Gå til innhold

bra maskin å kjøre linux på?


neb

Anbefalte innlegg

hei.. har hørt at man ikke trenger verdens kraftigste monster av en PC for å kjøre linux.. har testa meg litt fram i fedora core, på min nåværende PC, men er intressert i å bygge en maskin kun til linux bruk.

 

er dette et greit oppsett? Planen var og installere Mandrake!

 

mvh bigben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs vel helt på bruken. Som servere duger vel alt fra 60 mhz og oppover, men til en arbeidsstasjon stiller en høyrere krav. Jeg brukte en stund en 500mhz Pentium-maskin med 384 MB ram, noe som fungerte helt flott til vanlig bruk, men som igjen ble utrolig treigt ved kompilering. Ei maskin med en prosessor på 700 MHz og oppover, pluss 512 mb ram er vel å anbefale. Det spørs jo også selvsagt om du bruker KDE/GNOME, eller en lettere *box, icewm eller lignende.

 

Edit: Nå sier jeg ikke at du IKKE kan bruke ei maskin med en 500 MHz, det går helt fint, men det anbefales vel å ha litt mer CPU-kraft, spesielt om en skal kompilere en del.

Endret av Ausat
Lenke til kommentar

Nvidia-skjermkort er nice om du trenger 3d-aksellersajon, pga bedre (stengte) drivere. Mulig at eldre ATI kort har god støtte fra åpne drivere. Soundblaster Live! er et av de få lydkortene som har drivere med støtte for hardware mixing (lyd fra flere kilder samtidig). Software mixing blir sjelden like vellykket.

Endret av drall
Lenke til kommentar
Nvidia-skjermkort er nice om du trenger 3d-aksellersajon, pga bedre (stengte) drivere. Mulig at eldre ATI kort har god støtte fra åpne drivere. Soundblaster Live! er et av de få lydkortene som har drivere med støtte for hardware mixing (lyd fra flere kilder samtidig). Software mixing blir sjelden like vellykket.

Stemmer det ja. Gå for et kort som støtter hardware mixing. Tror ikke 5.1 Soundblaster kortene støtter det enda? Men de eldre souncblaster kortene støtter det i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...