlighet idet jeg er rimelig novise på dette feltet. bgging/montering skal jeg fixe idet jeg har utstrakt erfaring fra bygging av rør-forsterkere. mvh Leif Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hei! Gå inn på www.avforum.no og let deg frem til bruker "Space Moose". Han kan dette her. Jeg hadde med min Linn Unidisc SC til ham, og vi testet lyden fra hans PC, via DAC-en i Unidiscen opp mot drivverket i Unidiscen (som jo som kjennt ikke er i den lavere kvalitetsenden). Konklusjonen var at med Bit-perfect avspilling klarte vi ikke å høre forskjell. Du er selvsagt avhengig av en seriøs DAC, men det ser ut til at med rett software og lydkort kan dette bli meget bra. Spør ham. Han er dyktig på dette og har som sagt et godt fungerende oppsett selv. Lenke til kommentar
leifc Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 will do! takk! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 driver med stereo i den dyrere enden og ønsker å bygge opp en dedikert pc som cd.driverk basert på harddisk der alle mine cd´r overføres til harddisk i realtime for så å avspilles via USB 2.0 til extern filterløs DAC.vedlegger link til nederlandsk side som forklarer problemstillingen: www.vt52.com ---diycorner---projects----media senter----usb audio og music centerv 2.0 lurer på om noen med rett kompetanse kan hjelpe til å plukke ut de riktige delene som trengs,d.v.s. cpu,hovedkort,ramm,harddisker,psu software utover det som er nevnt i artikkelen.selve byggingen tror jeg at jeg skal kunne fixe selv,idet jeg bygger rør-forsterkere etc. så for meg en lian li pcv1100 eller 2100 kasse avhengig av antall harddisker m.m raid 5 ser også "rett" ut. mvh Leif Hvorfor vil du overføre alle cdene i realtime? (eller har jeg misforstått problemstillingen) Er det ikke bedre å enkode de lossless fortløpende? Da får du bedre tagge-muligheter, bedre søk og mulighet for Replay-Gain. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 om du driver med high end hifi så kjøp en high end dvd-audio spiller... ikke bruk pc til sånt da pc'n genererer så mye elektromagnetisk støy som alltids vil forstyrre den kare og rene lyden som high end hifi vil produsere... bruk heller 40k på dvd-audiospiller enn å ha en pc som cdspiller... Hvorfor? Hva gjør ditt alternativ bedre, argumentasjon mottaes med takk. AtW Lenke til kommentar
leifc Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 det ehvdes at realtime gir et bedre avspillingsresultat mvh Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg lurer på om "realtime" er det samme som "Bit Perfect". I såfall gir det bedre lyd ja. PC som drivverk fungerer bra om ting blir gjort riktig. Unidiscen vi sammenliknet med koster 41k (og er en "DVDaudiospiller") så det er nok et bedre alternativ enn en mellomklasse DVDspiller/DVD-A-spiller. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 det ehvdes at realtime gir et bedre avspillingsresultatmvh Ok, hva mens med realtime da? Sånn jeg oppfatter det på ditt innlegg, så er det at cdene overføres fortløpende til hardisk, samtidig som du spiller av fra harddisken, men det er kanskje ikke riktig? Uansett, som Snickers-is sier, så skal det vel nepe være noen kvalitetsforskjell sålenge det er Bit-perfect reproduksjon, og det er det ingen grunn til å anta at feks FLAC ikke er. AtW Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Nå skal jeg la den tekniske lyd-drøftingen være til de som kan det mer enn meg, men jeg setter opp et Intel oppsett som er godt testet (s478) og som forhåpentligvis stiller til de kravene du har satt. Jeg vil og tro at det er nødvendig med et respektabelt lydkort og ikke et fra Creative, så jeg lar 5000 ligge igjen til det: ASUS P4C800-E Deluxe 1550,- Intel Pentium 4 3.2E GHz (Prescott) 2000,- OCZ PC3200 Enhanced Bandwidth Platinum 1024MB (2x512MB) 2,5-3-2-8 2350,- Promise FastTrak S150 SX4 1700,- Samsung P80 160GB 8MB S-ATA x4 3400,- Gainward GeForce FX5200 128 MB PRO/660TV-DVI 400,- Plextor PX-712SA 900,- Sum Maskinvare: 12300,- Lian Li PC6070A Miditower, Aluminium, Støydempet 1850,- Fortron/Source, 400W, 20 pins, S-ATA 700,- MIST CPU-kjøler, Megatower, u/vifte 400,- Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A) 150,- Sum Microplex: 3100,- Totalt: 15400,- Som du sikkert ser har jeg valgt et annet kabinett, av den enkle grunn at jeg fikk et dårlig intrykk av den i hardaware.no's Vi bygger super PC-artikkel. Les gjerne hele for mer info kabinettet. Det hadde vært greit med en større strømforsyning. Ikke fordi at denne ikke klarer lasten, men fordi den vil måtte anstrenge seg noe for å klare det, som igjen gir mer lyd. Når det gjelder CPU-vifte er det mulig å legge på en lik vifte på andre siden av kjøleren uten at dette øker støyen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Nå skal jeg la den tekniske lyd-drøftingen være til de som kan det mer enn meg, men jeg setter opp et Intel oppsett som er godt testet (s478) og som forhåpentligvis stiller til de kravene du har satt. Jeg vil og tro at det er nødvendig med et respektabelt lydkort og ikke et fra Creative, så jeg lar 5000 ligge igjen til det: ASUS P4C800-E Deluxe 1550,- Intel Pentium 4 3.2E GHz (Prescott) 2000,- OCZ PC3200 Enhanced Bandwidth Platinum 1024MB (2x512MB) 2,5-3-2-8 2350,- Promise FastTrak S150 SX4 1700,- Samsung P80 160GB 8MB S-ATA x4 3400,- Gainward GeForce FX5200 128 MB PRO/660TV-DVI 400,- Plextor PX-712SA 900,- Sum Maskinvare: 12300,- Lian Li PC6070A Miditower, Aluminium, Støydempet 1850,- Fortron/Source, 400W, 20 pins, S-ATA 700,- MIST CPU-kjøler, Megatower, u/vifte 400,- Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A) 150,- Sum Microplex: 3100,- Totalt: 15400,- Som du sikkert ser har jeg valgt et annet kabinett, av den enkle grunn at jeg fikk et dårlig intrykk av den i hardaware.no's Vi bygger super PC-artikkel. Les gjerne hele for mer info kabinettet. Det hadde vært greit med en større strømforsyning. Ikke fordi at denne ikke klarer lasten, men fordi den vil måtte anstrenge seg noe for å klare det, som igjen gir mer lyd. Når det gjelder CPU-vifte er det mulig å legge på en lik vifte på andre siden av kjøleren uten at dette øker støyen. Jeg er litt skeptisk til å kjøre en så varm CPU inn i en maskin som bør være stille, spesielt da det meste av prossesering av lyd ikke krever alt for mye CPU, i tillegg er harddiskplasen du forslår alt for mye, la oss si man trenger maks 300 GB for 500 cder, og det er ukomprimert. I tillegg virker det ikke lurt å kjøpe så mange disker om man vil ha noe som skal være stille. I tillegg trenger du neppe mer enn maks 2000 for å få ett lydkort med skikkelig digital-ut (dvs uten resampling). AtW Endret 27. oktober 2004 av ATWindsor Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg ville heller kjøpt et billigere hovedkort (gjerne med integrert skjermkort), Celeron og billigere/mindre mengde RAM. Man får helt greie hovedkort til <1000kr (demobrukt). Celeron trenger mindre kjøling -> mindre støy, men da på bekostning av at evt. enkoding til Flac tar litt lengere tid. Det sagt, realtime encoding av Flac krever ikke mye ressurser, Celeron på f.eks. 2GHz holder i _massevis_. Til desktopbruk ville Celeron vært meget aktuell for meg. 1GB RAM til en som ikke skal spille? Jeg mener nu 512MB er mer enn nok. Jeg har god erfaring med billig RAM fra Apacer på S478. Lenke til kommentar
leifc Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 det ehvdes at realtime gir et bedre avspillingsresultatmvh Ok, hva mens med realtime da? Sånn jeg oppfatter det på ditt innlegg, så er det at cdene overføres fortløpende til hardisk, samtidig som du spiller av fra harddisken, men det er kanskje ikke riktig? Uansett, som Snickers-is sier, så skal det vel nepe være noen kvalitetsforskjell sålenge det er Bit-perfect reproduksjon, og det er det ingen grunn til å anta at feks FLAC ikke er. AtW med realtime mener jeg at cdéne overføres i riktig hastighet til harddisk; når musikken avspilles spilles den enten oppbufret fra ramm eller rett fra harddisk. mvh Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) det ehvdes at realtime gir et bedre avspillingsresultatmvh Ok, hva mens med realtime da? Sånn jeg oppfatter det på ditt innlegg, så er det at cdene overføres fortløpende til hardisk, samtidig som du spiller av fra harddisken, men det er kanskje ikke riktig? Uansett, som Snickers-is sier, så skal det vel nepe være noen kvalitetsforskjell sålenge det er Bit-perfect reproduksjon, og det er det ingen grunn til å anta at feks FLAC ikke er. AtW med realtime mener jeg at cdéne overføres i riktig hastighet til harddisk; når musikken avspilles spilles den enten oppbufret fra ramm eller rett fra harddisk. mvh I riktig hastighet, så du mener at du kjører overføringen i 1x over til Harddisken? Tør jeg spørre hva som er hensikten med å gjøre det så tregt? Og Nummer 2, hvilket program har du tenkt å bruke til overføringen? Edit: Jeg leste den orginale artikkelen på den nederlandske nettsiden, og der er all musikken overført på forhånd til harddisk, det er det jeg ville anbefale deg å gjøre også. (og i tillegg gjøre det om til flac). AtW Endret 28. oktober 2004 av ATWindsor Lenke til kommentar
leifc Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 tilATW er SIS 665TX-baserte AsusP4S800D-E Deluxe et alternativt kort; fikk sensasjonell test? mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå